علی خامنه‌ای: «ملت و کشور به مجالس حسینی احتیاج دارد»

رهبر جمهوری اسلامی، تصمیم‌گیری در خصوص تعطیلی را مسئله‌ای تخصصی و نیازمند بررسی در ستاد ملی کرونا خواند

رهبر جمهوری اسلامی به برگزاری مراسم محرم نیز اشاره کرد، اما خواستار تعطیلی مراسم عزاداری با توجه به شیوع‌ گسترده کرونا نشد - KHAMENEI.IR / AFP

با وجود هشدارهای مداوم متخصصان درباره برگزاری مجالس عزاداری ماه محرم در موج پنجم کرونا، علی خامنه‌ای برگزاری این مجالس را نیاز ملت و کشور دانست و از برگزار کنندگان خواست با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی مانع «طعنه مخالفان» شوند. رهبر جمهوری اسلامی همچنین بیماری کرونا را «مسئله اول و فوری» کشور خواند و از بسیج و نیروهای مسلح خواست که به میدان بیایند و به شبکه بهداشت کمک کنند.

هفت ماه پس‌ازاینکه علی خامنه‌ای در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد، واردات واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی در کشور ممنوع است، رهبر جمهوری اسلامی در یک سخنرانی تلویزیونی خواستار «تامین گسترده واکسن» در کشور شد. او ادعا کرد که با تولید واکسن داخلی، مسیر واردات آن نیز هموار شده است. درحالی‌که «تا قبل از آن با وجود پرداخت بهای واکسن، فروشندگان خارجی بدعهدی می‌کردند.»

علی خامنه‌ای که دستور او برای منع واردات واکسن موجب مرگ هزاران نفر شد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «جان باختن بیش از ۵۰۰ تن در یک روز و داغدار شدن خانواده‌هایشان و همچنین ابتلای ده‌ها هزار نفر به بیماری و مشکلات درمانی آن‌ها حقیقتاً بسیار دردناک است و دل هر مسلمان و هم‌میهنی از این واقعه آتش می‌گیرد.»

او در حالی از وظایف خود در مقابله با این وضع سخن گفته است، که مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا به دلیل روند کند واکسیناسیون در کشور و محروم ماندن مردم ایران از واکسن‌های معتبر جهانی دلیل اصلی افزایش تعداد فوتی‌هاست. با این حال رهبر جمهوری اسلامی بدون اشاره به وضعیت واکسیناسیون و دستور لجوجانه خود، بیماری کرونا را «مسئله اول و فوری» کشور خواند و از مسئولان خواست که اقدام‌های لازم را برای جلوگیری از بیماری انجام دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او با اشاره به فروش داروهای کرونا در بازار آزاد با چند برابر قیمت و کمبود داروها در داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها گفت: «بایستی حتماً با مشکل اساسی در شبکه توزیع برخورد و جلوی آن گرفته شود.»

علی خامنه‌ای، ضرب‌الاجل یک‌هفته‌ای رئیس‌جمهور برای جمع‌آوری پیشنهادها و تصمیم‌گیری درباره آن‌ها را «کاری خوب» برشمرد و گفت: «در رأس زمان تعیین‌شده، جواب قضیه با دقت سنجیده، و برای هر اقدامِ لازم با قاطعیت تصمیم‌گیری و به آن عمل شود.»

تعیین ضرب‌الاجل یک‌هفته‌ای رئیسی برای جمع‌آوری پیشنهادها در حالی است که متخصصان بارها هشدار داده‌اند که تنها راه جلوگیری از گسترش بیماری، قرنطینه سراسری و سرعت بخشیدن به واکسیناسیون است.

دو راهکاری که دولت جمهوری اسلامی از انجام آن ناتوان است اما رهبر جمهوری اسلامی و رئیس‌جمهور منتصب او وانمود می‌کنند که درصدد حل ضربتی مشکل کرونا در کشور هستند.

خامنه‌ای، تصمیم‌گیری در خصوص تعطیلی را مسئله‌ای تخصصی و نیازمند بررسی در ستاد ملی کرونا خواند و از مسئولان خواست به هر نتیجه‌ای رسیدند، «بدون ملاحظه و قاطع» به آن عمل کنند. این در حالی است که روح‌الله جمعه‌ای مشاور وزیر کشور پیش‌تر اعلام کرده بود، درخواست تعطیلی دوهفته‌ای بدون هیچ مخالفی در ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور رئیس‌جمهور رد شد.

علی خامنه‌ای در سخنان روز چهارشنبه (۲۰ مرداد) خود از زحمات کادر درمان تشکر کرد و کار آن‌ها را به «جهاد» تشبیه کرد این در حالی است که کادر درمان و پزشکان از مدت‌ها پیش به سیاست‌های اشتباه در حاکمیت که موجب پیشروی بیماری کرونا و فرسودگی سیستم درمانی شده است، اعتراض کرده‌اند. 

علی خامنه‌ای در ادامه سخنان روز چهارشنبه خود، حضور نیروهای مسلح و بسیج را در ماه‌های نخست همه‌گیری «خوب» توصیف کرد و از آنان خواست به میدان بیایند و با کمک شبکه بهداشت، آزمایش‌های بیماریابی را انجام دهد.

طرحی که او از آن سخن می‌گوید در ماه‌های ابتدایی همه‌گیری کرونا مطرح شد و حتی سپاه پاسداران از دستگاهی با نام «مستعان» رونمایی کرد که ادعا شده بود، ویروس را از فاصله صد متری شناسایی می‌کند اما این اقدام نه تنها در شناسایی بیماران تاثیری نداشت بلکه با واکنش‌های طنزآمیز کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز روبه‌رو شد.

علی خامنه‌ای همچنین از دولت و بیمه‌ها خواست که کمک‌ کنند آزمایش بیماریابی و تشخیص به‌صورت رایگان در اختیار مردم قرار بگیرد.

رهبر جمهوری اسلامی به برگزاری مراسم محرم نیز اشاره کرد، اما خواستار تعطیلی مراسم عزاداری با توجه به شیوع‌ گسترده کرونا نشد، بلکه برعکس گفت: «ملت و کشور به این مجالس با برکت احتیاج دارد» او فقط از برگزارکنندگان خواست که شیوه‌نامه‌ها را رعایت کنند و نگذارند مجالس حسینی موجب شیوع بیماری و مایه طعنه مخالفان و دشمنان شود.