رئیس کمیته امداد: خط فقر به ۱۰ میلیون تومان افزایش یافت

احمد توکلی گفته بود که ۶۰ درصد جمعیت کشور زیرخط «فقر فرضی» قرار دارند

جمهوری اسلامی در عمر ۴۳ ساله‌ خود دستاوردی جز فقر فزاینده و گسترش نابرابری‌ها برای مردم نداشته است - ATTA KENARE / AFP

هزینه خانواده‌های ایرانی از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۸ حدود ۲۲ برابر افزایش یافته است و در این دوره زمانی، حدود ۳۳ درصد مردم زیر خط فقر چندبعدی قرار گرفته‌اند. به گفته مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد، خط فقر از ۹۵۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۰ به ۱۰ میلیون تومان در سال ۱۳۹۹ رسیده است.

جمهوری اسلامی که از ابتدا با شعار و وعده محرومیت‌زدایی روی کار آمده بود، در عمر ۴۳ ساله‌ خود دستاوردی جز فقر فزاینده و گسترش نابرابری‌ها برای مردم نداشته است. آماری که نهادهای حکومتی از خط فقر و افزایش محرومیت‌ها منتشر می‌کنند، نشان می‌دهد که در تمام این سال‌ها مشکلات ناشی از تورم، به‌طور مستقیم سلامت و رفاه مردم را نشانه گرفته است.

در خردادماه (۱۴۰۰)، روزبه کردونی، رئیس موسسه عالی پژوهش‌ تامین اجتماعی، با استناد به نتایج به دست آمده از یک مطالعه در این موسسه گفت: «جمعیت خط فقر مطلق که در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ به ۱۵ درصد رسیده بود، در سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ به ۳۰ درصد افزایش‌ یافته است.» این پژوهش که وضعیت فقر و نابرابری در دو دهه اخیر را بازنمایی کرده، نشان می‌دهد که تعداد افرادی که در سال ۱۳۹۸ زیرخط مطلق فقر زندگی می‌کنند،  نسبت به سال‌های قبل دو برابر شده است.

حالا مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد، نیز با استناد به همین مطالعه خبر داده است که خط مطلق فقر به ۱۰ میلیون تومان افزایش‌ یافته است. به گزارش خبرگزاری ایسنا و به گفته مرتضی بختیاری، در سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۸ نرخ تورم، عامل فزاینده فقر و کاهش قدرت خرید، به ۴۱ درصد رسیده است. همچنین در این دوره زمانی حدود یک‌سوم روستاییان کشور زیرخط فقر به سر می‌بردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آماری که روزبه کردونی و رئیس کمیته امداد از خط فقر در کشور ارائه کرده‌اند، مربوط به سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۸ است؛ در حالی که در دو سال گذشته یعنی از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰، افزایش سرسام‌آور قیمت کالاها، تورم فزاینده، بحران کرونا و تنش‌آفرینی‌های جمهوری اسلامی در سطح بین‌المللی باعث شده است تا وضعیت مردم و معیشت آنان نسبت به سال ۱۳۹۸ و پیش از آن بسیار تغییر کند.

افزایش قیمت ارز که از سال ۱۳۹۷ سرعت بیشتری یافت، در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ نیز ادامه یافت.

در فروردین‌ماه ۱۳۹۹ تعدادی از اقتصاددانان ایرانی در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی، رئیس‌جمهور وقت، به او هشدار دادند که سال ۱۴۰۰ اوج بحران‌های اقتصادی ایران خواهد بود.

در فروردین‌ ۱۴۰۰ هم احمد توکلی، نماینده پیشین مجلس، با بیان اینکه «گرسنگی و فقر در ایران معنادار شده است»، گفت که ۶۰ درصد جمعیت کشور زیرخط «فقر فرضی» قرار دارند.

به‌ عبارت‌ دیگر بین سال‌‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ در حوزه‌های اقتصادی اتفاقاتی رخ داد که نتیجه آن سقوط تعداد زیادی از جمعیت ایران به زیرخط مطلق فقر بود. بیکاری حدود شش میلیون کارگر پس از بحران همه‌گیری کرونا، تعطیلی کسب‌وکارها، تورم و تحریم‌ها محرومیت را در جامعه گسترش داد. جمهوری اسلامی که با ناکارامدی و تنش‌آفرینی در سطح بین‌المللی مشکلات موجود را برای مردم رقم زده، در قالب نهادی با نام «کمیته امداد امام خمینی» مدعی تلاش برای محرومیت‌زدایی در کشور است.

کمیته امداد به دستور آیت‌الله خمینی تاسیس شد و هدف از تشکیل آن به گفته مرتضی بختیاری، رئیس کنونی این نهاد، «خدمت‌رسانی به محرومان و مستضعفان» است.
بختیاری با اذعان به اینکه جمعیت فقیر کشور از دسترسی به آب سالم، تغذیه، خدمات بهداشتی، پوشاک، سرپناه، استاندارهای زندگی، اشتغال و بیمه اجتماعی محروم مانده‌اند، گفت: «پنج میلیون نفر از نیازمندان جامعه از خدمات کمیته امداد بهره‌مند می‌شوند.» امدادرسانی این نهاد به حدود پنج میلیون نفر در حالی است که طبق آمار رسمی جمعیت فقرای کشور بسیار بیشتر است.

رئیس کمیته امداد به بالا رفتن تعداد مددجویان در سال‌های اخیر و ایجاد مشکل برای کمیته امداد هم اشاره کرده و این در حالی است که این نهاد از محل کمک‌های مردمی ایران سهمی را برای طرفداران خود در کشورهای دیگر همچون فلسطین و لبنان در نظر گرفته است.

بیشتر از اقتصاد