ماسک‌های پارچه‌ای از ما در مقابل دود ناشی از آتش‌سوزی‌های طبیعی محافظت نمی‌کند

ماه گذشته، آتش‌سوزی در غرب آمریکا موجب کاهش کیفیت هوای پاکیزه در مرکز و سواحل شرقی ایالات متحده شد

سی‌دی‌سی توصیه می‌کند که به جای استفاده از ماسک پارچه‌ای، از ماسک‌های موسوم به «کِی ۹۵» استفاده شود - Pixabay 

در حالی که آتش‌سوزی‌های طبیعی در سراسر آمریکا جریان دارد، ممکن است این تصور برای بسیاری از مردم وجود داشته باشد که ماسک‌های پارچه‌ای صورت که در جریان همه‌گیری علاقه زیادی به خود جلب کرده است می‌تواند از ورود دود به ریه جلوگیری کند اما مرکز جلوگیری از بیماری‌های واگیردار آمریکا (سی‌دی‌سی) می‌گوید چنین نیست.

در مدت‌زمان همه‌گیری کووید، ماسک‌های پارچه‌ای به عنوان ابزاری مهم برای جلوگیری از شیوع کووید‌ـ ۱۹ تلقی شده است زیرا پارچه از ورود و خروج ذرات مایع تنفسی جلوگیری می‌کند.

به‌رغم موثر بودن ماسک‌های پارچه‌ای در سرایت کووید‌ـ ۱۹، اینگونه ماسک‌ها کاربرد چندانی در جلوگیری از عبور ذرات کوچک  و مضر دود و ورودشان به سیستم تنفسی فرد ندارند. 

سی‌دی‌سی توصیه می‌کند که به جای استفاده از ماسک پارچه‌ای، از ماسک‌های موسوم به «کِی ۹۵» استفاده شود که به همان شکلی که در مقابل گسترش کووید موثر بودند، فرد را در مقابل دود نیز حفاظت می‌‌کنند. سی‌دی‌سی می‌گوید ماسک‌های نوع «اِن ۹۵» هم هردو تاثیر را دارد اما تاکید می‌کند که از ماسک «ان ۹۵» تنها باید کارکنان بخش‌های درمانی استفاده کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با ادامه آتش‌سوزی‌های طبیعی در ایالت کالیفرنیا و اورگون و پیامد آن بر دیگر ایالات این کشور، نحوه حفاظت در مقابل دود به صورت پرسشی معمول در آمده است.

اداره بهداشت عمومی و حفاظت از محیط زیست ایالت کلرادو ضمن صدور راهنمای بهداشتی کیفیت هوا در نقاط خطر می‌گوید که تمرکز ریزگردها برای سلامتی افرادی که از بیماری‌های قلبی و تنفسی رنج می‌برند، بزرگسالان مسن‌تر و فعال و کودکان مضر است. در این هشدارنامه گفته شده است که این افراد باید از فعالیت شدید در فضای باز اجتناب کنند. 

ماه گذشته، آتش‌سوزی در غرب آمریکا موجب کاهش کیفیت هوای پاکیزه در مرکز و سواحل شرقی ایالات متحده شد. شاخص کیفیت هوا در شهر نیویورک حدود ۱۳۰ تا ۱۶۰  قرار گرفت که ناسالم تلقی می‌شود.

به گفته سی‌دی‌سی دود ناشی از آتش‌سوزی‌های طبیعی می‌تواند ریه را تحریک کرده و به سیستم مصونیت بدن لطمه بزند.

این سازمان توصیه می‌کند که با درنظر گرفتن تاثیر منفی دود، اگر در ناحیه‌ای زندگی می‌کنید که دود آن را فرا گرفته، خود را به پناهگاه‌های هوای پاک برسانید. این نهاد همچنین می‌گوید یا از میزان ورزش در هوای آزاد بکاهید یا فعالیت‌های بدنیتان را (در فضای باز) محدود کنید. 

سی‌دی‌سی توصیه می‌کند برای حصول اطمینان از تمیز بودن هوای داخل خانه از دستگاه‌های فیلتر هوا در یک یا چند اتاق استفاده کنید. افزون بر تمیز نگاهداشتن هوای داخل خانه، مهم است که به پیش‌بینی دمای هوا نیز توجه داشته باشید.

© The Independent

بیشتر از جهان