شکایت مجلس از روحانی و زنگنه

پروژه انتقال نفت گوره ـ جاسک پیش از پایان کار دولت روحانی افتتاح شد

با پایان دولت روحانی، شکایت از او همچنان ادامه دارد - عکس از نسیم

یک عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت که این کمیسیون از حسن روحانی و بیژن زنگنه به دلیل افتتاح زودهنگام پروژه انتقال نفت گوره ـ جاسک شکایتی به قوه قضاییه ارسال کرده است.

به گزارش تسنیم، حسین میرزایی با اشاره به پروژه انتقال نفت گوره ـ جاسک که برای انتقال نفت احداث شده و هزار کیلومتر لوله‌گذاری و ۵ ایستگاه پمپاژ در بین راه دارد، گفت که فایده این پروژه برای وقتی بود که اگر تنگه هرمز بسته شد ما بتوانیم نفت را از طرف دیگر تنگه یعنی سواحل مکران و دریای عمان به ابوموسی ببریم.

وی در ادامه افزود علیرغم اینکه به رئیس‌جمهور پیشین نامه زدیم که افتتاح این پروژه به صلاح نیست، اما او بر افتتاح پروژه اصرار کرد و افتتاح صورت گرفت. با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری برای پروژه حدود ۲میلیارد دلار معادل۵۰ هزار میلیارد تومان انجام شده بود، افتتاح زودهنگام باعث تخریب برخی از قسمت‌های پروژه شده و خسارت‌های سنگینی را به سرمایه‌گذار وارد می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی تهدیدهای مداوم ایران برای بستن تنگه هرمز، تهران برای امنیت عرضه نفت به بازار در صدد احداث مسیر جایگزین بر آمد. در این بین مسئولان مربوطه یکی از دلایل مهم احداث این پروژه را ایجاد اشتغال در مناطق محروم و تمرکززدایی عنوان کرده بودند. بر این ادعا شده است که پس از احداث خط لوله انتقال نفت خام از گوره به جاسک فرصت‌های جدید شغلی در استان‌ هرمزگان و استان‌های هم‌جوار آن شامل کرمان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و فارس ایجاد خواهد شد. هرچند تنوع‌بخشی به ترمینال‌ها و مسیرهای صادراتی از بُعد امنیت منطقه‌ای و امنیت عرضه انرژی هم مورد نظر ایران بوده و است.

با توجه به وضعیت بد اقتصادی ایران به دلیل تحریم و ناتوانی سیستم در کنترل و مبارزه با شیوع کرونا هزینه میلیاردی برای این پروژه را با چالش مواجه کرده است. ایران به دلیل تحریم‌ها قادر نیست با ظرفیت کامل نفت صادر کند. در بخش گاز طبیعی با توجه به مصرف بالای داخلی و کمبود سرمایه‌گذاری خارجی برای افزایش ظرفیت تولید و صادرات، ایران در ۱۰ سال آینده نیز نمی‌تواند سهم خود را در بازار منطقه‌ای افزایش دهد. از ۵ پروژه ایران در بخش ال‌ان‌جی هم که فعلاً هیچ‌کدام به بهره‌برداری نرسیده است و تأسیسات ناتمام پروژه‌های ال‌ان‌جی به تدریج در حال فرسوده شدن است و این به معنی ناتوانی ایران برای صادرات آن در کوتاه‌مدت خواهد بود.