هشدار موساد به سی‌آی‌ای؛ رئیسی «اختلال روانی» دارد

رئیسی شخصی «خطرناک و افراطی، فاسد، بی‌ثبات و بی‌رحم» توصیف شده است

ابراهیم رئیسی-ATTA KENARE / AFP

مقامات اسرائیل در جریان ملاقات روز سه‌شنبه با ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای به او هشدار داده‌اند که ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران از سلامت روانی برخوردار نیست و نمی‌توان برای توافق با او مذاکره کرد.

گزارش تایمز اسرائیل حاکی از آن است که مقامات اسرائیل در دیدار با برنز تلاش کردند، با تاکید بر وضعیت روانی رئیسی انگیزه دولت بایدن برای تعامل با جمهوری اسلامی را کاهش دهند.

جزئیات این مذاکرات اعلام نشده اما گزارش‌ها حاکی از آن است که در برنامه سفر برنز به اسرائیل ملاقات با رئیس موساد، نخست‌وزیر اسرائیل و دیگر مقامات امنیتی برنامه‌ریزی شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل گزارش داده که برخی مقامات موساد اطلاعاتی درباره غیرقابل اعتماد بودن رئیسی، ناتوانی او برای مذاکره یا پایبندی به تعهدات را ارایه داده‌اند. در این اطلاعات رئیسی شخصی «خطرناک و افراطی، فاسد، بی‌ثبات و بی‌رحم» توصیف شده است.

کانال ۱۲ می‌گوید که موساد به رئیس سی‌آی‌ای هشدار داده که رئیسی دچار «اختلال روانی» است.

رئیسی، عضو هیات مرگ و متهم به دست داشتن در اعدام‌های دهه ۶۰ از جمعه گذشته به طور رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران معرفی شده است. او پیروز انتخاباتی تحریم شده اعلام شد. انتخاباتی که نرخ مشارکت در آن در خوش‌بینانه‌ترین آمار دولتی زیر ۵۰ درصد و پایین‌ترین میزان در تاریخ انقلاب اسلامی بود.

رئیسی که عفو بین‌الملل او را به جنایت علیه بشریت متهم کرده و در حال حاضر دادگاه یکی از همکاران او در دهه ۶۰ در همین زمینه در سوئد در حال برگزاری است، مدعی شده که از طرح دیپلماتیک برای لغو تحریم‌ها استقبال می‌کند.

دولت جو بایدن نیز باوجود آگاهی از سوابق رئیسی دست دوستی به سوی او دراز کرده و بارها تکرار کرده منتظر ازسرگیری مذاکرات احیای برجام با دولت او است.

ویلیام برنز که هم‌اکنون ریاست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا را بر عهده دارد، در دولت باراک اوباما در مذاکرات محرمانه با نماینگان رهبر جمهوری اسلامی حاضر بود. مذاکراتی محرمانه که با چراغ سبز علی خامنه‌ای در عمان آغاز شد و در چارچوب مذاکرات هسته‌ای منتهی به برجام علنی شد.