کوهنورد ایرانی-بریتانیایی، هنگام صعود در قرقیزستان ناپدید شد

گفته می‌شود که در اواخر هفته گذشته هلیکوپتر تجسسی یک فرد یا شی‌ء را در کوهستان پوبدا تشخیص داده اما امکان فرود و اطمینان را نداشت

خانواده و دوستان مهری جعفری از جامعه بین‌الملل کمک خواسته‌اند - عکس از صفحه اینستاگرام مهری جعفری

عملیات تجسس برای یافتن مهری جعفری، کوهنورد ایرانی-بریتانیایی که هنگام صعود به قله ۷۴۳۹ متری پوبدا در قرقیزستان مفقود شد، آغاز شده است. او آخرین بار روز چهارم اوت، ۱۳ مرداد، در قله پوبدا دیده شد.

گفته می‌شود که در اواخر هفته گذشته هلیکوپتر تجسسی یک فرد یا شی‌ء را در کوهستان پوبدا تشخیص داده اما امکان فرود و اطمینان را نداشت. یک کوهنورد گفته است که شاهد سقوط جعفری بوده است اما کوهنوردان شرکت آک‌-سای در قرقیزستان، به دلیل خطرناک بودن منطقه از جست‌وجوی او خودداری کردند.

خانواده و دوستان مهری جعفری از جامعه بین‌الملل خواسته‌اند که به شرکت آک-‌سای تراول فشار آورند تا ماموریت جست‌وجو و نجات او را آغاز کنند.

کارزار اینترنتی «نجات مهری»‌ نیز در شماری از رسانه‌های اجتماعی در جریان است. خانواده جعفری از مردم خواسته‌اند تا با مسافرتی آک‌سای تراول تماس گرفته و آن را برای سازماندهی عملیات نجات فوری تحت فشار قرار دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مهری جعفری، در آخرین پست صفحه اینستاگرم خود در روز ۲۲ ژوئیه نوشته است که پس از تلاش دو روزه و پرخطر و در حالی که دستش آسیب دیده، به سلامت به اردوگاه پایه (بیس کمپ) رسیده است. او نوشته است که مسیر آنجا تا کمپ ۱ پوبدا پر از شکاف‌های یخچالی است و نباید آن را به تنهایی صعود کرد. او نوشته است:‌ «مسیر پر از شکاف‌های یخچالی است. نه ده‌ها بلکه صدها تله پوشیده از برف و چاه‌های عمیق دهان‌بسته.»

جعفری امیدوار بود که به قله پوبدا و سپس قله مجاور لنین صعود کند. پوبدا یکی از پنج قله «جایزه پلنگ برفی»‌ است. چهار قله دیگر عبارتند از قله اسماعیل سامانی، قله کورنوسکایا، قله ابن سینا، و خان‌تنگیری.

مهری جعفری بیش از یک دهه قبل، در سال ۲۰۰۸ یا ۱۳۸۷، قله ۷۰۱۰ متری خان‌تنگیری در پامیر را در چهار روز به صورت انفرادی فتح کرده بود.

شماری از نمایندگان حزب کارگر بریتانیا خوساتار کمک به یافتن مهری جعفری شده‌اند، که یک فعال حزب کارگر در لندن است.

سعید میرزایی، دیگر کوهنورد ایرانی، هنگام صعود به پوبدا قبل از مهری جعفری قرار داشت اما در حاضر موقعی مکانی او نامشخص است.