طالبان اسماعیل خان را در هرات اسیر کرد

اسماعیل خان و بسیاری از مقام‌های ارشد دولتی از جمله معاون وزیر کشور تسلیم طالبان شدند

منابع خبری در هرات تایید می‌کنند که اسماعیل خان، رهبر نیروهای مقاومت مردمی هرات علیه طالبان و چند مقام ارشد دولتی دیگر به طالبان تسلیم شده‌اند.

گروه طالبان ساعتی پیش توانست مقر قول اردو (لشکر) ظفر را که رهبران نیروهای دولتی و مردمی ضد طالبان آنجا به‌عنوان آخرین پایگاه مقاومت در ولایت هرات مستقر شده بودند، تصرف کند.

اسماعیل خان، والی پیشین هرات، صبر قانع، والی کنونی، عبدالرحمان رحمان، معاون وزیر داخله و ژنرال حسیب صدیقی، رئیس اداره امنیت ملی هرات در این پایگاه ارتش حضور داشتند. منابع خبری گزارش می‌دهد که همه آن‌ها تسلیم طالبان شده‌اند.

شهر هرات پس از بیش از ۱۰ روز محاصره، دیروز به دست طالبان افتاد، اما مقر لشکر ظفر تا همین چند ساعت‌ پیش همچنان مقاومت می‌کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون طالبان بر کل استان هرات چیره شده و توانسته‌اند ولایت قندهار در جنوب افغانستان را هم تصرف کنند. پس از کابل، قندهار و هرات دو شهر بزرگ افغانستان‌اند.

در روزهای گذشته، نیروهای طالبان توانسته‌اند بیش از ۱۶ استان افغانستان را تصرف کنند و جنگ در مزارشریف به رهبری عطا محمد نور، والی پیشین بلخ، متمرکز شده است.

از سوی دیگر، طالبان با تصرف غزنی و نفوذ به استان لوگر حلقه محاصره کابل را هم تنگ‌تر کرده‌اند.

این دومین بار است که اسماعیل خان، رهبر مقاومت مردمی به دست طالبان اسیر می‌شود. پیش از این و در دهه ۹۰ هم طالبان اسماعیل خان را به اسارت گرفتند، اما او مدتی بعد توانست از زندان بگریزد و به ایران پناهنده شود.

اسماعیل خان از فرماندهان ضد شوروی افغانستان بود که در هرات قیام کرد و به رهبری گروه جمعیت اسلامی افغانستان رسید و تمام این سال‌ها از افراد سیاسی تاثیرگذار در این کشور بوده است.  

بیشتر از جهان