زنبورها هم با کافئین سرحال می‌شوند؟

تغییرات آب‌وهوایی بر اجتماع گرده‌افشان‌هایی چون زنبورها تاثیری منفی داشته است

نتیجه‌ این پژوهش می‌تواند بر کشاورزی  پیامد مهمی داشته و «به سود همه» باشد - PRAKASH SINGH / AFP

نتیجه یک پژوهش نشان می‌دهد که کافئین در سرحال آوردن زنبورها همان تاثیری قهوه صبحگاهی در بسیاری از افراد را ایجاد می‌کند.

با توجه به اینکه تغییرات آب‌وهوایی بر اجتماع گرده‌افشان‌هایی چون زنبورها، شب‌پره‌ها، پروانه‌ها، سوسک‌ها و پرنده‌ها تاثیری منفی داشته است، برخی از تولیدکنندگان میوه برای گرده‌افشانی محصولاتشان به «گرده‌افشانی‌های مدیریت‌شده» متوسل شده‌اند.

این به اصطلاح «گرده‌افشان‌های مدیریت‌شده» دسته‌ زنبورهای تجاری را که تا آن حد که کشاورزان می‌خواهند موثر عمل نمی‌کنند را هم شامل می‌شود. دلیل آن این است که برخی از آن‌ها کندوهایشان را ترک نمی کنند و برخی دیگر به محیط های اطراف جلب می‌شوند.

پژوهشگران در این تحقیق شرایطی به وجود آوردند که ببینند آیا می‌توان زنبورها را جوری پرورش داد که به رایحه به‌خصوصی جذب شوند. این رایحه با ترکیب ویژه‌ای از کافئین، شکر و بوی خاص «گل موردنظر» روی لانه زنبورها پاشیده شد.

رایحه «گل موردنظر» بوی گل ویژه‌ای -و در این مورد گل توت‌فرنگی- بود که پژوهشگران می‌خواستند زنبورها آن را پیدا کنند. سپس زنبورها را در آزمایشگاهی با گل‌های رباتی که یا با رایحه موردنظر یا با لینالول که در گل توت فرنگی موجود نیست، پوشانده شده بودند، رها کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر سارا آرنولد از موسسه منابع طبیعی دانشگاه گرینیچ گفت: «وقتی به زنبورها کافئین می‌دهید دیگر در دایره‌های بسته پرواز نمی‌کنند بلکه به نظر می‌رسد با انگیزه و کارامدی بیشتری عمل می کنند. هدف ما این بود که ببینیم آیا کافئین در مغز آن‌ها ارتباط مثبت میان رایحه گلی به‌خصوص و پاداش دریافت شکر را ایجاد می‌کند یا نه.»

نویسندگان این گزارش نتیجه‌گیری کرده‌اند که به نظر می‌رسد زنبورهای تربیت شده با ترکیب کافئین، در مقایسه با گل‌های دیگر بیشتر به سوی گل‌های مورد نظر که بوی توت‌فرنگی می‌دادند، جلب شدند.

پژوهشگران می‌افزایند که به‌نظر نمی‌رسد این تجربه برای زنبورها مضر بوده باشد زیرا بر طول عمر آن‌ها تاثیری نگذاشته است.

این پژوهش که بودجه آن را شورای تحقیقات بیوتکنولوژی و علوم بیولوژیک، بیوبِست (که زنبور در اختیار کشاورزان می‌گذارد)، و «بِری گاردنز» (گروه تولید و بازاریابی تولیدکنندگان میوه) تامین کرده‌اند، در نشریه «کارِنت بیولوژی» منتشر شده است.

دکتر آرنولد می‌گوید نتیجه‌ این پژوهش می‌تواند بر کشاورزی  پیامد مهمی داشته و «به سود همه» باشد. او همچنین خاطرنشان کرد که پیش از استفاده از این روش در شرایط واقعی، باید آزمایش‌های موفقیت‌آمیز دیگری در فضای طبیعی هم انجام شود زیرا در شرایط عادی زنبورها باید با عوامل دیگری که ممکن است نظرشان را (از گرده‌افشانی بر گل‌های موردنظر) منحرف کند، از جمله تغییر هوا و پروازهای دورتر هم مواجه شوند.

گزارش‌های تکمیلی از SWNS

© The Independent

بیشتر از علوم