۵۰۸ نفر دیگر جان باختند، نرم‌افزار ماسک برگزارکنندگان عزاداری را قسم داد

پیام طبرسی: مردم فقط برای انجام کارهای واجب از خانه بیرون بروند

به روایت متخصصان، موج پنجم کرونا با سویه دلتا هم از دیگر موج‌ها سهمگین‌تر و هم طولانی‌تری است - خبرگزاری فارس

در شبانه‌روز منتهی به سه‌شنبه (۱۹ مرداد)، بیش از چهار هزار بیمار جدید به بستری شدن در بیمارستان نیاز پیدا کردند. ۵۰۸ بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و بر اساس معیارهای قطعی تشخیص، بالغ‌ بر ۳۹ هزار بیمار جدید شناسایی شده‌اند. در حال حاضر بیش از شش هزار نفر هم در بخش‌ مراقبت‌ ویژه بیمارستان‌ها بستری‌اند.

در شرایطی که روند ابتلا به کرونا همچنان فزاینده است، آمار افرادی که به‌طور کامل واکسینه شده‌اند کمی بیش از سه میلیون نفر است. بر اساس اعلام وزارت بهداشت، هم‌اکنون ۳۳۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

درخواست نرم‌افزار ماسک

سویه دلتای ویروس کرونا همچنان در حال پیشروی است و در شرایطی که متخصصان هشدار داده‌اندِ هنوز به اوج موج پنجم کرونا نرسیده‌ایم، برخی نهادها و متولیان امور مذهبی اصرار دارند که مراسم عزاداری ماه محرم را به روال سال‌های قبل برگزار کنند.

نرم‌افزار «ماسک» که رنگ‌آمیزی روزانه شهرها بر اساس تعداد مبتلایان را منتشر می‌کند، با انتشار تصویری از روند صعودی سرایت بیماری در شهرهای مختلف هشدار داد: «کشور با وخیم‌ترین سونامی کرونا روبه‌رو است.» این نرم‌افزار با قسم دادن سازمان تبلیغات اسلامی و هیئت‌های عزاداری به «خون سیدالشهدا و شهدای سلامت» از آنان خواست به هیچ عنوان هیچ مراسمی را در «فضای مسقف» برگزار نکنند. در اطلاعیه این نرم‌افزار با اشاره به خطرهای برگزاری مراسم محرم تاکید شده است که حضور پرشمار جمعیت  مرگ هزاران نفر را رقم خواهد زد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افزایش آمار مرگ‌ومیر

به روایت متخصصان، موج پنجم کرونا با سویه دلتا هم از دیگر موج‌ها سهمگین‌تر و هم طولانی‌تری است. به طوری که با گذشت چند هفته از آغاز آن، هنوز روند ابتلا به بیماری و به دنبال آن نیاز به بستری و فوت نه تنها کاهش نیافته که افزایش یافته است.

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت که پیش‌تر در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرده بود افزایش تعداد فوتی‌ها تا ۸۰۰ نفر در روز محتمل است، بار دیگر گفت که تا یک ماه و نیم آینده، آمار مرگ و میر همچنان صعودی خواهد بود و تازه این در حالی است که به گفته او، «عامل تشدید کننده تجمع» در کشور وجود نداشته باشد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حریرچی با بیان اینکه اگر واکسیناسیون زودتر انجام می‌شد، چنین وضعیتی به وجود نمی‌آمد، گفت: «۶۲ درصد مردم حداقل هیچ‌چیز را رعایت نمی‌کنند، گویی با خود یا عوامل دیگر لجبازی می‌کنند» ایرج حریرچی درباره برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم نیز هشدار داده است.

برگزار‌کنندگان مراسم محرم که سازمان تبلیغات اسلامی در راس آن‌ها است، مدعی شده‌اند که عزاداری‌ها در محیط‌های باز برگزار خواهند شد اما پیام طبرسی، رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، تاکید کرده است که احتمال سرایت بیماری در فضای باز نیز وجود دارد. طبرسی با اشاره به اینکه محدودیت‌های مرتبط با کرونا در شهر اجرا نمی‌شود، از شهروندان خواست که محدودیت‌ها را از خانواده خود آغاز کنند و فقط برای انجام کارهای واجب از خانه بیرون روند.