بریتانیا به ۲۰ هزار شهروند افغانستان پناهندگی می‌دهد

زنان و دختران و گروه‌های اقلیت، در اولویت ورود به بریتانیا قرار دارند

طالبان گفته‌اند که دختران در چارچوب شریعت اسلام اجازه تحصیل دارند-SAJJAD HUSSAIN / AFP

پس از پیشروی‌های اخیر گروه طالبان و در دست گرفتن کنترل پایتخت افغانستان، دولت بریتانیا وعده داد که درهای خود را به روی هزاران پناهجوی تبعه آن کشور باز خواهد کرد.

در این برنامه بریتانیا طی سال‌های آینده راه استقرار ۲۰ هزار شهروند افغانستان را هموار خواهد کرد.

در سال‌ اول علاوه بر پنج‌ هزار افغانستانی که در سال‌های گذشته با دولت بریتانیا همکاری کردند، پنج هزار پناهجوی واجد شرایط دیگر نیز در بریتانیا مستقر می‌شوند.

در این برنامه زنان و دختران و گروه‌های اقلیت، در اولویت ورود به بریتانیا قرار دارند. این برنامه همچنین به دیگر افرادی که در خطر نقض حقوق بشر یا بدرفتاری از سوی طالبان قرار دارند نیز، توجه ویژه دارد.

طالبان گفته‌اند که به دختران اجازه می‌دهند در چارچوب قوانین و شریعت اسلام تحصیل کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رسانه‌های خبری، پارلمان بریتانیا برای تشکیل جلسه آماده شده و بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا قرار است روز چهارشنبه مذاکره در این باره را در مجلس عوام آغاز کند.

دفتر نخست‌وزیری بریتانیا گفت که آقای جانسون روز سه‌شنبه درباره روند خروج نیروها از کابل، با جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا صحبت کرد.

یک سخنگوی دفتر نخست‌وزیری بریتانیا گفت که رهبران ایالات متحده و بریتانیا قرار گذاشتند که طی همکاری نزدیک در روزها و هفته‌های پیش رو، امکان خارج شدن شمار هرچه بیشتر افراد از افغانستان را فراهم سازند.

وزیران بریتانیا در روزهای اخیر سرگرم کار روی  برنامه پذیرش پناهجویان افغان در واکنش به وضعیت و تحولات اخیر افغانستان بوده‌اند و روز سه‌شنبه ۱۷ اوت، جزئیات آن را نهایی کردند.

این برنامه تا حدودی شبیه برنامه پذیرش پناهجویان سوریه در زمان وقوع جنگ در آن کشور است که طی آن بریتانیا اعلام کرد از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۱ ، ۲۰ هزار پناهجوی سوری را می‌پذیرد.

اما وزیران بریتانیایی می‌گویند سازوکار خارج کردن مردم از افغانستان، با توجه به میزان کنترل قابل ملاحظه طالبان ممکن است با مشکل مواجه شود.

دولت بریتانیا تعهده داده که برنامه جدید پذیرش پناهجویان امنیت ملی را به خطر نخواهد انداخت و وعده داده که تمامی افراد مورد بررسی امنیتی قرار خواهند گرفت.

بیشتر از جهان