هفته دوم المپیک؛ حذف، امید و مدال برای کاروان ایران

وضعیت در تیم کشتی فرنگی متفاوت بود و طلای محمدرضا گرایی و برنز محمدهادی ساروی امید را به کاروان ایران بازگرداند

شروع هفته دوم المپیک ۲۰۲۰ توکیو هم مثل هفته نخست برای ورزشکاران ایرانی دلچسب نبود ولی کشتی فرنگی امیدها را زنده کرد؛ به این ترتیب که هفته دوم این رقابت‌ها برای ایران در حذف تیم‌های والیبال، بسکتبال و نمایندگان ایران در رشته‌های مختلف ورزشی خلاصه نشد و یک طلا و یک برنز فرنگی‌کاران، چشم‌ها را به‌روز آغاز مسابقات کشتی خیره کرد.

البته حواشی این هفته نیز دست‌کمی از حواشی هفته نخست نداشت. حذف احسان حدادی، دارنده مدال نقره المپیک ۲۰۱۲ لندن و دست نیافتن او به حدنصاب ورود به مسابقات با مصاحبه‌ای کوتاه تکمیل شد. حدادی گفت: «به احترام المپیک به توکیو آمدم.» ولی کاربران فضای مجازی با یادآوری حضور وی در راهپیمایی حکومتی سال ۹۸، او را ورزشکار ۱۵ میلیارد تومانی نظام خواندند و از باخت او ابراز ناراحتی نکردند.

واکنش سیاسی ایرانیان به حاضران در مسابقات این دوره از المپیک حساسیت‌ شدید مردم به رفتار چهره‌های شناخته‌شده در شرایط فعلی کشور را نشان می‌دهد. در آبان ۹۸،  حدادی با حضوردر تجمع حامیان جمهوری اسلامی در قزوین، معترضان به افزایش قیمت بنزین را «اغتشاشگر» و «عامل بیگانه» نامیده و از دستگاه‌های امنیتی خواسته بود «با آن‌ها برخورد شود».

هانیه رستمیان، پرچمدار کاروان ورزشی ایران در المپیک توکیو، در رشته تیراندازی سرعت در ماده تپانچه بادی ۲۵ متر در مجموع دو مرحله سرعت و دقت، ۵۷۷ امتیاز کسب کرد و از صعود به فینال بازماند. اما نتیجه‌ای که نازنین مولایی، پاروزن ایرانی کسب کرد، یکی از نقاط روشن هفته دوم کاروان ایران بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از راهیابی مولایی به فینال المپیک ۲۰۲۰ توکیو، توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، در دیداری حضوری به او گفت: «خوشحالم که برای اولین بار از آسیا قایقرانی غیر از قایقرانان چین به مرحله فینال المپیک می‌رسد!»

در این میان، حذف تیم ملی والیبال، اشک‌های سعید معروف و خداحافظی دراماتیک آقای کاپیتان را باید تلخ‌ترین اتفاق هفته دوم المپیک توکیو برای کاروان ایران دانست؛ هرچند بسکتبال ایران هم سرنوشتی بهتر از والیبال نداشت.

در این هفته باخت سنگین بستکبال ایران مقابل آمریکا و دست‌های بلندی که هرگز به سرشانه غول‌های ان‌بی‌ای نرسید را شاهد بودیم. نمایش خیره‌کننده تیم ملی بسکتبال آمریکا مقابل بسکتبالیست‌های ایران جای هیچ گلایه‌ای نگذاشت و این تیم با سنگین‌ترین شکست تاریخ بسکتبال ایران در المپیک، توکیو را ترک کرد.

وضعیت در تیم کشتی فرنگی متفاوت بود و طلای محمدرضا گرایی و برنز محمدهادی ساروی امید را به کاروان ایران بازگرداند؛ آن هم در شرایطی که تلاش‌های این تیم بی‌نتیجه به نظر می‌رسید. شاگردان محمد بنا در نهایت با یک طلا، یک برنز و دو مقام پنجم کار خود را در توکیو به پایان رساندند؛ نتیجه‌ای که کمتر از انتظار بود اما در شرایط تیم ایران بازهم امیدبخش محسوب می‌شد.

شاید شیرین‌ترین بخش هفته دوم المپیک ۲۰۲۰ توکیو تماس تصویری گرایی با خانواده از سالن مسابقات، پس از پیروزی‌اش در فینال بود. تماسی که بسیار موردتوجه کاربران فضای مجازی قرار گرفت.

هفته دوم المپیک برای کاروان ایران روزهای سختی را رقم زد. با این‌همه تلاش‌ این تیم قابل‌توجه بود و می‌توان گفت آنچه ورزشکاران ایرانی را مغلوب کرد نه توانایی و تلاش آنان که مدیریت ضعیف ورزش حرفه‌ای جمهوری اسلامی بود.

بیشتر از ورزش