غنی: جنگ علیه طالب و گروه‌های مسلح جهاد است

DENIS BALIBOUSE / POOL / AFP

محمد اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهور افغانستان و نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور، خطاب به نیروهای نظامی گفته است: «جنگ و مبارزه مسلحانه‌ شما در مقابل طالبان و گروه‌های مسلح مخالف نظام کنونی در افغانستان، "جهاد" است و نیروهای نظامی باید تا برقراری صلح در کشور، دشمنان این خاک را در هر گوشه و کناری سرکوب کنند».

آقای غنی تاکید کرد: «طالبان گروهی ویرانگر بوده و همیشه تلاش کرده تا به شهروندان و تاسیسات عمومی در افغانستان، آسیب برساند».

رئیس جمهور غنی، همچنین گفته است: «گروه طالبان زمینه‌ساز رشد گروه‌های دیگر جنایتکار در افغانستان بوده و هست. برای این گروه، خون و جان شهروندان کشور ارزشی ندارد. آنها با قتل و کشتار زنان، مردان و افراد غیرنظامی می‌خواهند بر زندگی ما مسلط شوند».

غنی افزود: «این گروه مجبور است که یک راه حل سیاسی را در افغانستان انتخاب کنند؛ آنها هرگز نمی‌توانند با این رفتارشان، یک "نظام بزرگ" را ساقط کنند».

آقای غنی، در مورد اینکه طالبان خواسته‌اند که انتخابات ریاست جمهور افغانستان به تعویق انداخته شود، گفت: «این خواست طالبان مخالف امید‌های مردم است. طالبان جزئی از شهروندان افغانستان هستند، اما تعیین کننده سرنوشت این کشور نیستند». 

او یک بار دیگر تاکید کرد: «انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، در وقت و زمان تعیین شده برگزار می‌شود و تاخیر در انتخابات، به هیچ وجه برای ما قابل قبول نیست، چرا که طالبان می‌داند و هراس دارد که از طریق برگزاری انتخابات، نمی‌تواند پیروز میدان سیاسی شوند و به قدرت برسند».

آقای غنی ادامه داد: «برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، حق شهروندان این کشور است و مردم خود تصمیم می‌گیرند که یک دولت مشروع داشته باشند».

غنی، در مورد سیاستمدارانی که بیرون از نظام هستند و برای گفتگوهای صلح به روسیه و پاکستان رفته‌اند اشاره کرد و گفت: «این سیاستمداران، فاقد یک برنامه بوده و عمدا زمینه را برای نمایندگان طالبان مساعد ساخته‌اند تا از کشوری به کشور دیگر بروند بدون آنکه ممانعتی برای آن ها وجود داشته باشد».

امرالله صالح، رئیس روند سبز و معاون نخست ستاد انتخاباتی محمد اشرف غنی احمدزی، در صفحه فیسبوک خود نوشته است: «طالب در ذهن‌ها جنایت و جهالت معنی می‌دهد و بس». او ادامه می دهد و می گوید این گروه کشتن ده‌ها تن از علما و شهروندان معمولی این سرزمین را «کلید بهشت» می‌دانند و از مردم خواست که لانه‌های این گروه را نشان دهند تا نیروهای دفاعی و امنیتی، این جنایتکاران را نیست و نابود سازند.

اما در همین حال، عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت و نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، برخلاف واکنش‌های غنی، گفته است: «بخاطر برقراری صلح در افغانستان، آماده هرگونه قربانی هستم. اگر این صلح قابل قبول تمام شهروندان این کشور باشد، من از جان و دل از آن حمایت می کنم».

نجیب هاشمی، دانشجو، می‌گوید: «انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باید برگزار شود و یک حکومت مردمی، مشروع و قانون پذیر ایجاد شود تا بتواند به خواسته‌های مشروع شهروندان این کشور پاسخ گوید. این حکومت، توان حل کوچکترین موضوعات داخلی را ندارد، اما برقراری صلح برای همه ما مهم است؛ صلحی که نه برای تقسیم قدرت، بلکه برای آبادی و آرامش کشور باشد».

در این شب و روز، آقای غنی، طالبان را در هر گردهم‌آیی و سخنرانی‌ می‌کوبد و بر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در وقت و زمان معیین تاکید می‌کند. این در حال است که دور نهم گفتگوهای صلح میان نمایندگان طالبان و آمریکا آغاز گردیده و دوطرف گفته‌اند که به زودی، روی چند نکته باقیمانده توافق نامه صلح، باهم کنار خواهند آمد و توافق نامه ای را دو طرف (نمایندگان طالبان و آمریکا) در روزهای آینده امضا خواهند کرد.

بیشتر از