ند پرایس به رسمیت شناختن طالبان را رد نکرد

وزیر خارجه آمریکا گفت کار کردن با طالبان «به رفتار آنها بستگی دارد»

ند پرایس از طالبان می‌خواهد «حقوق بشر و حقوق زنان را رعایت کند»-KEVIN LAMARQUE / POOL / AFP

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری عصر دوشنبه به رسمیت شناختن گروه طالبان را رد نکرد. ساعاتی قبل از او جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که برای مدت کوتاهی از تعطیلات بازگشته بود نیز به طور قاطع از تصمیم خارج کردن نیروهای آمریکایی از افغانستان دفاع کرده بود.

به دنبال اعلام تصمیم خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در ۱۱ اوت، طالبان به سرعت در سراسر افغانستان پیشروی کرد و یکشنبه کابل را تصرف کرد. شورشیان طالبان از تشکیل «امارت اسلامی افغانستان» سخن می‌گویند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ند پرایس در مورد به رسمیت شناختن طالبان گفت: «در نهایت زمانی که به موضع ما درباره دولت آینده افغانستان برسیم، به عملکرد این دولت و عملکرد طالبان بستگی دارد. ما آنها را زیر نظر داریم.»

او در توضیح شرایط مطلوب آمریکا درباره عملکرد طالبان گفت: «باید به حقوق اولیه مردم شامل حقوق زنان و دختران احترام بگذارد و از تروریست‌ها حمایت نکند. این دولتی است که می‌توانیم با آن کار کنیم.»

پرایس در حالی این اظهارات را مطرح می‌کند که طالبان کارنامه سیاهی در عهدشکنی و نقض تعهدات، سرکوب زنان و حقوق مدنی و قتل‌عام هدفمند گروه‌های قومیتی در افغانستان دارد. آنها اخیرا بار دیگر اعلام کرده‌اند که احتمال اجرای قوانین سنگسار، قطع دست و پا و اعدام وجود خواهد داشت.

ند پرایس در حالی از طالبان می‌خواهد حقوق زنان را رعایت کند که در تفکر آنها زنان غنیمت جنگی به‌شمار می‌روند و جهاد نکاح با دختران جوان را حق خود می‌داند.

میزان وحشت و نگرانی مردم افغانستان از بازگشت طالبان در چنگ زدن آنها به بدنه هواپیمای نظامی آمریکا برای فرار از افغانستان، روشن است.

پرایس در ادامه ادعا کرد که آمریکا با دولتی که حقوق بشر را رعایت نکند، همکاری نمی‌کند.