هشدار نهادهای سازمان ملل در مورد بروز «فاجعه انسانی» در افغانستان

آژانس پناهندگان سازمان ملل از کشورهای همسایه افغانستان خواسته تا مرزهای خود را به روی پناهجویان افغان بگشایند

ناکامی در یافتن مکان امن برای پناه بردن ممکن است خطر از دست رفتن جان‌های بسیاری را به دنبال داشته باشد- WAKIL KOHSAR / AFP

به دنبال پیشروی‌های گروه طالبان در نقاط مختلف افغانستان و فرار ده‌ها هزار تن از مردم این کشور از خانه‌ و کاشانه خود و افزایش خطر گرسنگی میان آن‌ها، نهادهای سازمان ملل متحد روز جمعه در مورد بروز یک «فاجعه انسانی» در افغانستان هشدار دادند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، توماس فیری، مدیر برنامه جهانی غذا، در نشستی در سازمان ملل متحد گفته است: «می‌ترسیم بدترین وضعیت ممکن رخ دهد و موج بزرگ‌تر گرسنگی به سرعت نزدیک شود... این وضعیت تمام نشانه‌های یک فاجعه انسانی را دارد.»

حملات طالبان برای تصرف مناطق مختلف افغانستان ادامه دارد و این گروه تاکنون کنترل دو شهر بزرگ افغانستان پس از کابل را در دست گرفته و شرایط امنیتی به حدی وخیم شده است که کشورهای غربی برای اعزام نیرو به منظور تخلیه کارکنان سفارتخانه‌های خود آماده می‌شوند.

با این حال سازمان ملل متحد اعلام کرده است که فعلا کارکنان خود را در افغانستان حفظ خواهد کرد.

به گفته شبیا منتو، از مقام‌های آژانس پناهندگان سازمان ملل، از ماه مه ۲۰۲۱ که روند خروج نظامیان خارجی از افغانستان آغاز شد و به دنبال آن حملات طالبان نیز شدت گرفت، بیش از ۲۵۰ هزار نفر مجبور شده‌اند شهر و خانه خود را ترک کنند که حدود ۸۰ درصد آن‌ها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

ینس لارکه، سخنگوی دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل، نیز گفته است که هزاران تن از مناطق روستایی به کابل و دیگر شهرهای بزرگ‌ پناه آورده‌اند: «آن‌ها در فضاهای باز می‌خوابند، در پارک‌ها و مکان‌های عمومی... نگرانی عمده در حال حاضر پیدا کردن پناهگاه برای آن‌ها است.»

از سوی دیگر، آژانس پناهندگان سازمان ملل از کشورهای همسایه افغانستان خواسته تا مرزهای خود را به روی پناهجویان افغان بگشایند و هشدار داده است که ناکامی در جست‌وجو و یافتن مکان امن برای پناه بردن ممکن است خطر از دست رفتن جان‌های بسیاری را به دنبال داشته باشد.

هم‌زمان، یک مقام سازمان بهداشت جهانی هم با اعلام اینکه در چند ماه گذشته شمار افرادی که به آسیب‌های روحی دچار شده‌اند، افزایش یافته، از کمبود دارو و تجهیزات پزشکی ابراز نگرانی کرده و گفته است که این نهاد در حال آموزش کارکنان خود برای مدیریت شرایطی است که شمار قربانیان ناشی از خشونت‌ها به شدت افزایش می‌یابد.