«از جایی شروع کنید که هستید، با هر چه که دارید»

سفیر کمپانی نایک لباس‌های ورزشی برای زنان مسلمان تولید می‌کند

TORSTEN BLACKWOOD / AF

شازیا حسین در تابستان سال ۲۰۱۵ شروع به پوشیدن حجاب اسلامی کرد. او که در آن زمان نوزده ساله بود، شیفته کفش کتانی بود و در فروشگاه «فوت لاکر» شغل نیمه‌وقت داشت و مشغله ذهنی‌اش هم تطبیق لباس‌هایش با مربیان باشگاه بود. شازیا با علاقه زیاد، تا جایی‌که می‌توانست به تمرینات ورزشی در باشگاه ادامه می‌داد. دلیل بخشی از تلاش‌های شازیا این بود که به برادرش ثابت کند که او هم می‌تواند روی زمین شنا برود. محجبه شدن، چالش جدیدی برای شازیا ایجاد کرد: «من به‌طور کلی بلد نبودم روسری سرم کنم، چه رسد که این‌کار را داخل باشگاه انجام دهم».

در اکتبر سال ۲۰۱۵، کمبود فروشگاه‌های آنلاین، باعث شد تا شازیا حسین مارک تجاری لباس خود را با نام «اس. اچ. اتلتیکس» ایجاد کند و به تولید لباس‌های راحت و ساده برای تمرینات ورزشی بپردازد که البته بی‌ریخت و بدقواره هم نبودند اما زمانی متوجه شد که به یک کارآفرین تبدیل شده است که مشاهده کرد در مقالاتی از او به عنوان کار‌آفرین یاد می‌شود.

او می‌گوید: « با خودم فکر کردم، آهان، پس این است چیزی که هستم! من فقط کاری را می‌کردم که باید انجام می‌شد ولی فکر می‌کنم بسیاری از کسب و کارها به همین ترتیب پا گرفته‌اند».

از سال ۲۰۱۷ شازیا حسین اولین سفیر محجبه کمپانی نایک، شغلی که برای ترویج و شناساندن حجاب حرفه‌ای در این برند تجاری ایجاد شده است، در بریتانیا بوده است. در اکتبر امسال حسین برای همکاری با دیگر کار‌آفرینان اجتماعی که می‌خواهند در جوامع خود تغییراتی ایجاد کنند، در آکادمی «رِد بول آمافیکو» بریتانیا  شرکت خواهد کرد.

کار شازیا حسین، از شغل روزانه او به عنوان مربی ورزشی شخصی تا کسب‌و‌کار تولید لباس‌های ورزشی، دارای زمینه‌مشترکِ یاری به دیگران برای ایجاد حس اعتماد در حرفه‌‌های آنان، بوده است. به گفته او: «رایج‌ترین چیزی که از خانم‌ها می‌شنوم این است که از اینکه دیگران هنگام ورزش به آنها خیره شوند، واهمه دارند. زنان اغلب این حس را دارند که به باشگاه ورزشی تعلق ندارند. اگر کسی بگوید چه مدت برای کارکردن با دستگاه برایت باقی مانده است، اغلب حتی اگر کارشان را تمام نکرده باشند از خیرش می‌گذرند. چون احساس می‌کنند که بخشی از وسایل ورزشی متعلق به آنها نیست».

اغلب مشتریان شازیا حسین از طریق اینستاگرام با او تماس می‌گیرند و پس از اولین ملاقات، او با تمریناتی شروع می‌کند که باعث تقویت اعتماد به‌نفس و تحکیم حس حق آموزش در آنان می‌شود. کارگاه آموزشی وزنه‌برداری او در یک «باشگاه بدن‌سازی مناسب با وزنه‌های قدیمی خوب» قرار دارد.شازیا می‌گوید: «به آنها می‌گویم اگر بتوانید در این باشگاه تمرین کنید، در هر باشگاه دیگری هم می‌توانید تمرین کنید».

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Summer '15 I embraced the hijab As a young brown gyal just breaking into the fitness industry, it was a huge step and far from an overnight transition. It required me taking time to unlearn and relearn 19+ years worth of developed ideals surrounding femininity, a woman's sexual allure, the significance my hair and body had in relation to my overall identity AND the idea that Womens Health and Fitness could only be successfully sold with visuals of booty growth progress, v-lines, plastic cleavage and arched backs (by european women). Once I got over those mutha' hurdles and embraced da ting, I straight away found myself struggling to find suitable gym attire for my new choice of dress. As much as I searched I couldn't find any modest activewear to my liking . A couple months later I decided to create a line of Activewear especially for my STRONG Queens. Thus, the birth of what is now @shathleticsuk (formerly "ShazFit Training") launched 2 years ago today! My vision was to make fitness more accessible to ALL Women everywhere with #NoBarriersNoExcuses

A post shared by Shazia Hossen (@_shazfit) on

در تابستان ۲۰۱۵ حجاب را پذیرفتم

به‌عنوان یک دختر جوان رنگین پوست که تازه وارد صنعت بدن‌سازی شده بود، گام عظیمی برداشته بودم که به‌هیچ‌وجه نمی‌شد آن را یک‌ شبه طی کرد. زمان زیادی لازم داشتم تا در رابطه با هویت کلی خود، از بیش از ۱۹ سال آموزه‌ها و ارزش‌‌هایی در پیوند با زنانگی، جذابیت جنسی، ویژگی‌های مو و بدن و امثال آن فاصله بگیرم و این که گویا طرح‌های مرتبط با سلامت و تندرستی و بدن‌سازی زنان، تنها از راه ارائه تصاویر برجستگی‌های اندام، خط‌‌وط ساختگی، گونه‌های پلاستیکی و کمرهای قوس‌دار (در زنان اروپایی)می‌تواند به فروش برود. باید این‌ها را از یاد می‌بردم و شروع به یادگیری مجدد می‌کردم. به محض آن‌که از آن موانع عبور کردم و حجاب را پذیرفتم، به‌سرعت با مانع دیگری مواجه شدم. به دلیل انتخاب نوع پوشش جدیدم، پیدا کردن لباس مناسب باشگاه برایم دشوار بود. هرچه جست‌وجو می‌کردم، نمی‌توانستم لباس ورزشی راحتی را که دوستش داشته باشم، پیدا کنم. چند ماه بعد، تصمیم گرفتم تا یک خط تولید لباس ورزشی ویژه برای زنان نیرومند مورد علاقه خودم ایجاد کنم.

در نتیجه، دو سال پیش در چنین روزی، آنچه امروزه @shathleticsuk است و در گذشته ShazFitTraining بود، راه‌اندازی شد. دیدگاه من این بود که بدن‌سازی را برای زنان در همه جا و بی‌هیچ عذر و بهانه و مانعی، قابل دسترس کنم.

نخستیبن گام شازیا حسین این است که به مشتریان خود اطمینان دهد که بیشتر افراد حاضر در باشگاه‌ها سرشان به کار خودشان گرم است اما او همچنین به آنها کمک می‌کند تا بتوانند پاسخ کسانی را که در امور آن‌ها مداخله می‌کنند، کف دست‌شان بگذارند: «مهم این است که اعتماد به‌نفس خود را تقویت کنند تا در برابر آدم‌هایی که فضولی می‌کنند، بایستند و بگویند: «خودم می‌دانم دارم چه‌کار می‌کنم» و قال قضیه را بکنند». 

او در عین‌حال، با توجه به تجربیات شخصی خودش، می‌داند که  تقویت چنین اعتماد به‌نفسی، زمان می‌برد. شازیا حسین تمرینات ورزشی خود را به‌ عنوان راهی برای رها سازی هیجانات و انرژی سن بلوغ، از سن ۱۵ سالگی شروع کرد. او می‌گوید: «به من کمک کرد تا راه خروجی داشته باشم و برای زمان انجام آن، برنامه‌ریزی کنم.»باشگاهی که شازیا تمرینات ورزشی خود را در آن آغاز کرد، در یک مرکز تفریحی در شمال لندن واقع بود که هزینه‌اش برای او مبلغی ناچیز و تخفیف‌دار، معادل یک پوند و شصت پنس بود. اما آنجا باشگاه کوچکی بود با یک بخش برای تمرینات بدنی با وزنه‌های آزاد و بخش دیگری برای کار بر روی عضلات شکم. اتاقی هم داشت برای وزنه‌‌برداری، که آن هم به بخش‌های کوچک تقسیم شده بود. شازیا به‌خاطر می‌آورد که آن اتاق «بوی مردانه»می‌داد. شازیا، درست مثل مشتریان کنونی‌اش، تصمیم گرفت که داخل آن اتاق نشود، و به جای آن از دستگاه‌های تقویت عضلانی استفاده کند. او می‌گوید: «تصمیم فکر‌شده‌ای نبود، ولی توی آن اتاق همه مرد بودند، و من هم که دخترکی کم سن‌وسال؛ البته هنوز هم خیلی کوچک هستم». 

هدف شازیا از رفتن به باشگاه، همواره تقویت نیرویش بود، تا ظاهر اندام. شازیا به یاد می‌آورد: «نوجوان بودم و می‌خواستم قوی باشم.متوجه نبودم که این عادی نیست. فکر می‌کردم، اگر بلد نیستم شنا بروم، می‌توانم آن‌را یاد بگیرم؛ به‌جای آن‌که بنشینم و بگذارم باسنم بزرگ شود».

