تبصره جهانپور بر دستور خامنه‌ای؛ واردات فایزر ممنوع نیست، نباید تولید آمریکا باشد

آمار حکومتی نشان می‌دهد پس از دستور خامنه‌ای مبنی بر ممنوعیت واردات واکسن آمریکایی، دست‌کم ۴۰ هزار نفر به دلیل ابتلا به کرونا جان باخته‌اند

در دی‌ماه ۱۳۹۹، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، واردات واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی به کشور را ممنوع اعلام کرد - میزان

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، گفته است که برای واردات واکسن‌های فایزر و مدرنا منعی وجود نداشته است و ندارد. او در عین حال اضافه کرد که واکسن‌های وارداتی نباید «تولید» آمریکا یا به گفته او «انگلیس» باشند.

در دی‌ماه ۱۳۹۹، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در یک سخنرانی که از تلویزیون دولتی ایران پخش می‌شد، «واردات واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی» به کشور را ممنوع اعلام کرد. او با طرح این ادعا که «آمریکا و انگلیس» می‌خواهند واکسن را روی ملت‌های دیگر امتحان کنند، گفت: «اگر کارخانه فایزر آنان می‌تواند واکسن درست کند، اول برای خودشان مصرف کنند.»

زمانی که علی خامنه‌ای ورود واکسن‌های «آمریکایی و انگلیسی» را به کشور ممنوع کرد، واکسن فایزر تنها واکسنی بود که تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را دریافت کرده بود. به دنبال دستور رهبر جمهوری اسلامی، واردات فایزر به ایران ممنوع شد و حتی سازمان هلال‌احمر اعلام کرد که واردات ۱۵۰ هزار دوز واکسن که چند انجمن خیریه خارج از ایران قصد داشتند به کشور بفرستند نیز منتفی شده است.

هم‌زمان، ستاد اجرایی فرمان امام، نهاد اقتصادی زیرمجموعه بیت رهبری جمهوری اسلامی نیز اعلام کرد که تولید واکسن کرونا را آغاز کرده است. واکسنی که هم‌اکنون با نام «برکت» شناخته می‌شود و حاشیه‌های زیادی به همراه داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وقتی‌ علی خامنه‌ای در دی‌ماه ۱۳۹۹ دستور منع واردات واکسن‌های «آمریکایی و انگلیسی» را صادر کرد، بیش از ۵۵ هزار تن از شهروندان ایران، جان خود را به دلیل ابتلا به کرونا از دست داده بودند و میلیون‌ها ایرانی به دریافت واکسن امید بسته بودند اما حالا تعداد جان‌باختگان کرونا در ایران از مرز ۹۵ هزار نفر هم فراتر رفته است و تازه این آماری است که بر اساس معیارهای قطعی تشخیص اعلام می‌شود و به گفته مسئولان وزارت بهداشت، آمار واقعی تا حدود سه برابر بیش از این است.

از دی‌ماه ۱۳۹۹ تاکنون حدود هفت ماه گذشته است و در این مدت نه ادعای تولید انبوه واکسن داخلی محقق شده و نه امکان ورود واکسن‌های فایزر و مدرنا به کشور وجود داشته است؛ اما در همین مدت بر اساس روایت آمار حکومتی حدود ۴۰ هزار نفر دیگر از شهروندان ایرانی جان خود را به دلیل ابتلا به ویروس کرونا از دست داده‌اند. آماری که خود مقام‌ها هم اعلام کرده‌اند با آمار واقعی که چند برابر است، تفاوتی فاحش دارد. بسیاری از مردم هنوز با عوارض پس از بیماری درگیرند، بسیاری از خانواده‌ها سوگوار شده‌اند و کسب‌و کار و زندگی مردم مختل شده است.

حدود هفت ماه پس از دستور علی خامنه‌ای و اصرار لجوجانه بر اجرای آن، کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، در توییتی اعلام کرده است که برای واردات واکسن‌های مورد تایید سازمان جهانی بهداشت از جمله آسترازنکا، مدرنا و فایزر منعی وجود ندارد؛ منتها شرط ورود این واکسن‌ها به کشور این است که در آمریکا و انگلستان تولید نشده باشند.

برکسی پوشیده نیست واکسن‌های تولیدی یک شرکت در هر نقطه‌ای از جهان که تولید شوند، فرمولی ثابت دارند و هیچ تفاوتی ندارند؛ اما منع ورود واکسن از مبادی انگلستان و آمریکا فقط در راستای اجرای دستور رهبر جمهوری اسلامی است؛ دستوری که از سر لجاجت صادر شد و جان صدها هزار ایرانی را به خطر انداخت.