بازگشت دوباره خاموشی‌ها

استخراج رمزارز راهکاری است که به جمهوری اسلامی ایران کمک می‌کند تحریم‌های اقتصادی آمریکا را دور بزند

روز یکشنبه، هفدهم مرداد، بار دیگر برخی شهرها با قطعی برق روبه‌رو شدند - ایرنا 

هم‌زمان با افزایش دمای هوا در روزهای آینده، خاموشی‌ها هم دوباره آغاز خواهد شد. شرکت توانیر «افزایش مصرف برق» و «محدودیت» نیروگاه‌های برق‌آبی را  دلایل خاموشی‌ها برشمرده است. پیش‌تر وزیر نیرو اعلام کرده بود که استخراج رمز ارزها دلیل افزایش مصرف برق است.

روز یکشنبه (۱۷ مرداد) بار دیگر برخی شهرها با قطعی برق روبه‌رو شدند. پس از انتشار اخبار مربوط به شروع دوباره خاموشی‌ها در کشور، وزارت نیرو اعلام کرد که قطعی برق در هفته جاری ادامه خواهد یافت. در اطلاعیه‌ای که شرکت توانیر منتشر کرد، آمده است: «با افزایش دمای هوا، مصرف برق افزایش قابل‌ملاحظه‌ای خواهد یافت که با توجه به محدودیت نیروگاه‌های برق‌آبی امکان جبران آن نیست.»

در این اطلاعیه از مشترکان، به خصوص در بخش‌های صنعت، کشاورزی، خانگی و تجاری خواسته شده است که برای جلوگیری از «خاموشی‌های ناخواسته» مصرف برق را کاهش دهند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در همین زمینه غلامعلی رخشانی‌مهر، معاون امور توزیع توانیر، در یک برنامه تلویزیونی، هفته پیش رو (از ۱۶ مرداد) را «هفته‌ای سخت» برای تامین برق دانست که مشارکت همه مشترکان خانگی و صنعتی را طلب می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تنظیم دمای کولرهای گازی روی ۲۵ درجه و استفاده از کولرهای آبی با دور کند، راهکارهای پیشنهادی برای کاهش مصرف مشترکان‌اند. در اطلاعیه شرکت توانیر آمده است: «هم‌اکنون بیشترین میزان مصرف به بخش سرمایش اختصاص دارد.» این در حالی است که پیش‌تر رضا اردکانیان، وزیر نیرو، اعلام کرده بود که افزایش مصرف برق در کشور به دلیل استخراج رمزارزها است. او استخراج غیرقانونی رمزارزها را «قاچاق انرژی» نامیده بود که میزان مصرف برق را افزایش داده است.

خرداد (۱۴۰۰)، مدیرعامل شرکت توانیر نیز در یک برنامه تلویزیونی میزان مصرف انرژی برای استخراج رمزارزها را دو هزار مگاوات عنوان کرد و گفت که این میزان، «معادل مصرف بیش از هفت استان کشور یا معادل ۳۰ درصد مصرف تهران» است.

استخراج رمزارز راهکاری است که به جمهوری اسلامی ایران کمک می‌کند تحریم‌های اقتصادی آمریکا را دور بزند. یافته‌های مطالعاتی موسسه پژوهشی «الیپتیک» نشان داده است که جمهوری اسلامی از رمزارزها برای دستیابی به پول نقد که تحت‌تاثیر تحریم‌ها از آن محروم شده است، استفاده می‌کند. بر اساس این پژوهش، میزان برق سالانه موردنیاز برای استخراج رمزارز حدود چهار درصد از صادرات نفت ایران و معادل سوزاندن ۱۰ میلیون بشکه نفت خام در سال ۲۰۲۱ است.