آمریکا و بریتانیا از شهروندان خود خواستند افغانستان را به سرعت ترک کنند

این هشدارها بعد از دو حمله خونین به خانه وزیر دفاع و ترور رئیس مرکز اطلاعات حکومت صادر شده است

وخامت اوضاع امنیتی دلیل این درخواست آمریکا و بریتانیا بوده است - Sajjad HUSSAIN / AFP

سفارت‌خانه‌های آمریکا و بریتانیا در کابل با صدور بیانیه‌هایی از شهروندان خود خواسته‌اند که با پروازهای تجاری افغانستان را ترک کنند. این دو کشور می‌گویند وخامت اوضاع امنیتی دلیل صدور این هشدار است.

سفارت آمریکا در کابل در بیانیه‌ای که امروز، شنبه ۷ اوت ۲۰۲۱، منتشر کرده است،‌ می‌نویسد: «سفارت ایالات متحده از تمام شهروندان آمریکایی می‌خواهد افغانستان را به سرعت به وسیله پروازهای تجاری موجود ترک کنند. سفارت با توجه به نگرانی‌های امنیتی و کاهش کارمندانش توانایی بسیار محدودی برای کمک به شهروندان آمریکایی دارد و این محدودیت حتی شامل کابل می‌شود.»

سفارت آمریکا از اهدای کمک مالی بازگشت برای شهروندان آمریکایی خبر داده است که توانایی خرید بلیت بازگشت به آمریکا را ندارند.

سفارت آمریکا توضیح می‌دهد که وزارت خارجه آمریکا در ۲۷ آوریل ۲۰۲۱ به دلیل خشونت و تهدیدهای امنیتی دستور داد که کارمندان غیرضروری که کارهایشان از مکانی خارج از افغانستان اجرایی است، از این کشور خارج شوند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس تهدیدشناسی آمریکا، افغانستان در سطح ۴ قرار می‌گیرد که به دلیل جرم، تروریسم، شورش‌های مدنی،‌‌ آدم‌ربایی، منازعه مسلحانه و کووید‌ـ ۱۹ سفر به این کشور ممنوع است. پروازهای داخلی در افغانستان و رفت‌و‌آمدهای زمینی خارج از کابل نیز به شدت محدود گزارش شده است. بر اساس این طبقه‌بندی پروازها می‌توانند لغو شوند و جاده‌ها نیز مسدود شوند.

هم‌زمان، بریتانیا نیز از تمام شهروندانش خواسته است که افغانستان را ترک کنند. سفارت بریتانیا نیز دلایل مشابهی را برای خروج شهروندانش ارایه کرده است.

در بیانیه سفارت بریتانیا آمده است: «احتمال بسیار زیادی وجود دارد که تروریست‌ها حملاتی را در افغانستان انجام دهند. نوع معین حملات نهایی نشده است و پیچیدگی آن بیشتر است. باید متوجه باشید به صورت کلی تهدیدهای فزاینده‌ای متوجه منافع غربی در کابل وجود دارد. از دستورهای مقام‌های محلی پیروی کنید. خطر بالای آدم‌ربایی در سراسر کشور وجود دارد.»

این هشدارها پس از حمله انتحاری پیچیده به خانه بسم‌الله خان محمدی،‌ سرپرست وزارت دفاع و ترور دواخان مینه‌پال، رئیس مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت در روزهای گذشته صادر می‌شود. طالبان مسئولیت هر دو حمله را به عهده گرفته است. از سوی دیگر، با به بن‌بست خوردن گفت‌وگوهای صلح، شورشیان طالبان حملات وسیعی را در ولایت‌های شمالی و جنوبی کشور راه انداخته است و جنگ شدید در شبرغان، تخار، لشکرگاه و قندهار جریان دارد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهان آتش‌بس فوری و ادامه مذاکرات معنادار صلح بین طالبان و دولت افغانستان شده است.

بیشتر از جهان