دبیر کل سازمان ملل خواستار توقف فوری حملات طالبان شد

شماری از تفنگداران آمریکا برای کمک به خروج اتباع این کشور وارد کابل شدند

با پیشروی گروه اسلامگرای افراطی طالبان در بخش‌های بزرگی از افغانستان، برخی سفارت‌خانه غربی تعداد زیادی از کارکنان خود از این کشور خارج کردند-REUTERS

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد روز جمعه از طالبان خواست فورا حملات خود را در افغانستان متوقف کند و خواستار محافظت بیشتر از غیرنظامیان در این کشور شد.

وی افزود قدرت گرفتن طالبان به زور «تنها به یک جنگ داخلی طولانی‌مدت» یا انزوای کامل افغانستان منتهی خواهد شد.

نخست وزیر بریتانیا نیز روز جمعه گفت لندن تلاش خود را برای کمک به افغان‌هایی که در طول جنگ به بریتانیا کمک کرده‌اند تسریع خواهد کرد، تا همراه با شمار زیادی از کارکنان سفارت در کابل، از این کشور خارج شوند.

بوریس جانسون گفت «وضعیت در افغانستان وخیم شده است» و مقام‌های دولت به آنهایی که از سوی طالبان تهدید شده‌اند کمک می‌کنند به بریتانیا بیایند.

وی گفت: «در طول چند روز آینده، خواهیم دید که بخش بزرگی از کارکنان سفارت بازخواهند گشت، و ما تلاش‌هایمان را برای آوردن افغان‌هایی که به ما کمک کرده‌اند، به پادشاهی متحد کمک کرده‌اند، در طول بیست سال گذشته به نیروهای بین‌المللی کمک کرده‌اند، علاوه بر دو هزار نفری که قبلا بیرون آمده‌اند، تشدید خواهیم کرد.»

نخست وزیر بریتانیا اضافه کرد، «برای کمک به آنها، ما گروه دیگری از مقام‌های وزارت کشور را برای (بررسی) تقاضاهایشان و خارج کردن آنها (از افغانستان) اعزام خواهیم کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با پیشروی گروه اسلامگرای افراطی طالبان در بخش‌های بزرگی از افغانستان، برخی سفارت‌خانه غربی مانند آمریکا، بریتانیا و کانادا، علاوه بر خارج کردن تعداد زیادی از کارکنان خود از این کشور، در تلاش هستند شهروند افغانستانی را که در سال‌های گذشته با آنها همکاری کرده‌اند و جان آنها با پیشروی طالبان در معرض خطر قرار گرفته، به کشورهای خود منتقل کنند.

وزارت دفاع آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد برای کمک به خروج امن این افراد، نیروی نظامی بیشتری را به طور موقت ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده به افغانستان اعزام خواهد کرد و سخنگوی پنتاگون امروز تایید کرد نخستین گروه از تفنگداران آمریکایی وارد کابل شدند.

یک سخنگوی دفتر نخست وزیری بریتانیا نیز پیشتر تایید کرد که بوریس جانسون نشست اضطراری «کبرا» را برای بررسی وضعیت جاری در افغانستان تشکیل خواهد داد. نشست کبرا برای هماهنگی بین نهادهای دولتی بریتانیا جهت واکنش به رویدادهای عمده فرامرزی که اهمیت ویژه‌ای برای لندن دارند برگزار می‌شود.

این نشست پس از آن برگزار خواهد شد که شماری از دولت از شهروندان بریتانیایی خواست فورا از افغانستان خارج شوند و وزیر دفاع بریتانیا نیز هشدار داد که شورش طالبان «احتمالا» به بازگشت القاعده منجر خواهد شد.

گروهی از قانونگذاران پارلمان نیز با توجه با اهمیت موضوع، خواهان بازگشت زودهنگام نمایندگان از تعطیلات تابستانی شده‌اند.