۶۵۵ نفر دیگر جان باختند، تعطیلاتی شبیه زنگ تفریح

 در کشورهایی که ویروس کرونا را خوب کنترل کردند، تعطیلی به معنای قرنطینه شدن واقعی است

 - خبرگزاری فارس 

رکورد آمار مرگ‌ومیر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در ایران بار دیگر شکسته شد. در شبانه‌روز منتهی به دوشنبه (۲۵ مرداد)، بر اساس معیارهای قطعی تشخیص، بیش از ۴۱ هزار بیمار جدید شناسایی شدند و ۶۵۵ تن از شهروندان ایرانی هم جان خود را از دست دادند.

براساس آمار وزارت بهداشت، بیش از هفت هزار و ۳۰۰ بیمار در بخش‌ مراقبت‌ ویژه بیمارستان‌‌ها بستری‌اند و در حال حاضر ۳۵۹ شهر در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

با وجود سیر صعودی آمار ابتلا به ویروس کرونا و روند مرگ‌ومیر مبتلایان، شمار افرادی که به طور کامل واکسینه شده‌اند به حدود چهار میلیون و ۴۰۰ هزار نفر رسیده است. این در حالی است که وزیر بهداشت وعده داده بود در ماه‌های خرداد و تیر (۱۴۰۰) بیش از ۱۴ میلیون نفر از جمعیت هدف ایران واکسینه شده باشند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا و به نقل از وزرات بهداشت، هم‌اکنون روند بستری در برخی استان‌ها از جمله اصفهان، بوشهر، تهران، چهارمحال‌وبختیاری، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قم، کرمان، گلستان، مازندران، هرمزگان، همدان و یزد نسبت به هفته قبل نزولی شده است؛ چنانچه گذر کردن استان سیستان و بلوچستان از اوج موج اخیر همه‌گیری قطعی است و استان‌های نام‌برده هم به‌احتمال زیاد در حال عبور از قله خیز پنجم‌اند؛ با این حال وضعیت کرونا در برخی استان‌ها همچون خوزستان و خراسان رضوی همچنان بحرانی است.

قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار خوزستان، از بستری بیش از دو هزار و ۵۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی این استان خبر داده و امیرمسعود هاشمیان، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، هم با اشاره به وضعیت وخیم کرونا در مشهد گفته است: «از پاندمی (همه‌گیری) کرونا در مشهد عبور کرده‌ایم و به سونامی رسیده‌ایم.»

ماه‌ها است که از عملکرد وزارت بهداشت در مدیریت ابتلا به ویروس کرونا و تامین بهنگام واکسن، انتقاد می‌شود اما در روزهای اخیر در پی افشاگری‌هایی که از اهمال این وزارتخانه در واردات واکسن  خبر می‌دهند، برگه‌های جدیدی از دفتر عملکرد سعید نمکی رو شده است.

علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران، به‌تازگی در سخنانی اعلام کرد که ۷۲۰ میلیون یورو برای خرید غیرضروری داروهایی همچون رمدسیور هزینه شده است. این در حالی است که برخی پزشکان می‌گویند تاثیر این دارو بر بهبودی کرونا هنوز اثبات نشده است؛ یکی از این متخصصان، مصطفی قانعی، فوق تخصص بیماری‌های ریه، است که به خبرگزاری صداوسیما گفت: «در مطالعه‌ای جهانی در ۴۰۵ بیمارستان به ۱۱ هزار و ۳۳۰ بیمار رمدسیویر داده شد که نتیجه آن این بود که در بهبود بیماران تاثیر کمی داشته و یا اصلا تاثیری نداشته است.»

این متخصص که گفته‌هایش در رسانه‌ها بازتاب وسیعی پیدا کرد، بر این باور است که رمدسیوردر کاهش مرگ‌و‌میر مبتلایان به ویروس کرونا نیز هیچ‌ تاثیری ندارد اما محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو، مثل او فکر نمی‌کند و مدعی است که «مافیای دارو» در راه مسئولان سلامت سنگ‌اندازی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، شانه‌ساز در یک نشست خبری آنلاین گفته است: «به محض اینکه در دنیا گفتند داروی رمدسیویر در درمان کووید موثر است، ما سومین کشور دنیا بودیم که این دارو و ماده موثره آن را در دنیا تولید کردیم. داروهای اکتمرا و فاویپیراویر هم تولید شدند. طبیعی است که این سیاست‌ها با منافع عده‌ای در تضاد است؛ منافع تجاری که نگاهشان به سلامت بیشتر اقتصادی است.»

شانه‌ساز در حالی دیگران را به نگاه اقتصادی  به سلامت مردم متهم می‌کند که رویکرد وزارت بهداشت در قبال تامین واکسن باعث شد در هفت ماه‌ گذشته بیش از ۴۰ هزار نفر از شهروندان ایران جان خود را از دست بدهند؛ در حالی که اگر این افراد در زمان مناسب واکسن می‌زدند، اکنون زنده بودند.

زنگ تفریح تعطیلات

بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، از ۲۵ تا ۳۰ مرداد (۱۴۰۰) تعطیل عمومی اعلام شده است و در روزهای ذکر شده هیچ یک از مشاغل به‌جز موارد ضروری، اجازه فعالیت ندارند. با این همه ستاد ملی مقابله با کرونا با اجرای مراسم‌ ماه محرم مخالفت نکرده و منع تردد هم اعلام نشده است. این اقدام به خروج شبانه بسیاری از شهروندان به سمت شهرهای شمالی کشور منجر شده است.

مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی تعطیلاتی از این دست را به «زنگ تفریح» تشبیه می‌کند که به گفته او، نه تنها هیچ ارزشی ندارد بلکه ممکن است عواقب بدتری هم داشته باشد.

دکتر حسین کرمانپور درباره شرایطی که باید در تعطیلات کرونایی پیش رو وجود داشته باشد تا به کاهش بار بیماری در بیمارستان‌ها منجر شود، گفت: «تعطیلات در کشورهایی که خوب کرونا را مدیریت کردند، قرنطینه است؛ یعنی فرد وقتی داخل خانه رفت، اگر بخواهد از در خانه خارج شود، جریمه می‌شود و چنین اقدام‌هایی در مدیریت بیماری اصلا هم مربوط به جنگ جهانی دوم و کشورهای فقیر و… نیست؛ بلکه کشورهایی مانند ایرلند، انگلیس و… این اقدام را انجام داده‌اند. حتی جی‌پی‌اس دارند و مثلا اگر فرد از محدوده خرید محله خود خارج شود یا جلوی در خانه‌ای بیش از دو ماشین باشد که نشان از مهمانی باشد یا کافه‌ای باز باشد و مواردی از این قبیل، جریمه می‌شوند.»

خودداری ستاد ملی مقابله با کرونا برای اجرای قرنطینه سخت‌گیرانه به دلیل نزدیک شدن روزهای تاسوعا و عاشورا است. این ستاد با وجود هشدارهای مداوم متخصصان نتوانست در برابر فشارهای نهادهای مذهبی مقاومت کند و با اجرای عزاداری‌های ماه محرم مخالفت نکرد. با وجود تعطیل نشدن هیئت‌های عزاداری، به دستور وزارت کشور کلیه پارک‌ها و تفرجگاه‌های شهرهای قرمز و نارنجی هم تعطیل شده‌اند.