اژه‌ای: لازم نیست کسانی که حکم جلب ندارند، هنگام ورود به کشور بازداشت شوند

ده‌ها نفر از کسانی که تا به حال به ایران بازگشته‌اند، با احکام سنگین زندان مواجه شده‌اند

اژه‌ای خواهان بازگشت ایرانیان خارج از کشور شد - عکس از میزان

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه برخی ایرانی‌های خارج از کشور ممنوع‌الخروج بوده‌اند و به همین دلیل به کشور باز نمی‌گردند، اظهار داشت افرادی که در سالیان دور ممنوع‌الخروج بودند و اکنون نیز حکم جلب ندارند، ضرورتی ندارد صرفاً به خاطر ممنوع‌الخروج بودن، در بدو ورود به کشور دستگیر شوند و حتماً نباید این کار انجام شود.

به گزارش فارس، غلامحسین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه بسیاری از افراد که پرونده کیفری یا حقوقی دارند به‌خصوص آن‌ها که مسئله حقوقی دارند و مدت زیادی از حکم جلب یا ممنوع‌الخروجی آن‌ها گذشته نیازی نیست نگران باشند، افزود ضرورتی برای بازداشت این افراد وجود ندارد و آن‌ها می‌توانند با اعلام زمان و نحوه ورودشان به مرکز ارتباطات قوه قضاییه یا دادستان‌ها، بدون نگرانی وارد کشور شوند.

او در ادامه تأکید کرد هیچ ایرانی که تبعه ایران و اکنون در خارج از کشور است، ممنوع‌الورود نیست و منعی برای بازگشت به کشور ندارد.

در پاسخ به این سخنان اژه‌ای، کیانوش سنجری، روزنامه‌نگار و فعال پیشین دانشجویی که پس از ورود به ایران بلافاصله دستگیر شد و مدت‌های زیر شکنجه قرار داشت، در توییتی نوشت: «بازگشت به ایران و نفعی که تا الان برای من داشته: بازداشت در تاکسی، هفته‌ها حبس و بازجویی در انفرادی بازداشتگاه ۲۰۹ اوین، پارها احضار و بازجویی در خانه‌های امن وزارت اطلاعات در تهران، محکومیت به ۱۱ سال زندان، ۵ سال قابل اجرا، در دادگاه انقلاب در ۳ دقیقه، تحمل ۳ سال حبس در اوین و بعد انتقال از زندان به تیمارستان امین‌آباد و زنجیر شدن پا و دست به تخت به مدت یک هفته، بستری اجباری در دو تیمارستان دیگر در ایام مرخصی درمانی ماده ۵۲۲، ۹ بار بی‌هوش کردن و درمان اجباری با شوک الکتریکی در تیمارستان تا الان ۹۵ هفته حضور و غیاب هفتگی در دایره نظارت بر زندانیان در زندان اوین، ۵ سال ممنوع الخروجی و اسارت در وطن، ده‌ها بار تماس تلفنی از طرف مأموران امنیتی به‌قصد تهدید و فشار، برکناری از کار و درآمد و زندگی عادی به دلیل سوء پیشینه، آسیب‌های جبران‌ناپذیر به روح و روان و جسم و خانواده و عمری که تباه شد.»

او در انتها با مخاطب قرار دادن ایرانیان خارج از کشور نوشت: «تصمیم با شماست»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر نیز، علی خامنه‌ای در ۱۴ خرداد ۱۳۸۹ و در خطبه‌های بیست و یکمین سالگرد مرگ روح‌الله خمینی، به نقل از وی می‌گوید: «شما ملاحظه کنید به وصیت‌نامه‌ امام؛ امام در همین وصیت‌نامه خطاب می‌کند به کمونیست‌هایی که در داخل جنایت کرده بودند و به خارج کشور گریخته بودند. لحن امام را ملاحظه کنید. به این‌ها می‌گوید: شما داخل کشور بیایید و مجازاتی را که قانون و عدالت برای شما می‌گذارد، تحمل کنید و مجازات شوید؛ یعنی بیایید اعدام را یا حبس را یا سایر مجازات‌ها را تحمل کنید، برای اینکه خودتان را از عذاب الهی و نقمت الهی نجات دهید. با این‌ها دلسوزانه حرف میزند. می‌فرماید: اگر شهامت این را هم ندارید که بیایید مجازات خودتان را قبول کنید، لااقل آنجا که هستید، راهتان را عوض کنید، توبه کنید؛ با ملت ایران، با نظام اسلامی، با حرکت اسلامی مقابله نکنید؛ برای قدرتمندان و زورگویان، پیاده‌نظام نباشید.»

از سوی دیگر تا به حال ده‌ها نفر از ایرانی‌هایی که خارج از کشور ساکن بودند، پس از مراجعت به ایران برای دیدار با خانواده یا رسیدگی به مسائل شخصی، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده‌اند.

ناهید تقوی، شهروند ایرانی-آلمانی مهرماه سال ۱۳۹۹ دستگیر شد و بیش از پنج ماه در زندان سازمان اطلاعات سپاه بازداشت بود. مهران رئوف، شهروند ایرانی-بریتانیایی نیز در پاییز سال ۱۳۹۹ دستگیر شده است. او هم مدت زیادی را در سلول انفرادی سپری کرد و پس از هشت ماه به بند یک زندان اوین منتقل شد.

سیامک نمازی مهرماه سال ۱۳۹۴ در جریان سفری به ایران بازداشت شد؛ پدرش، باقر نمازی نیز که یک سال بعد، با دریافت وعده دیدار فرزندش و کمک به او به ایران رفته بود، بلافاصله دستگیر شد. مدتی بعد، دادگاهی در ایران سیامک و باقر نمازی را به اتهام «همکاری با دولت متخاصم آمریکا»، هر یک به ۱۰ سال زندان محکوم کرد. خانواده نمازی همواره این اتهام را رد کرده‌اند. باقر نمازی بعدتر به‌دلایل پزشکی به‌طور موقت آزاد و در سال ۹۸ حکمی مبنی‌بر پایان محکومیتش صادر شده است، اما همچنان ممنوع‌الخروج است و امکان پیوستن به خانواده‌اش در آمریکا را ندارد.  

نازنین زاغری، شهروند بریتانیایی- ایرانی ۴۲ ساله که از فروردین ماه ۱۳۹۵ در ایران بازداشت و زندانی بوده است، در اسفندماه ۱۳۹۹ با پایان مدت محکومیتش از زندان آزاد شده بود، اما هفته گذشته اعلام شد که با حکم جدید دادگاه انقلاب جمهوری اسلامی، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، بار دیگر به یک سال زندان و دوازده ماه پس از آن ممنوع‌الخروجی محکوم شده است. 

این افراد نمونه‌ای از ایرانیانی هستند که پس از سفر به ایران دیگر نتوانستند از کشور خارج شوند.