یک مقام ارشد اروپایی: ایران آماده ازسرگیری مذاکرات وین است

«انریکه مورا با حسین امیرعبداللهیان، مسئول مذاکرات هسته‌ای در دولت جدید ایران، گفت‌وگو کرده است»

محل برگزاری مذاکرات احیای برجام در شهر وین، پایتخت اتریش- JOE KLAMAR / AFP

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ازسرگیری مذاکرات احیای برجام با قدرت‌های جهانی در دولت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری جدید آن کشور، خبر داد. به گفته او، نشست‌های مربوط به این مذاکرات احتمالا از اوایل ماه سپتامبر در وین اتریش آغاز می‌شود. 

این مقام اتحادیه اروپا که نخواسته است نامش فاش شود، روز شنبه، ۱۶ مردادماه، به خبرگزاری فرانسه گفت که انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین، که پنجشنبه گذشته در مراسم تحلیف ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی در تهران شرکت کرده بود، با حسین امیرعبداللهیان، مقام ایرانی تعیین‌شده برای مسئولیت مذاکرات هسته‌ای در دولت جدید، گفت‌وگو کرده است.

حسین امیرعبداللهیان که درحال حاضر در جایگاه دستیار ویژه محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل و مدیرکل بین‌الملل مجلس قرار دارد، به گفته این مقام اروپایی «قرار است  در کابینه رئیسی وزیر امور خارجه جدید ایران باشد»، اما این جایگاه هنوز به‌طور رسمی اعلام نشده است.

بنابر این گزارش، البته هنوز مشخص نیست که آیا ادامه مذاکرات هسته‌ای زیر نظر وزارت امور خارجه ایران باقی خواهد ماند یا نهاد دیگری مانند شورای امنیت ملی ایران مسئولیت آن را برعهده می‌گیرد.

جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا در ماه‌های گذشته مذاکرات غیرمستقیمی را با حضور دیگر اعضای برجام، برای احیای توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ آغاز کردند که تاکنون شش دور آن در قالب نشست‌های کمیسیون مشترک برجام زیر نظر انریکه مورا، در وین، پایتخت اتریش برگزار شده است. این مذاکرات در هفته‌های اخیر متوقف شده و طرف ایرانی اعلام کرده بود که پس از روی کار آمدن دولت جدید ابراهیم رئیسی در ایران ادامه خواهد یافت.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایالات متحده بازگشت ایران به میز مذاکره را یک «اولویت فوری» دانسته و از ایران خواسته بود که هرچه زودتر به مذاکرات بازگردد. اما به‌ویژه با حمله پهپادی هفته گذشته به نفتکش مرسر استریت که به کشته شدن دو خدمه بریتانیایی و رومانیایی نفتکش منجر شد، تنش‌ها با جمهوری اسلامی بالا گرفته است. اسرائیل و کشورهای گروه «جی‌۷»، ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ژاپن، ایران را مسئول آن حمله دانستند، هرچند تهران دست داشتن در این جمله را رد می‌کند.  

مقام ارشد اتحادیه اروپا به خبرگزاری فرانسه گفت که ملاقات مورا با امیرعبداللهیان «بسیار مفید» بوده، هر چند هنوز مسائل زیادی هنوز بین دو طرف روشن نشده است. او افزود که ایرانی‌ها می‌خواهند «هرچه سریع‌تر» نه فقط برای گفت‌وگو، که برای دستیابی به توافق به مذاکرات وین بازگردند.

به گفته این مقام اروپایی، جمهوری اسلامی به هیچ‌گونه تغییری در موضع خود در مذاکرات وین اشاره نکرده است و انریکه مورا، ایالات متحده آمریکا را در جریان مذاکرات خود با امیرعبداللهیان قرار داده است.

مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، روز پنجشنبه، ۱۴ مردادماه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. حضور انریکه مورا به‌عنوان نماینده اتحادیه اروپا در این مراسم، با انتقادهای گسترده فعالان سیاسی و سازمان‌های حقوق بشری روبه‌رو شد.

درحالی‌که سخنگوی مسئول سیاست خارجی اروپا، حضور انریکه مورا در مراسم تحلیف را در راستای  اولویت اصلی اروپا مبنی‌بر «تسهیل راه بازگشت به اجرای کامل برجام» دانسته بود، منتقدان به‌دلیل نقش ابراهیم رئیسی در اعدام‌ جمعی زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷، حضور نماینده اروپا در مراسم آغاز ریاست جمهوری او را در تضاد با ارزش‌های حقوق بشری مورد پذیرش جامعه جهانی و اروپا می‌دانند و این کار را محکوم کرده‌اند.