گفت‌و‌گوی تلفنی وزیر خارجه آمریکا و رئیس‌جمهور افغانستان

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که دو طرف درباره فوریت تلاش‌های دیپلماتیک و سیاسی برای کاهش خشونت‌ها گفت‌و‌گو کردند

بلینکن در این گفت‌و‌گو بر تعهد آمریکا نسبت به روابط قوی دیپلماتیک و امنیتی با دولت افغانستان تاکید کرده و از ادامه پشتیبانی از مردم افغانستان سخن گفته است-عکس از ایلنا

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا درباره تحولات افغانستان با اشرف غنی، رئیس‌جمهور این کشور تلفنی گفت‌و‌گو‌ کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که دو طرف درباره فوریت تلاش‌های دیپلماتیک و سیاسی برای کاهش خشونت‌ها گفت‌و‌گو کردند.

به گفته ند پرایس، بلینکن در این گفت‌و‌گو بر تعهد آمریکا نسبت به روابط قوی دیپلماتیک و امنیتی با دولت افغانستان تاکید کرده و از ادامه پشتیبانی از مردم افغانستان سخن گفته است.

همزمان آنتونی بلینکن نیز در توییتی اعلام کرده که با نخست‌وزیر کانادا گفت‌و‌گوی بسیار سازنده‌ای درباره دستیابی به راه حل دیپلماتیک در افغانستان داشته است. 

این در حالی است که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از تصمیم خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان که پیامدهای انسانی و حقوق بشری آن از هم اکنون قابل مشاهده است، دفاع کرده است. ده‌ها هزار تن از مردم افغانستان آواره و بی‌جا و مکان شده‌اند و می‌کوشند از ترس طالبان به کشورهای همسایه فرار کنند.

به دنبال اعلام تصمیم دولت جو بایدن برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در ۱۱ سپتامبر سال جاری، طالبان به سرعت در ولایت‌های افغانستان پیشروی کرد و اکنون کنترل مزار شریف در نزدیکی کابل، پایتخت افغانستان را به دست گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا و بریتانیا نیز به سرعت در حال تخلیه نیروهای دیپلماتیک خود از افغانستان‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که طالبان جستجوی خانه به خانه برای «جهاد نکاح» با دختران جوان افغان را آغاز کرده‌اند.

بسیاری از افغان‌ها با انتشار ویدیو‌هایی در فضای مجازی، تاکید دارند که جهان آنها را فراموش کرده است. آنها می‌گویند اگر آنها افغان نبودند، مانند آنچه در آمریکا درباره «جنبش جان سیاهان اهمیت دارد» اتفاق افتاد، رویکرد بین‌المللی نسبت به آنها متفاوت بود.