درخواست همسر و وکلای نازنین زاغری از سازمان ملل

ریچارد رتکلیف گفت برای آزادی نازنین یک «دخالت فوری» لازم است

نازنین زاغری رتکلیف، شهروند بریتانایی ایرانی‌تبار-Free Nazanin campaign / AFP

همسر نازنین زاغری رتکلیف، شهروند بریتانایی ایرانی‌تبار که در ایران محبوس است، می‌گوید همراه با وکلای خانم زاغری، یک درخواست ویژه به سازمان ملل متحد ارسال کرده است تا این نهاد بین‌المللی، با دولت‌های ایران و بریتانیا برای آزادی همسرش از ایران کار کند.

ریچارد رتکلیف گفت برای آزادی نازنین یک «دخالت فوری» لازم است و هشدار داد  که چنانچه بریتانیا و دیگر کشورها «گروگانگیری» شهروندان از سوی جمهوری اسلامی ایران را محکوم نکنند، احتمال دادگاهی شدن دوباره همسرش «اجتناب‌ناپذیر» خواهد بود.

رسانه‌های ایرانی این هفته گزارش دادند که تهران طرح‌های مربوط به آزادی خانم زاغری رتکلیف (که از پنج سال پیش در ایران زندانی است) و نیز دیگر شهروندان خارجی و دوتابعیتی زندانی در ایران را کنار گذاشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفته گذشته بر اثر حمله پهپادی به یک نفتکش در آب‌های نزدیک عمان، دو تن، یک بریتانیایی و یک تبعه رومانی، کشته شدند. باور گسترده‌ای در بین است که آن حمله از سوی ایران انجام شده است.

آقای رتکلیف گفت: «در ماه‌های گذشته نسبتا ساکت بودیم، منتظر بودیم و امیدوار که مذاکرات دولت با ایران در نهایت به نتیجه برسد.»

او افزود: «اما رویدادهای این هفته، اعلام  این که ایران می‌خواهد مذاکرات (مربوط به آزادی) گروگان‌ها را متوقف کند، و حملات به کشتی‌ها که منجر به از دست رفتن جان دو تن شد، نشانه‌ آن است که با عوض شدن دولت در ایران، همه چیز دوباره بدتر شده است.»

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری تندرو جدید ایران و جانشین حسن روحانی، رئیس جمهوری میانه‌رو قبلی، ۲۴ ساعت پیش از ارسال نامه همسر وکلای نازنین زاغری به سازمان ملل، آغاز به کار کرد.

خانم زاغری که در سال ۲۰۱۶ در ایران زندانی شد، در آوریل گذشته به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال زندان دیگر محکوم شد.

بریتانیا و ایران بر سر بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی لندن به تهران بابت یک قرارداد فروش اسلحه که با وقوع انقلاب ۱۹۷۹ در ایران به مرحله عمل نرسید، در حال گفت‌وگو هستند. اما تهران ارتباط بین بازداشت نازنین زاغری و آن موضوع را رد کرده است.

ریچارد رتکلیف همچنین گفت که در دیدار اخیر خود با دومینیک راب،‌ وزیر خارجه بریتانیا، به او گفته است که شرایط عوض نخواهد شد، مگر آن که بریتانیا و جامعه جهانی موضع محکم‌تری علیه ایران اتخاذ کنند.