طالبان وارد شهر مزارشریف شدند

منابع آگاه به ایندیپندنت فارسی گفتند که عطا محمد نور، از رهبران حزب جمعیت اسلامی، از افغانستان خارج شده است

نیروهای طالبان در شهر هرات- REUTERS

نیروهای طالبان روز شنبه شهر مزار شریف، مرکز ولایت بلخ در شمال افغانستان را تصرف کردند. به گزارش آسوشیتدپرس، تصرف این شهر بزرگ که امکانات دفاعی وسیعی در آن تعبیه شده بود، ضربه سنگینی به دولت محسوب می‌شود.

به گفته عباس ابراهیم‌زاده یکی از قانونگذاران ولایت بلخ، نیروهای ارتش ابتدا خود را تسلیم کردند که این موضوع موجب شد شبه‌نظامیان حامی دولت و دیگر نیروها روحیه خود را از دست بدهند و از مبارزه با طالبان دست بردارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی همچنین گفت عبدالرشید دوستم و عطا محمد نور، از مجاهدین شناخته‌شده افغان، از بلخ خارج شدند و اطلاعی از مکان آنها در دست نیست. منابع آگاه به ایندیپندنت فارسی گفتند که عطا محمد نور، از رهبران حزب جمعیت اسلامی، از افغانستان خارج شده است.

خبرگزاری رویترز نیز در همین ارتباط از قول افضل رییس شورای ولایتی بلخ نوشت که به‌نظر می‌رسد مزار شریف بدون مقاومت و درگیری به دست طالبان افتاده است. به گفته او، سربازان و تجهیزات خود را رها کرد و به سمت مرز فرار کردند.

نیروهای طالبان پیشتر در روز شنبه، ولایت لوگر واقع در جنوب کابل را به تصرف خود در آوردند و مقام‌های محلی را بازداشت کردند. از آغاز حملات طالبان همزمان با خروج نظامیان خارجی، حدود دو سوم افغانستان به دست طالبان افتاده است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی ضمن اعلام این خبر، از قول هدا احمدی یکی از قانونگذاران لوگر نوشت، طالبان به ۱۱ کیلومتری جنوب پایتخت رسیده است. سخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز جمعه در مورد هدف طالبان برای محاصره کابل هشدار داد.