سویه دلتا در کمین جان کودکان 

مرگ دو کودک در استان‌های خراسان شمالی و هرمزگان به دلیل ابتلا به ویروس کرونا 

شدت بیماری کووید-۱۹ در کودکان به‌گونه‌ای است که برخی از آنان به بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نیاز پیدا می‌کنند - خبرگزاری فارس

یکی از تفاوت‌های سویه دلتای با انواع دیگر ویروس کرونا این است که برخلاف آن‌ها مبتلایان بیشتری را از میان گروه‌های سنی کودک و نوجوان برمی‌گزیند. در هفته‌های گذشته خبرهایی درباره ابتلا و بستری کودکان در بیمارستان‌ها منتشر شد و در میان اسامی جان‌باختگان ویروس کرونا در روز دوشنبه نیز دو کودک هفت‌ماهه و سه‌ساله دیده شدند. 
 
موج پنجم همه‌گیری ویروس کرونا در ایران با سویه دلتا در حالی آغاز شد که متخصصان از همان روزهای ابتدایی شیوع آن هشدار دادند که نوع دلتا به نسبت انواع قبلی کودکان بیشتری را درگیر می‌کند. 

در تیرماه (۱۴۰۰)، رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان کودکان مفید از مرگ ۷۷ کودک به دلیل ابتلا به ویروس کرونا از ابتدای همه‌گیری خبر داد. رئیس یکی از بخش‌های بیمارستان اکبر مشهد نیز به خبرگزاری ایسنا گفت که در مدت یک سال بیش از ۱۰۰ کودک در این بیمارستان به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان باخته‌اند. 
با وجود اینکه کودکان از انواع قبلی ویروس کرونا هم در امان نبودند، آمار ابتلای آنان در موج پنجم روندی فزاینده داشته است. به‌تازگی فرهاد چوبدار، رئیس بیمارستان اطفال علی‌اصغر تهران، نیز از دو برابر شدن تعداد کودکان مبتلا به کرونا نسبت به موج‌های قبلی خبر داده و گفته است: «تمایل این سویه از ویروس کرونا ( دلتا) به سنین پایین‌تر بیش از سویه‌های دیگر است.»

به گفته فرهاد چوبدار، در این شرایط حتی نوزادان هم به کرونا مبتلا می‌شوند و همیشه چند نوزاد به همین دلیل در بیمارستان بستری‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شدت بیماری کووید-۱۹ در کودکان نیز به‌گونه‌ای است که برخی از آنان به بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نیاز پیدا می‌کنند و طبق اعلام رئیس بیمارستان علی‌اصغر تهران، ۲۰ درصد بخش آی‌سی‌یو در این مرکز درمانی، به کودکان بدحال مبتلا به ویروس کرونا اختصاص یافته است و روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ کودک بیمار به این بیمارستان آورده می‌شوند. 

این وضعیت در شهرهای دیگر نیز وجود دارد و در مواردی به فوت کودکان منجر شده است. روز دوشنبه (۲۵ مرداد) خبرهایی از جان‌باختن تعدادی از کودکان مبتلا در استان‌های خراسان شمالی و هرمزگان منتشر شد. به گزارش خبرگزاری فارس، رضا علی یوسفی، رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان راز و جرگلان خراسان شمالی از فوت یک کودک هفت‌ماهه به دلیل ابتلا به ویروس کرونا خبر داد. بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا و به نقل از حسن فرشیدی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان، نیز یک کودک سه‌ساله در این استان به دلیل ابتلا به کووید-۱۹ فوت کرده است. 

افزایش موارد ابتلای کودکان به ویروس کرونا در حالی است که آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس و برگزاری کلاس‌های درس به‌صورت حضوری خیز برداشته است.  علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، به‌تازگی اعلام کرده است در صورتی‌ که بازگشایی مدارس در مهرماه ممکن نباشد، می‌توان بازگشایی مدارس را به آبان یا آذر موکول  کرد. 

این در حالی است که به گفته متخصصان موج پنجم همه‌گیری ویروس کرونا هنوز در همه استان‌ها به اوج خود نرسیده است و در صورت تاخیر در واکسیناسیون عمومی، آغاز موج‌ بعدی با شدت بیشتر نیز محتمل است.

وزارت بهداشت اعلام کرده است که امکان واکسیناسیون کودکان ۱۲ تا ۱۸ سال با واکسن تولید داخل «نورا» وجود دارد. این در حالی است که مطالعات بالینی این واکسن هنوز به پایان نرسیده است.