بیش از ۴ هزار زخمی در نبردهای ۱۰ روز گذشته افغانستان

کمیته بین المللی صلیب سرخ می‌گوید که بیش ۴ هزار زخمی جنگ را در ۱۰ روز گذشته معالجه کرده است

با بیشروی طالبان و شدت جنگ در افغانستان تلفات غیر‌نظامی در افغانستان افزایش یافته است-توییتر ICRC

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در کابل امروز سه شنبه ۱۰ اوت اعلام کرد که تنها در ۱۰ روز گذشته بیشتر از ۴ هزار نفر را که در جریان جنگ در افغانستان زخمی شده بودند در ۱۵ مرکز این سازمان در افغانستان معالجه کرده است.

این سازمان هشدار داده است که با تشدید جنگ در شهرهای قندوز، لشکرگاه و شهرهای دیگر افغانستان صدها هزار تن در معرض خطر جدی قرار دارند. 

کمیته صلیب سرخ از طرفین جنگ در افغانستان خواسته است که از هدف قرار دادن محلات غیر نظامی خودداری کنند و به تاسیسات خدمات همگانی مانند بیمارستان‌ها شلیک نکنند. 

ایلوا فیلیون، رئیس کمیته بین‌الملل صلیب سرخ در افغانستان گفت: «ما می‌بینیم خانه‌ها ویران می‌شود، کارمندان خدمات بهداشتی و بیماران در معرض خطر قرار می‌گیرند و بیمارستان‌ها، برق و زیربناهای آب نابود می‌ شوند. » 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «استفاده از تسلیحات انفجاری در شهرها تاثیرات بی‌استثنا بر همه دارد. بیشتر خانواده‌ها گزینه‌ای جز فرار برای یافتن جای امن ندارند. این وضع باید متوقف شود.»

کمیته صلیب سرخ ۱ هزار و ۸۰۰ کارمند دارد و مشغول ارائه خدمات بهداشتی برای زخمیان جنگ در نقاط ناامن افغانستان است. این سازمان در ماه ژوئیه نیز ۱۳ هزار زخمی جنگ در سراسر افغانستان معالجه کرد. 

با پیشروی طالبان در نقاط مختلف کشور و دست به دست شدن شهرستان‌ها و استان‌ها بین طالبان و نیروهای دولت افغانستان، شمار قربانیان جنگ به‌شدت بالا رفته است.

بر اساس گزارش دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، ۲ صد و چهل و یک هزار نفر از ماه مه سال ۲۰۲۱ تا اکنون بی‌جا شده اند.

 از سوی دیگر امروز میشل باشله، کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز طی یک اعلامیه که از سوی دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان منتشر شد هشدار داد که اگر خشونت‌ها و نقض حقوق بشر در افغانستان فروکش نکند فاجعه بزرگی به بار خواهد آمد. او گفت که تنها از ۹ ژوئیه تا حال در چهار استان لشکرگاه، قندهار، هرات و قندوز حدود ۱۸۳ نفر کشته و ۱ هزار و یکصد و ۸۱ تن به شمول کودکان زخمی شده اند. به قول وی تلفات در واقع بالاتر از ارقامی است که گزارش می‌شود. 

این در حالی است که دور روز پیش صندوق حمایت کودکان سازمان ملل متحد اعلام کرد که در ظرف ۷۲ ساعت ۲۷ کودک جان باخته است و ۱۳۶ کودک زخم برداشته است.

در همین  حال عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالح ملی افغانستان با سید سعادت منصور نادری، وزیر دولت در امور صلح افغانستان و زلمی خلیلزاد  امروز به قطر رفته اند تا در نشست صلح برای افغانستان شرکت کنند.