سارقان ۶۰۰ میلیون دلاری بیت‌کوین: هدفمان تفریح بود 

این هکرها بخشی از پول را پس داده‌اند و می‌گویند هدفشان از ابتدا همین بوده و علاقه‌ای به پول ندارند

سرقت رمزارزها در حالی صورت گرفته که قیمت بیت‌کوین در سه هفته گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است  - Pexels

گروهی از هکرها که یکی از بزرگ‌ترین عملیات سرقت رمزارزها در تاریخ را رقم زدند بیش از یک سوم از ۶۱۳ میلیون دلار سکه دیجیتالی که دزدیده بودند را پس داده‌اند.

شبکه «پالی نت‌ورک»، یک سامانه مالی غیرمرکزی که انتقال «همتا به همتا» را ممکن می‌سازد، در توییتر نوشت که ۲۶۰ میلیون دلار از مقادیر دزدیده شده پس داده شد اما ۳۵۳ میلیون دلار هنوز پیدا نشده است.

هکرها از آسیب‌پذیری‌ای در سیستم استفاده کرده بودند که جابه‌جایی داشته‌ها بین زنجیره‌های بستکی (بلوکی)‌ مختلف را ممکن می‌سازد.

زنجیره‌های بلوکی یا بستکی نوعی دفاتر ثبت فعالیت‌های مالی و بنیان رمزارزهای مختلف‌اند. هر رمزارز مجازی مثل اِتِروم یا بیت‌کوین زنجیره بلوکی خود را دارد.

فردی که مدعی انجام این هک است می‌گوید آن‌ را «برای خوش‌گذرانی» انجام داده است و می‌خواسته «آسیب‌پذیری» سیستم را پیش از اینکه بتواند مورد سوءاستفاده دیگران قرار بگیرد افشا کند. گفته‌های این فرد در پیام‌های دیجیتالی آمده است که «الیپتیک»، شرکت تعقیب رمزارزها و «چِینالیسیس» منتشر کرده‌اند.

این هکر نوشته است «قصدم همیشه این بود» که سکه‌ها بازگردانده شود و افزود که:‌ «من علاقه چندانی به پول ندارم.»

این هکر در پرسش و پاسخی که در زنجیره بلوکی اتروم منتشر کرده است گفت که نمی‌خواسته «آشفتگی واقعی در جهان رمزارزها» ایجاد کند و برای همین فقط «سکه‌های مهم» را برداشته ـ همین است که سراغ بیت‌کوین و اتریوم رفته است و نه داج‌کوین. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هکر یا هکرها شناسایی نشده‌اند و واقعی بودن این پیام‌ها نیز تایید نشده است.

تام رابینسون از بنیان‌گذاران «الیپتیک» گفت این پول شاید به این دلیل بازگردانده شده که پول‌شویی رمزارزهای دزدیده‌ شده در چنان سطح وسیعی بسیار دشوار بوده است. 

یکی از مدیران شرکت رمزارزهای «تتر» در توییتر گفت که این شرکت ۳۳ میلیون دلار مرتبط با این هک را بلوکه کرده است و مدیران سایر شرکت‌های مبادله رمزارز هم به «پالی نت‌ورک» گفته‌اند که آماده همکاری‌اند.  

آقای رابینسون گفت: «حتی اگر بتوانی دارایی‌های رمزارزی را بدزدی، با توجه به شفافیت زنجیره‌های بلوکی و استفاده گسترده نهادهای مالی از داده‌های این زنجیره‌ها، پول‌شویی و نقد کردن آن‌ها بسیار دشوار است.»

پالی نت‌ورک به سوال‌های ما درباره جزئیات بیشتر پاسخی نداده است و در حال حاضر روشن نیست این سامانه در چه کشوری واقع شده است و آیا نیروهای پلیس مشغول تحقیق در مورد این دزدی‌اند یا خیر.

اندازه این سرقت قابل مقایسه با ۵۳۰ میلیون دلار سکه‌های دیجیتالی بود که در سال ۲۰۱۸ از مرکز مبادله «کوین‌چک» در توکیو دزدیده شد. مرکز مبادله «ام تی گوکس» در توکیو نیز در سال ۲۰۱۴ در پی از دست دادن نیم میلیارد دلار بیت‌کوین از هم فروپاشید.

حمله به پالی نت‌ورک در حالی اتفاق افتاد که به گفته شرکت داده‌های رمزارز «سایفِرتِریس» مقادیر پول از دست رفته در نتیجه دزدی، هک و جعل مالی مرتبط با عملیات مالی غیرمرکزی (معروف به‌ «دیفای») به بالاترین سطح کنونی خود رسیده است. 

اما سرقت ۶۰۰ میلیون دلاری از «پالی نت‌ورک» بسیار فراتر از مجموع ۴۷۴ میلیون دلار فقدان مجرمانه پول است که به گفته «سایفرتریس» از ماه‌های ژانویه تا ژوئیه سال جاری (۲۰۲۱) در کل بخش «دیفای» ثبت شده است. این سرقت‌ها مخاطرات این بخش اغلب بدون کنترل نهادهای نظارتی را نشان می‌دهد و شاید توجه این نهادها را به خود جلب کند.

این دزدی در حالی صورت گرفته است که قیمت بیت‌کوین در سه هفته گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است. 

افزایش قیمت بیت‌کوین به ۴۶ هزار دلار باعث شده تحلیل‌گران این رمزارز سر آینده قیمت این سکه دیجیتال به اختلاف نظر برسند. دو نظریه متضاد وجود دارد: یکی می‌گوید قیمت بیت‌کوین تا پیش از پایان سال ۲۰۲۱ به بالاترین اندازه خود در تاریخ می‌رسد و دیگری آن‌ را در آستانه فروپاشی می‌داند.

گزارش‌های تکمیلی از رویترز

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی