«سوگند به قرآن» شرط استفاده از اینترنت در ترکمنستان

اینترنت در ترکمنستان به‌شدت محدود است و بسیاری از وب‌سایت‌ها فیلتر شده‌اند

ترکمنستان در کنار کره شمالی، چین و ایران، جزو چهار کشوری است که دسترسی به شبکه‌های اجتماعی در آنها محدود است- Igor SASIN / AFP

شهروندان ترکمنستان برای امضای قرارداد جهت دریافت خدمات اینترنت خانگی باید به قرآن سوگند یاد کنند که به وبسایت‌های ممنوعه مراجعه نخواهند کرد.

نشریه تایمز روز چهارشنبه در گزارشی نوشت این کشور با جمعیت عمدتا مسلمان یکی از سرکوبگرترین کشورهاست و دسترسی به وبسایت‌های خبری منتقد و مستقل دائما از سوی دولت مسدود می‌شود.

یک چهارم خانوارهای این کشور آسیای میانه به اینترنت دسترسی دارند، اما بسیاری از سایت‌ها در این کشور ممنوع اعلام شده است، از جمله فیسبوک و توییتر، و کاربران توسط شبکه‌ای از «ادارات امنیت دیجیتال» تحت نظارت قرار دارند.

بسیاری از کاربران اینترنت در ترکمنستان از فیترشکن یا وی پی ان برای پنهان نگه داشتن فعالیت‌هایشان استفاده می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از شهروندان ترکنستان به رادیو آزاتلیک که در آمریکا مستقر است گفت: «سال گذشته من برای دریافت اینترنت خانگی اقدام کردم. یک سال و نیم بعد نوبتم شد. باید برگه‌های زیادی را امضا می‌کردم. حالا می‌گویند که من باید به قرآن سوگند بخورم که از وی پی ان استفاده نخواهم کرد، اما بدون وی پی ان هیچ سایتی باز نمی‌شود. نمی‌دونم چه‌کار کنم.»

ترکمنستان یکی از معدود کشورهای جهان است که اینترنت در آن به شدت محدود است.

خبرنگاران بدون مرز، نهاد فعال در حوزه آزادی مطبوعات، رسانه‌های ترکمنستان را پس از کره شمالی، محدودترین رسانه‌های جهان عنوان کرده است.

بیشتر از جهان