سالگرد یازده سپتامبر و تعطیلات مذهبی، بیم از حملات تروریستی

همه‌گیری کرونا و خشونت‌های سرچشمه‌ گرفته از نارضایتی‌ها، به چنین تهدیدهایی «دامن» زده است

«نظریه‌های توطئه در آمریکا همچنان سرچشمه تهدیدهای نامشخصی‌اند که امروز شاهدیم» - Al Drago / AFP

وزارت امنیت داخلی ایالات متحده با صدور توصیه جدیدی هشدار داد فرا رسیدن ۲۰‌امین سالگرد حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر و تعطیلات مذهبی می‌تواند به «عملیات خشونت‌بار هدف‌مند» افراط‌‌گرایان تندروی داخلی و سایر گروه‌ها دامن بزند». این در حالی است  که همه‌گیری کرونا و خشونت‌های سرچشمه‌ گرفته از نارضایتی‌ها، پیشاپیش به چنین تهدیدهایی «دامن» زده است.

این پیام خبرنامه سامانه ملی مشاوره در زمینه تروریسم تازه‌ترین هشدار در رشته توصیه‌های نیروی انتظامی فدرال ایالات متحده درباره تهدیدات بالقوه خشونت‌های مرتبط با نظریه‌های توطئه و ستیزهای سیاسی و فرهنگی است، خشونت‌هایی که فضای مجازی بستر انتشار آن‌ها است.

در این خبرنامه آمده است در مدتی که تا پایان سال ۲۰۲۱ باقی مانده است «افراط‌‌گرایانی که با انگیزه‌های نژادی یا قومی دست به خشونت می‌زنند... و افراط‌‌گرایانی که ضد دولت و اقتدار حکومت دست به خشونت می‌زنند همچنان تهدید اصلی ملی در ایالات متحده‌اند. با توجه به آنکه محرک‌های سرچشمه گرفته از همه‌گیری به تنش‌ها و فشارهای اجتماعی فزاینده دامن زده است و ارتکاب چندین توطئه به دست افراط‌‌گرایان تندروی داخلی را در پی داشته است و ممکن است امسال به خشونت‌های بیشتری دامن بزند» این افراط‌‌گرایان ممکن است برای «توجیه حملات» خود از محدودیت‌ها و بازگشایی‌ها در حوزه بهداشت عمومی سوء‌استفاده کنند.

وزارت امنیت داخلی همچنین هشدار داد گروه القاعده به تازگی و برای نخستین بار در مدت چند سال گذشته نسخه انگلیسی مجله خود به نام «اینسپایر» را در شبه‌جزیره عربستان منتشر کرد که «نشان می‌دهد سازمان‌های تروریستی خارجی همچنان در تلاشند تا آن دسته از افراد مقیم در ایالات متحده را که تحت تاثیر افراط‌‌گرایان تندرو قرار می‌گیرند با خود همراه کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته وزارت امنیت داخلی، تهدیدات خارجی و داخلی همچنان «در فضای مجازی در قالب معرفی، تقویت و انتشار مطالب» مروج خشونت شامل خشونت علیه مقامات انتخابی، هیئت‌های مذهبی و مخالفان عقیدتی و سیاسی ادامه دارد.

این مقام‌ها همچنین گفته‌اند نظریه‌های توطئه همچنان سرچشمه تهدیدهای نامشخصی‌اند که امروز شاهدیم، نظریه‌هایی در باب روایت بی‌اساس «تقلب در انتخابات» که دونالد ترامپ و یارانش از آن حمایت می‌کنند. نظریه توطئه ساختگی دیگری نیز هست که بر اساس آن دونالد ترامپ روز ۱۳ اوت دوباره اختیار کاخ سفید را به دست خواهد گرفت.

در این خبرنامه آمده: «نیروی انتظامی از پخش گسترده‌تر روایت‌های کذب و نظریه‌های توطئه ابراز نگرانی کرده زیرا می‌تواند در فضاهای جریان اصلی جذابیت ایجاد کند و باعث شود افراد و گروه‌های کوچک برای رسیدن به اهداف مورد نظرشان به استفاده از راهبردهای خشونت‌آمیز متمایل شوند.»

این خبرنامه نسخه روزآمد توصیه‌نامه‌ای است که پیشتر در ماه مه منتشر شده بود. توصیه‌نامه پیشین در پی شورش در ساختمان کاپیتول ایالات متحده در روز ۶ ژانویه، روز تحلیف جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، منتشر شد. آخرین نسخه این خبرنامه ماه نوامبر منتشر می‌شود.

مقام‌های نیروی انتظامی فدرال به طور مرتب نسبت به افزایش خشونت معتقدان به برتری نژاد سفید در کنار تهدیدهای خشونت‌باری که در مجامع مجازی مروج کیواِنان مشاهده شده هشدار داده‌اند. کیواِنان نظام اعتقادی نامتمرکزی است که داده‌های غلط و نظریه‌های توطئه خشونت‌بار را از گوشه و کنار ناشناخته فضای مجازی وارد مجاری اصلی رسانه‌های اجتماعی می‌کند.

سخنگوی وزارت امنیت داخلی در ماه ژوئن در مصاحبه با ایندیپندنت گفت این سازمان «مشغول تقویت قوای خود است تا از بروز اعمال تروریستی داخلی با الهام از داده‌های غلط، نظریه‌های توطئه و روایت‌های نادرست جلوگیری کند، مطالبی که از طریق رسانه‌های اجتماعی و سایر برنامه‌های فضای مجازی منتشر می‌شود.»

بنا به گزارش‌ طبقه‌بندی‌نشده‌ای از اف‌بی‌آی که در ماه ژوئن منتشر شد، این جنبش مجازی گسترده که به تدریج با غلط از آب در آمدن پیش‌بینی‌هایش سرخورده می‌شود از هوادارانش می‌خواهد «به نقشه‌ها اعتماد کنند» و ممکن است وارد مرحله «خشونت‌ورزی در دنیای واقعی» علیه قانون‌گذاران و دشمنانش بین سیاستمداران شود.

بر اساس اسنادی که اف‌بی‌آی و وزارت امنیت داخلی آماده کرده‌اند و به رؤیت ایندیپندنت نیز رسیده است، هواداران کیواِنان ممکن است به تدریج به این باور برسند که «وظیفه» دارند قلمرو خود را به ورای «سربازان دیجیتالی» گسترش دهند تا به جای آنکه منتظر دستورات بمانند خودشان بر اساس پیش‌گویی‌ها دست به خشونت بزنند.

جان کوهن، رئیس بخش داده‌های وزارت امنیت داخلی، در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت پیش از شورش در ساختمان کنگره بین گروه‌های افراطی مجازی صحبت از خشونت بود و دروغ رئیس‌جمهور مبنی بر غیرقانونی بودن پیروزی آقای بایدن در انتخابات نیز موجب افزایش این تهدیدها شد.

او در این مصاحبه گفت: «از نقطه نظر اعمال قانون، نگرانی ما این است که در برهه مشخصی تمام نظریه‌های توطئه‌ای که اشاره به تغییری در بستر این فرایند دارد به نوعی از میان برود و آن‌وقت این سوال باقی خواهد بود که آیا مردم در چارچوب این روایت نادرست یا برای تداوم آن دست به خشونت خواهند زد یا نه؟»

© The Independent