اشرف غنی: بیش از این نمی‌گذارم در کشور خونریزی شود

اشرف غنی زیر فشار فزاینده طالبان و جامعه جهانی قرار دارد که کناره‌گیری کند

آقای غنی می‌گوید رسالت تاریخی دارد که نگذارد بیشتر از این در کشورش خونریزی شود -SAJJAD HUSSAIN / AFP

محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، دقایقی پیش اعلام کرد که رسالت تاریخی دارد که بیش از این نگذارد جنگ تحمیل شده از شهروندان افغان قربانی گیرد.

پیشتر برخی محافل از احتمال استعفای اشرف غنی خبر داده بودند، اما او در پیام کوتاه تلویزیونی خود استعفا نکرد.

آقای غنی زیر فشار فزاینده طالبان و جامعه جهانی قرار دارد تا از مقامش کناره‌گیری‌ کند. 

موضع‌گیری تازه او هم‌زمان با تصرف بیش از ۲۰ استان کشور از جمله قندهار، هلمند و هرات به دست طالبان صورت می‌گیرد.

در شهر مزارشریف اما درگیری همچنان ادامه دارد. نیروهای وفادار به عطا محمد نور و مارشال عبدالرشید دوستم، دو فرمانده قدرتمند شمال، همچنان مقابل طالبان مقاومت می‌کنند.

گروه طالبان با اعلام جدول زمانی خروج نیروهای آمریکایی به حملات خود در بسیاری مناطق افغانستان افزوده و پیش‌روی چشمگیری داشته است.

اشرف غنی سال ۲۰۱۴ میلادی در انتخابات جنجالی به مقام ریاست‌جمهوری رسید و با عبدالله عبدالله، رقیب انتخاباتی‌اش دولت مشترک تشکیل داد.

آقای غنی که پیشینه کار در بانک جهانی دارد در سال ۲۰۱۹ بار دیگر نامزد انتخابات ریاست‌‌جمهوری شد و باز هم با عبدالله عبدالله دولت مشترک ساخت.

دو رهبر حکومت ائتلافی نتوانستند اوضاع افغانستان را بهبود بخشند و شورش طالبان رفته رفته شدت گرفت.

موضع‌گیری جدید اشرف غنی در حالی صورت می‌گیرد که هیئت‌های مذاکره‌کننده دو طرف همچنان سرگرم گفت‌وگو و چانه‌زنی برای ایجاد یک حکومت فراگیر ملی در افغانستان در دوحه‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبدالله عبدالله، رئيس شورای عالی مصالحه ملی، ریاست هیئت افغانستان را به عهده دارد و ملا عبدالغنی برادر، معاون گروه طالبان، طرف مقابل او است.

گروه طالبان اعلام کرده است که تمام کارمندان دولت افغانستان را بخشیده و برنامه انتقام‌گیری ندارد.

در هرات بعد از دستگیری اسماعیل خان، رهبر مقاومت مردمی به دست طالبان و سایر مقام‌های ارشد دولتی، گروه طالبان اعلام کرد که آن‌ها آزادند و برای صلح کار می‌کنند.

پیشتر ایندیپندنت فارسی گزارش داده بود که آمریکا متحد راهبردی افغانستان خواهان کناره‌گیری اشرف غنی است و برخی کاربران رسانه‌های اجتماعی نیز با آمریکا هم‌صدا شده‌اند.

دولت مرکزی افغانستان تاکنون حاضر به استعفای اشرف غنی، رئیس‌جمهوری که نگران ادغام طالبان در جامعه است، نشده است. امرالله صالح معاون اول رئيس‌جمهوری تنها مقام ارگ است که آشکارا بر ایستادگی تا آخر در برابر «لشکر جهل» طالبان تاکید می‌کند و همچنان معتقد است که طالبان «شکست» خواهد خورد.

با تمام این شرایط دولت بایدن بر موضع‌گیری پیشین خود مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی تا ۳۱ اوت ۲۰۲۱ تاکید دارد. جان کربی، سخنگوی پنتاگون، روز گذشته، جمعه ۱۳ اوت، در نشست خبری گفت دولت آمریکا تغییری در برنامه خود نمی‌دهد و سه هزار نیروی بیشتر برای تخلیه کارمندان سفارت آمریکا در کابل مستقر خواهد کرد.

براساس گزارش رویترز نخستین گروه از این نیروها وارد کابل شده و در فرودگاه مستقر شده‌اند و بخش دیگری نیز در حال رسیدن است.

آقای کربی می‌گوید که تهدید فوری متوجه کابل نیست اما طالبان می‌کوشد کابل را محاصره کند.

بیشتر از جهان