خط قرمز حکومت در مواجهه با طغیان کرونا

مسئولان نه به تعطیلی دوهفته‌ای رای دادند و نه حاضرند با برگزاری مراسم‌ ماه محرم مخالفت کنند

هر روز تعداد زیادی از مردم فوت می‌کنند و بسیاری از مردم در صف‌های طولانی خرید دارو و دریافت واکسن سردرگم‌‌اند - خبرگزاری فارس

وضعیت ابتلا به ویروس کرونا در ایران به مرحله‌ای رسیده است که در روزهای اخیر رکورد مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری از ابتدای همه‌گیری تاکنون دو بار شکسته شده و ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت، پیش‌بینی کرده است که تا یک ماه و نیم آینده روند ابتلا و فوت همچنان صعودی باشد. متخصصان تنها راه کنترل موج پنجم کرونا در ایران را در قرنطینه سراسری می‌دانند.

هم‌زمان با اوج‌گیری موج پنجم، سعید نمکی، وزیر بهداشت، در نامه‌ای به علی خامنه‌ای از او درخواست کرد با تعطیلی دوهفته‌ای کشور موافقت کند اما رهبر جمهوری اسلامی تصمیم‌گیری درباره این درخواست را به ستاد ملی مقابله با کرونا سپرد و در این ستاد، «تعطیل نکردن» بدون هیچ مخالفتی تصویب شد. ستاد ملی مقابله با کرونا نه‌تنها با تعطیلی و قرنطینه سراسری موافقت نکرد بلکه با ابلاغ شیوه‌نامه‌های بهداشتی، برای برگزاری تجمع‌ها و برنامه‌های مناسبتی ماه محرم مجوز صادر کرد. این در حالی است که سعید نمکی، وزیر بهداشت، در نامه اخیر خود به رئیس‌جمهور اذعان کرده است که با وجود ابلاغ شیوه‌نامه‌های بهداشتی، برگزاری مراسم محرم در سال گذشته ابتلای افراد به بیماری را در پی داشته است.

با وجود تمام هشدارهای متخصصان درباره روند فزاینده ابتلا به کرونا و فرسودگی کادر درمان، تصمیم‌گیری درباره کنترل بیماری در سطوح بالای مدیریتی مثل رئیس‌جمهور و رئیس مجلس نیز به بن‌بست می‌خورد. از توییت روح‌الله جمعه‌ای، مشاور وزیر کشور، مشخص است که در جلسه ستاد ملی کرونا که در آن برای تعطیلی دوهفته‌ای تصمیم‌گیری شد، رئیس‌جمهور نیز حضور داشته است. با این همه، به گفته او «با توجه به شرایط فعلی بدون هیچ مخالفتی، تعطیل نشدن تصویب شد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز سه‌شنبه ۱۹ مرداد، محمدباقر قالیباف هم با دستور به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برای «بررسی راهکارهای کارشناسی مهار وضعیت کرونا» خبرساز شد و بر برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم تاکید کرد. مسئولان جمهوری اسلامی در پاسخ به هرگونه مخالفت و انتقادی مدعی می‌شوند که «عزاداری‌ها با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی» برگزار می‌شود. یکی از بندهای شیوه‌نامه برگزاری مراسم ماه محرم، استفاده از فضاهای باز و رعایت فاصله‌های بهداشتی است. این در حالی است که متخصصان بارها هشدار داده‌اند که سویه دلتای ویروس کرونا نسبت به انواع دیگر ۶۰ برابر مسری‌تر است و هر یک نفر می‌تواند تا هشت نفر را مبتلا کند.

برگزاری مراسم ماه محرم سال گذشته (۱۳۹۹) در میانه موج دوم کرونا، آغاز زودهنگام موج سوم را در پی داشت و این تازه در شرایطی بود که در آن سال سویه دلتا با قدرت سرایت چند برابری هنوز پدید نیامده بود. با این همه، مسئولان ایران از جمله عبدالرضا رحمانی فضلی، همچنان به برگزاری مراسم‌ با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تاکید می‌کنند.

وزیر کشور اعلام کرده است که عزاداری‌ها با «رعایت پروتکل‌های ابلاغی» برگزار می‌شود تا «سلامت مردم حفظ و تامین شود». نیروی انتظامی جمهوری اسلامی نیز در اطلاعیه‌ای که روز سه‌شنبه منتشرکرد، جمله «اجرای صحیح دستورالعمل‌های بهداشتی» را تکرار کرده است. در اطلاعیه ناجا از برگزارکنندگان مراسم عزاداری خواسته شده است که «هرگونه سوءاستفاده دشمنان و افراد معاند» را مانع شوند. در این اطلاعیه، افرادی که در شبکه‌های اجتماعی با برگزاری برنامه‌های عزاداری مخالفت کنند یا خبری را در این خصوص منتشرکنند هم تهدید شده‌اند که با آنان به جرم «برهم زدن آرامش عمومی» برخورد خواهد شد.

مخالفت با تعطیلی دوهفته‌ای کشور در شرایطی که روند واکسیناسیون به کندی انجام می‌شود، ویروس کرونا هر روز از شهروندان قربانی می‌گیرند و میزان مرگ‌ومیر در حال افزایش است، واکنش‌های زیادی در پی داشته است؛ اما مسئولان جمهوری اسلامی بی‌توجه به درخواست‌ متخصصان و هشدارهای پی‌درپی نه تنها به تعطیلی دوهفته‌ای رای ندادند که حاضر نشدند با برگزاری مراسم‌ ماه محرم مخالفت کنند.

در شرایطی که هر روز تعداد زیادی از مردم فوت می‌کنند، بسیاری از مردم در صف‌های طولانی خرید دارو و دریافت واکسن سردرگم‌ و خانواده‌ها به دلیل فوت عزیزانشان سوگوارند، محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، مدعی شده است که برگزاری مراسم ماه محرم «شادابی جامعه» را بیشتر می‌کند. او پیش‌تر نیز گفته بود که امسال (۱۴۰۰) اجازه تعطیلی هیچ‌ مراسمی را نخواهند داد.

سعید نمکی، در نامه اخیر خود به ابراهیم رئیسی از او خواسته است «به نحو مقتضی» درباره برگزاری عزاداری‌های محرم تصمیم‌گیری کند اما علیرضا زالی که این روزها به دلیل هشدارهای پیاپی درباره کرونا در صدر اخبار قرار دارد، بار دیگر تاکید کرده است: «در این شرایط، لاک داون (قرنطینه) یا همان تعطیلی جدی می‌تواند تا حد بسیار زیادی کادر درمان را تسکین دهد و به آنان رمقی تازه دهد.» او با بیان اینکه میزان فوتی‌های نگران‌کننده است، گفت که تغییر چندانی در شاخص‌های کرونا ایجاد نشده است و به مداخله جدی نیاز است.