مکرون توافق‌ تجاری اتحادیه اروپا با برزیل را مسدود می‌کند‌

آتش‌سوزی در جنگل‌های آمازون باعث انتقادهای جهانی شده است

Photo by Jacques Witt / POOL / AFPرییس جمهور فرانسه و برزیل در نشست G20

سخنگوی امانوئل مکرون گفته است که فرانسه توافق‌نامه تجاری اتحادیه اروپا با برزیل و همسایگان‌اش را به خاطر نحوه مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌های آمازون در این کشور، مسدود خواهد کرد.

رییس‌جمهور راست افراطی برزیل، ژائیر بولسونارو به خاطر واکنش خود به این آتش‌سوزی در سراسر جهان مورد انتقاد قرار گرفته است. به گفته دانشمندان این آتش‌سوزی حاصل کار انسان است و بعضی از فعالان محیط‌زیست آن را به برنامه شرکت‌ها برای سواستفاده از این زمین مرتبط می‌دانند.

سخنگوی رییس‌جمهور به آژانس خبری رویترز گفت: «رییس‌جمهور فقط می‌تواند چنین نتیجه گیرد که رییس‌جمهور بولسونارو در نشست اوساکا به او دروغ گفته است. تحت شرایط فعلی فرانسه مخالف توافق‌نامه آزاد تجاری با بازار مشترک کشورهای آمریکای جنوبی است».

پاسداران محیط‌زیست می‌گویند، آقای بولسونارو که به عنوان فردی طرفدار تجارت بر منصب ریاست ‌جمهوری تکیه زد، به‌عنوان بخشی از برنامه‌های طرفدار تجارت خود، آتش زدن این جنگل‌ها را تشویق کرده است. اینپه، مرکز تحقیقات فضایی برزیل، از آغاز سال تا کنون، ۷۲ هزار و ۸۴۳ آتش را در جنگل‌های آمازون شناسایی کرده که نسبت به آمار سال ۲۰۱۸، که سال انتخاب آقای بولسونارو است، ۸۴ درصد افزایش داشته است. رییس‌جمهور برزیل گفته است که کشورش توانایی مقابله با آتش را ندارد.

آمازون به عنوان بزرگترین جنگل بارانی جهان، ذخیره حیاتی کربن و سلاحی کلیدی در مبارزه با تغییر اقلیم است.

توافق‌نامه آزاد تجاری اتحادیه اروپا با بازار مشترک کشورهای آمریکای جنوبی، بعد از بیست سال مذاکره در اوایل سال جاری میلادی برای اولین بار بر روی اصول به توافق رسید. بازار مشترک کشورهای آمریکای جنوبی شامل کشورهای آرژانتین، برزیل، پاراگوئه، و اوروگوئه می‌شود. ونزوئلا نیز تا پیش از تعلیق در سال ۲۰۱۶ عضوی از این بازار مشترک بود.

اگر این توافق‌نامه به تصویب نهایی برسد، از نظر جمعیتی، بزرگ‌ترین توافق‌نامه تجاری اتحادیه اروپا و بازار مشترک کشورهای آمریکای جنوبی خواهد بود.

همچنین لئو وارادکار، نخست‌وزیر ایرلند هم خاطرنشان کرد که این کشور هم می‌تواند تلاش کرده و توافق‌نامه آزاد تجاری اتحادیه اروپا با بازار مشترک کشورهای آمریکای جنوبی را مسدود کند. آقای وارادکار گفت: «به هیچ‌وجه امکان ندارد ایرلند به توافق‌نامه آزاد تجاری اتحادیه اروپا با بازار مشترک کشورهای آمریکای جنوبی، اگر برزیل حاضر نباشد به تعهدات محیط‌زیستی خویش عمل نماید، رای مثبت دهد».

هر دو کشور فرانسه و ایرلند به حمایت اعضای دیگر اتحادیه نیاز خواهند داشت تا به رای در اقلیت خود برای مسدود کردن این توافق‌نامه جامه عمل بپوشانند.

آقای مکرون در روز پنج‌شنبه خواست تا این موضوع در نشست کشورهای گروه۷ مطرح شود و از آن به‌عنوان مساله اضطراری بین‌المللی یاد کرد.

ولی رییس‌جمهور برزیل از او انتقاد کرد و اظهار داشت:‌ «متاسفم که می‌بینم مکرون در مسائل داخلی برزیل و سایر همسایگان آمازونی‌اش، به دنبال مقاصد سیاسی شخصی خویش است. ادبیاتی احساساتی که او استفاده کرد به حل هیچ مشکلی کمک نخواهد کرد».

این رهبر برزیلی همچنین گفت پیشنهاد مکرون درباره بررسی این مساله در نشست گروه۷ حاکی از «طرزفکر استعمارگرانه» اوست. او گفت: «رییس‌جمهور فرانسه پیشنهاد داده است که مساله آمازون در نشست گروه‌۷ بدون حضور هیچ یک از کشورهای منطقه، مطرح شود که حاکی از طرز فکر استعمارگرانه اشتباه وی در قرن ۲۱ است».

بوریس جانسون هنگام سفر به جنوب غربی کشور در گفتگو با خبرنگاران گفت که حاضر به امضای قرارداری تجاری با برزیل نیست. او به گزارشگران گفت: «من کاملا با امانوئل مکرون در این باره هم‌عقیده هستم و یکی از مواردی که در نشست گروه‌۷ مطرح خواهم کرد همین فاجعه از دست دادن گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری و زیستگاه آنها در سراسر جهان است».

او ادامه داد: «ما اکنون شاهد انقراض تنوع گونه‌های زنده در سراسر کره زمین هستیم. الان حدودا تنها ۱۵ هزار شیر در حیات‌وحش زندگی می‌کنند و آمار ببرهای هندی به ۳ هزار قلاده کاهش یافته است. جمعیت فیل‌ها با کاهش سالانه ۸ درصد مواجه است. کاری که بریتانیا در جهان به دنبال آن است این است که برای احیای این گونه‌های زنده هدف تعیین شود، از آنان مراقبت شود، زیستگاه ایشان بهبود یابد و در نهایت این انقراض گونه‌های متنوع زیستی متوقف شود. پس ما باید اهدافی تعیین کنیم تا از گونه‌های زنده‌ای که در این سیاره به ارث برده‌ایم، مراقبت نماییم».

گروه‌های بومی که ساکن جنگل‌های آمازون هستند، تلاش ناامیدانه‌ای را بر حفظ این زمین‌ها داشته‌اند. بسیاری از آنان کشاورزان غیرقانونی را به خاطر به آتش کشیدن جنگل‌ها سرزنش می‌کنند و فعالان محیط‌زیستی نیز معتقدند این آتش‌ها ساخته دست انسان است. این فعالان همچنین باور دارند بولسونارو زیرکانه مردم را به آتش زدن جنگل‌های آمازون برای تمیز کردن زمین از درخت و پوشش گیاهی و آماده شدن آن برای فعالیت‌های تجاری تشویق کرده است.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

www.independent.co.uk/news/world/europe

© The Independent

بیشتر از جهان