شازیا حتی حالا، در برابر این عقیده که زنان باید از وزنه زدن پرهیز کنند - چون گویا برای مردان جذاب نیست - ایستادگی می‌کند و برآشفته می‌شود. او می‌گوید: «این لکه ننگ هنوز هم بر جاست که گویا چون برای مردان جذابیت ندارد، ما نباید تمرینات وزنه‌برداری یا تقویت عضلانی انجام دهیم. من هر کاری که می‌خواستم، انجام می‌دادم».

اس اچ اتلتیکس زمانی ایجاد شد که شازیا حسین دریافت، اگر او نمی‌تواند لباسی پیدا کند که راحت باشد و به او حس اعتماد به‌نفس بدهد، پس زنان دیگر نیز باید به همین مشکل دچار باشند. او به‌ یاد دارد: «همه جا را می‌گشتم و یک چیزهایی در مالزی، ترکیه و سنگاپور پیدا می‌کردم اما در اروپا هیچ‌چیز نبود. فکر کردم که به احتمال زیاد به یک لباس ورزشی سفارشی برای باشگاه رفتن خودم نیاز دارم».

او سپس در آن زمینه با یکی از دوستانش که خط تولید لباس خودش را داشت، صحبت کرد: «او گفت که شروع یک مارک تجاری ورزشی خیلی ساده است، چون فقط لباس‌های چسبان زنانه است بعد فقط باید در مورد مواد آن تصمیم بگیرید، این‌که نخی باشد یا الیاف و مدلش را انتخاب کنید. اما با چیزی که من می‌خواستم، باید همه چیز از ابتدا طراحی می‌شد».

تمام زنان را تشویق کنید تا با یک شیوه فعال بدون هیچ‌گونه مانع و عذر و بهانه‌ای زندگی کنند. 

www.shathletics.co.ukاز قیمت‌های تخفیف‌دار روی تمام اجناس و ارسال رایگان در داخل بریتانیا برای سفارش‌های بالای ۳۰ پوند لذت ببرید. Promo code BDAY

شازیا حسین چند صد پوند از شغل نیمه‌وقت خود پس‌انداز کرده بود. با کمک یکی از دوستانش که آموزش طراحی دیده بود، طرح‌هایی را آماده کرده بود و پول داده بود تا نخستین خط تولید لباس‌هایش راه‌اندازی شود.این‌ها شامل لباس‌های تمرین با برش‌های بلند در طول بدن و با یک نخ دوزی متقاطع و کناره‌های صاف و اتو کشیده، شلوارهای مخصوص دویدن فاق بلند، و تی شرت‌های آستین بلند بودند. وقتی وب‌سایت در اکتبر ۲۰۱۵ راه‌اندازی شد، حسین با هیجان فراوان دید که اولین سفارش پس از چند دقیقه از آمریکا رسید. او به یاد دارد: «خیلی با حال بود».

اس. اچ. اتلتیکس اکنون در مرحله تحقیقات است. حسین قصد دارد تا این مارک را در سال ۲۰۲۰ با مواد و خط تولید جدید، مجدداً راه‌اندازی کند. وی همچنان منابع مالی کسب‌وکار خود را تأمین می‌کند، اما در فکر آن است تا سرمایه افراد دیگری را نیز برای سرمایه‌گذاری در جهت رسیدن به مراحل بالاتر تجارت خود، به‌کار گیرد.

به گفته وی، یکی از بزرگترین چالش‌های طراح جوان بودن با یک بودجه کم، پیدا کردن تولید کنندگان برای تولید لباس در مقیاس کوچک است. او می‌گوید: « میزان تولیدی که من به دنبال آن هستم، انبوه نیست. چون طرح‌های من منحصربه‌فرد هستند، من کسی را لازم دارم با او کار کنم که من را بفهمد. من واقعاً تولید کننده‌ای را می‌خواهم که رابطه‌ام را با او گسترش دهم و او نیز مارک من را درک کند».

در ماه اکتبر، شازیا حسین کلاس‌‌های بدن‌سازی خود را در اولین «آکادمی رِد بول آمافیکو» در بریتانیا، رویدادی برای ایجاد شور و شوق در کار‌آفرینان، راه خواهد انداخت. بهترین توصیه وی به کار‌آفرینان این است که چیزی را تولید کنند که به‌راحتی در تمرینات ورزشی به‌کار گرفته شود: «از جایی شروع کنید که هستید،با هر چه که دارید. خیلی از مواقع خیلی از چیزهایی که باعث جلوگیری از شروع کار ما می‌شود، این است که فکر می‌کنیم که باید همه چیز را همین حالا داشته باشیم، به‌جای آن‌که قدم‌های کوچکی برداریم و بعد، ببینیم آیا افراد دیگرهم می‌توانند کمک کنند یا نه».  

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از ورزش