مخالفت شش کشور اروپایی با توقف اخراج پناهجویان افغان

از سال ۲۰۱۵ به این سو، حدود ۵۷۰ هزار شهروند افغانستان خواستار پناهندگی در اتحادیه اروپا شده اند

کشورهای اروپایی نگران هستند که ناآرامی‌های افغانستان وضعیتی مشابه بحران پناهجویان در ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ را موجب شود- WAKIL KOHSAR / AFP

علی‌رغم پیشروی‌های عمده شبه‌نظامیان طالبان در افغانستان، شش کشور اتحادیه اروپا در نامه‌ای به کمیسیون اروپا، درباره توقف بازگرداندن پناهجویان افغانستانی که تقاضای پناهندگی‌شان رد شده، هشدار دادند.

همزمان با خروج نیروهای نظامی تحت رهبری آمریکا از افغانستان، شبه‌نظامیان طالبان در جنگ علیه حکومت آن کشور پیشروی زیادی داشته‌اند.

اتریش، دانمارک، بلژیک، هلند، یونان و آلمان در نامه مشترک خود به تاریخ پنجم اوت، نوشته‌اند: «توقف استرداد پناهجویان (که تقاضای پناهندگی‌شان رد شده) پیام اشتباه دارد و احتمالا شهروندان افغانستانی بیشتری را ترغیب می‌کند تا راهی اروپا شوند.»

نامه فوق می‌گوید: «از همین رو است که از شما در کمیسیون اروپا می‌خواهیم تا مذاکرات با دولت افغانستان درباره تداوم بازگرداندن پناهجویان در ماه‌های آینده را، تقویت کنید.»

بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نگران آن هستند که تحولات افغانستان وضعیتی شبیه بحران مهاجران در اروپا در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ را موجب شود. در آن زمان ورود بیش از یک میلیون نفر از جمعیت خاورمیانه به اروپا، سازوکارهای امنیتی و رفاهی در اروپا را مختل کرد و حمایت همگانی از گروه‌های افراطی دست‌راستی را افزایش داد.

کمیسیون اروپا دریافت نامه شش کشور اتحادیه اروپا را تایید کرده و گفته است به آن پاسخ خواهد داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک سخنگوی کمیسیون اروپا، در پاسخ به این که آیا این نهاد افغانستان را کشوری امن برای بازگشت پناهجویان تلقی می‌کند یا خیر، گفت که جواب به این پرسش منوط به قضاوت کشورهای عضو است.

او گفت:‌ «در اتحادیه اروپا فهرستی که نشان دهد کدام کشور برای بازگرداندن پناهجویان امن است یا نه، وجود ندارد. این امر به ارزیابی هر کشور عضو، کشور مبدأ و پرونده فرد متقاضی بستگی دارد.»

پیش‌بینی می‌شود که مسئله بازگرداندن پناهجویان به افغانستان، در جلسه وزیران کشور اعضای اتحادیه اروپا در ۱۸ اوت، بررسی شود.

از سال ۲۰۱۵ به این سو، حدود ۵۷۰ هزار شهروند افغانستان خواستار پناهندگی در اتحادیه اروپا شده اند. چنان که نامه شش کشور اتحادیه اروپا حاکی است، ۴۴ هزار نفر از این پناهجویان در سال ۲۰۲۰ تقاضای پناهندگی کرده‌اند. نامه همچنین می‌گوید که تخمین زده شده ۴.۶ میلیون شهروند افغانستان نیز آواره شده‌اند که بسیاری از آنان در منطقه هستند.

شش کشور اروپایی در نامه‌شان خواستار افزایش حمایت اروپا از پناهجویان از طریق تقویت همکاری با افغانستان، پاکستان و ایران شده‌اند.

بیشتر از جهان