آمر به معروف در ارومیه دو زن را با ماشین زیر گرفت

حکومت همچنان قصد دارد با تمسک به خشونت سبک خاص زندگی مورد نظر خود را اجرایی کند

زیر گرفتن دو زن توسط آمر به معروف - عکس از هرانا

یک فرد که خود را آمر به معروف معرفی کرد، پس از تذکر به دو زن در مورد حجابشان، در اقدامی خشونت‌آمیز، آن‌ها را با اتومبیل خود زیر گرفت. او بلافاصله پس از این اقدام متواری شد. هر دو زن آسیب جدی دیدند و به بیمارستان منتقل شده‌اند. هنوز اطلاعات بیشتری از شرایط سلامت آنها منتشر نشده است.

به گزارش هرانا، راننده یک خودروی پژو پرشیا در خیابان کاشانی ارومیه پس از اینکه دو زن را به اصطلاح «امر به معروف» کرد و آن‌ها نسبت به صحبت‌های او اعتنایی نکردند، آن‌ها را زیر گرفت. شاهدان عینی می‌گویند که طی این عمل به چند خودروی دیگر در محل نیز خسارت وارد شد.

به دنبال این رویداد شب گذشته ستاد امر به معروف و نهی از منکر آذربایجان غربی با انتشار بیانیه‌ای رسمی ضمن تائید این خبر، اقدام اخیر را محکوم و خواستار پیگیری قضایی ماجرا شد.

استفاده از خشونت علیه مردم با تمسک به امر به معروف و نهی از منکر از مدت‌ها پیش از سوی نیروهای موسوم به ارزشی و بسیجی رواج داشته است. با این حال حکومت هیچ‌گاه این مسئله را پیگیری نکرده است.

برخی کارشناسان، امر به معروف و نهی از منکر بر اساس نظر شخصی افراد را ورود به حریم خصوصی زندگی شهروندان توصیف کرده و آن را عامل رواج بي‌قانونی و هرج و مرج در جامعه دانسته‌اند. اکنون با وعده مسکن و در نظر گرفتن مشوق‌های دیگر برای آمران معروف، از آنجایی که تقریباً هر کسی می‌تواند با ادعای شناخت احکام و مسائل شرعی بدون آنکه لازم باشد برای آن مجوز قانونی دریافت کند، خود را در جایگاه آمر معروف قرار دهد، افزایش موارد درگیری بین آن‌هایی که خود را آمر به معروف می‌دانند و شهروندان دور از انتظار نخواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگرچه حکومت همچنان قصد دارد با تمسک به خشونت ایدئولوژی و سبک خاص زندگی مورد نظر خود را اجرایی کند، با این حال نظرسنجی‌ها و برآیند افکار عمومی در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که اکثریت جامعه باحجاب اجباری همراه نیستند.

پیش‌تر، مهدی نصیری، مدیرمسئول سابق روزنامه کیهان در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که ۷۰ درصد مردم در ایران باحجاب اجباری مخالف‌اند و سالانه حدود ۵ درصد از شمار کسانی که ملتزم به حجاب هستند کاسته می‌شود.

او گفت که در جریان نظرسنجی‌های ۱۵ سال گذشته شورای فرهنگ عمومی کشور قرار دارد و نتایج آخرین نظرسنجی که وزارت ارشاد انجام داده نشان می‌دهد حتی در شهرهای مذهبی مانند قم نیز اکثریت مردم باحجاب اجباری مخالف‌اند.

آقای نصیری در جریان این مناظره اعلام کرد که جمهوری اسلامی نتوانسته با اجباری کردن حجاب به اهداف خود دست یابد و آثار منفی این اجبار هم‌اکنون بسیار گسترده است.

او همچنین گفت که وقتی اکثریت افراد جامعه با قانون حجاب اجباری مخالف‌اند، حکومت باید این قانون را کنار بگذارد.