دود حریق‌های ناخواسته، بارش شهابی برساوشی را پنهان می‌کند

بعضی شب‌ها این دود چنان غلیظ است که حتی درخشان‌ترین ستاره‌ها را به سختی می‌شود دید

یکی از پیامدهای آتش‌سوزی‌ها میلیون‌ها تُن دود است که آسمان را ماه‌‌ها تیره می‌کند و برای ستاره‌نگرها ناگوار است - Menahem KAHANA / AFP

به گفته کارشناسان، دودی که امسال حریق‌های ناخواسته و بی‌امان به پا کرده‌اند، امکان تماشای پدیده باشکوه بارش شهابی را از میان برده است.

بارش شهابی برساوشی که اوج آن همین هفته است، معمولاً در این وقت سال در رشته کوه راکی در کلرادو قابل مشاهده است. اما تابستان امسال دشوار بتوان حتی ستارگان عادی را از لابه‌لای غبارو دود تماشا کرد.

باب بوهلی، از متصدیان امور ستاره‌شناسی بوستان ملی گریت سند دیونز، در مصاحبه با نیویورک تایمز گفت: «وحشتناک است. تا به حال بارش شهابی را به اندازه امسال دودآلود ندیده بودم.»

چندین سال است که تابستان‌ها جنگل‌های غرب ایالات متحده گرفتار آتش می‌شود. امسال بیش از ۱۵۰ مورد آتش‌سوزی در غرب آن کشور رخ داده است. آتش‌سوزی دیکسی که ماه پیش در کالیفرنیا آغاز شد، تا کنون ۵۵۰ خانه را ویران کرده و هنوز مهار نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از پیامدهای این آتش‌سوزی‌ها میلیون‌ها تُن دود است که آسمان را ماه‌‌ها تیره می‌کند و برای ستاره‌نگرها ناگوار است.

آقای بوهلی گفت: «بعضی شب‌ها این دود چنان غلیظ است که حتی درخشان‌ترین ستاره‌ها را به سختی می‌شود دید. الان تلسکوپ را به سمت یک صورت فلکی تنظیم می‌کنم و امیدوارم افراد بتوانند چیزکی ببینند.»

به گفته ناسا، بارش شهابی برساوشی بخشی از دنباله‌دار سوئیفت-تاتل یا دنباله‌دار ۱۰۹پی است. این شهابِ سیار دنباله‌دار، جرمی فضایی به عرض حدود ۲۶ کیلومتر است که ۱۳۳ سال طول می‌کشد تا دور خورشید بچرخد. معمولاً ستاره‌نگرهایی که جا و موقعیت مناسبی در کوهستان راکی پیدا کرده باشند، می‌توانند هر ساعت تا ۴۰ شهاب‌ ببینند.

اما امسال نیز مانند چندین سال اخیر شرایط عادی نبوده است. به علت بروز بحران تغییرات زیست‌محیطی و رویدادهای وخیم آب و هوایی مانند خشکسالی، موج گرما و آتش‌سوزی‌ جنگل‌ها بیشتر و شدیدتر رخ می‌دهد.

بتی‌مایا فوت، عکاس انجمن بین‌المللی آسمان تیره، در مصاحبه با نیویورک تایمز گفت: «همه این وقایع به هم مربوط است. عواقب نحوه مدیریت تغییرات اقلیمی و مواردی مانند دود و آلودگی‌های سبک، حد و مرز نمی‌شناسند و تا دوردست‌ها می‌روند.»

© The Independent

بیشتر از علوم