دونالد ترامپ خواستار کناره‌گیری بایدن به دلیل بحران افغانستان شد

جو بایدن هنوز هیچ اظهار نظری درباره تصرف کابل به دست طالبان نداشته است

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا-Andy JACOBSOHN / AFP

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا از جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی خواست با توجه به بحران ناشی از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و قدرت گرفتن دوباره طالبان، استعفاء دهد.

طالبان روز یکشنبه کابل را تصرف کردند. آنها می‌گویند در حال آمادگی برای اعلام «امارت اسلامی افغانستان» هستند.

طالبان همزمان با اعلام جو بایدن مبنی بر خروج همه نیروهای آمریکایی از افغانستان در ۱۱ اوت، پیشروی سریع در افغانستان را آغاز کردند و به سرعت به پایتخت رسیدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترامپ در وب‌سایت خود نوشت: «اکنون زمان آن رسیده که جو بایدن به دلیل آنچه اجازه داده در افغانستان اتفاق بیفتد؛ و همچنین افزایش شیوع کووید-۱۹، فاجعه مرزی، نابود کردن استقلال انرژی و به زیر کشیدن اقتصاد با شرمساری از سمت خود کنار برود.» ترامپ در ادامه نوشت: «این نباید موضوع مهمی باشد چون او (بایدن) از اول به طور قانونی انتخاب نشده بود.»

ترامپ پس از آن این پیام را منتشر کرد که وضعیت امنیتی فرودگاه کابل، تنها راه خروج پرسنل آمریکایی از این شهر به شدت امنیتی شد.

بایدن دستور داده بود که شش هزار نیروی آمریکایی خروج امن پرسنل آمریکایی از افغانستان را تضمین کنند. اما تصاویر منتشر شده از فرودگاه کابل ازدحام جمعیت وحشت‌زده از بازگشت طالبان را نشان می‌دهد و صدای تیراندازی مکرر به گوش می‌رسد.

این در حالی است که بایدن در تعطیلات آخر هفته آمریکا همزمان با تصرف کابل به دست شورشیان طالبان در اقامتگاه تابستانی کمپ دیوید به سر می‌برد. او درباره شرایط فاجعه‌بار افغانستان پس از ورود سریع طالبان به کابل که جهان را در حیرت فرو برده، هیچ اظهار نظری نکرده است.