روسیه و افغانستان: درخواست جلسه شورای امنیت، تکذیب تخلیه سفارت

مسکو اعلام کرد که آمریکا را مسئول تصرف بیشتر خاک افغانستان از سوی طالبان می‌داند

نیروهای طالبان- AFP

روسیه در حال همکاری با سایر کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل است تا جلسه‌ای اضطراری در مورد اوضاع افغانستان تشکیل شود.

این در حالی است که به گزارش منابع ایندیپندنت فارسی در کابل، سفارت آمریکا در این شهر تخلیه شده و افراد طالبان وارد شهر شده‌اند. اشرف غنی، رئیس ‌جمهوری پیشین، کشور را ترک کرده است. 

ضمیر کابلوف، دیپلمات روس و فرستاده ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، به افغانستان، در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های روسیه گفت: «ما مشغول تدارک این کار هستیم.» او گفت جلسه شورای امنیت حتما به زودی برگزار می‌شود.

روسیه همراه با آمریکا، فرانسه، بریتانیا، و چین، از اعضای پنج‌گانه دائم شورای امنیت است.

آقای کابلوف همچنین تاکید کرد که مسکو سفارت خود در کابل را تخلیه نمی‌کند، زیرا طالبان به این کشور و سایر کشورها (که از آن‌ها نام نبرد) وعده رعایت امنیت مقرهای دیپلماتیک را داده است. او گفت:‌ «سفیر و خدمه ما با آرامش مشغول انجام وظایف خود هستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لئونید اسلوتسکی، رئیس کمیته روابط بین‌المللی مجلس روسیه، گفت وضعیت سازمان ملل نیاز به «دخالت فوری» شورای امنیت آن نهاد بین‌المللی دارد. به گزارش خبرگزاری ریا، آقای اسلوتسکی گفت: «باید جلو یک فاجعه انسانی تازه را گرفت.»

آقای کابلوف افزود: «این تصویر غم‌بار، نتیجه حضور آمریکا است.»

جمهوری قزاقستان روز یکشنبه گفت به حفاظت از جان دیپلمات‌های خود اولویت می‌دهد، اما هنوز روشن نیست که چه تصمیم مشخصی در زمینه ماندن یا تخلیه گرفته شده است.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، چند روز پیش گفته بود که  طالبان وعده داده است به هیچ یک از کشورهای همسایه همچون ازبکستان و تاجیکستان حمله نکند. روسیه اخیرا همراه  با این کشورها در نزدیکی مرزهای افغانستان رزمایش‌های نظامی انجام داده بود. روسیه در ازبکستان پایگاه نظامی دارد. ازبکستان و تاجیکستان، دو همسایه شمالی افغانستان، عضو «سازمان مشترک‌المنافع کشورهای مستقل» هستند که روسیه در آن نقشی محوری دارد و از منافع نظامی آن‌ها حفاظت می‌کند. دیگر همسایه شمالی افغانستان، ترکمنستان، نیز عضو همکار این سازمان است. خود افغانستان عضو ناظر آن است.

سایر کشورها

کانادا مشغول تخلیه کامل سفارت خود در کابل است. مارک گارنو، وزیر خارجه، گفت این تصمیم موقت است و پس از بهبود وضعیت امنیتی در افغانستان، سفارت این کشور از نو گشوده می‌شود. حدود ۴۰ هزار نیروی کانادایی، ۱۳ سال به عنوان بخشی از نیروهای ناتو در افغانستان حضور داشتند و در سال ۲۰۱۴ از آن کشور خارج شدند. بیش از ۱۵۰ سرباز کانادایی در این مدت در افغانستان کشته شدند.

آنتونی بلینکن،‌ وزیر خارجه آمریکا، گفت نیروهای کشورش در حال تخلیه سفارت هستند، اما هرگونه تشبیه با خروج مشهور آمریکا از سایگون، پایتخت وقت ویتنام جنوبی، در سال ۱۹۷۵ را رد کرد و گفت: «معلوم است که این سایگون نیست.»

آقای بلینکن در گفت‌وگو با شبکه «ای بی سی» گفت، نیروهای آمریکا به شکل «منظم» به سوی فرودگاه می‌روند و «در حضور نیروهای آمریکایی و به شیوه امن» از کشور خارج می‌شوند. 

شرکت هواپیمایی پاکستان روز یکشنبه با ۳۲۹ مسافر از کابل به اسلام‌آباد رفت و قرار بود ۱۷۰ نفر دیگر را هم در همین روز از کشور خارج کند. سخنگوی این شرکت هواپیمایی روز شنبه وعده سه پرواز را در روز یکشنبه داده بود که هدفش خارج کردن شهروندان پاکستان و سایر کشورها است. 

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان اعلام کرده است که اسلام‌آباد قصد ندارد سفارتش را در کابل تعطیل کند. 

پاکستان روز یکشنبه مرز تورخم بین استان «خیبر پشتونخوای» آن کشور با افغانستان را بازگشایی کرد؛ اما فقط برای انتقال کالا. مسافران اجازه رفت و‌ آمد ندارند، اما به کامیون‌هایی که میوه و سبزیجات حمل می‌کنند، اولویت داده شده است. در حال حاضر تنها یک مرز دیگر بین دو کشور باز است؛ مرز سپین بولدک در نزدیکی قندهار در افغانستان، و چمن در استان بلوچستان پاکستان (نزدیک کویته). طالبان از چندی پیش کنترل مرز چمن- سپین بولدک را در اختیار داشته است.

حکومت ایران اردوگاه‌هایی در مرزهای آن کشور با افغانستان برای پناه دادن موقت به شهروندان فراری افغانستان برپا کرده است. مقامات وزارت کشور ایران گفتند انتظار دارند این بخش از اتباع افغانستان پس از بهبود شرایط، به کشورشان بازگردند.

آن لیند، وزیر خارجه سوئد، روز یکشنبه در گفت‌وگویی خبری اعلام کرد که حداکثر تا روز دوشنبه تمامی کارکنان سفارت خود در کابل را از افغانستان خارج می‌کند. 

آلمان بعدازظهر یکشنبه اعلام کرده بود که تمامی نیروهای خود در سفارت کابل را به بخش نظامی فرودگاه منتقل کرده است و در تلاش برای خارج کردن آنان از کشور است. 

چین، که با افغانستان مرز دارد، هنوز واکنش‌ مشخصی به خبرهای تکان‌دهنده روز یکشنبه نشان نداده است. وانگ یی، وزیر خارجه چین، اخیرا در شهر تیانجینِ با هیاتی از طالبان به رهبری ملا عبدالغنی برادر دیدار کرده بود. گفته‌های آقای وانگ در آن دیدار که در روز ۲۸ ژوئیه انجام شد، باعث شده است تا بسیاری گمان برند که پکن آماده به رسمیت شناختن دولت طالبان خواهد بود.