زندگی اجتماعی زرافه هم به اندازه فیل پیچیده است

زرافه‌ها به نگهداری از بچه‌های خانواده بزرگ‌ترشان مانند خواهرزاده‌ها و برادرزاده‌ها و نوه‌ها کمک می‌کنند

دانشمندان دریافتند که زرافه‌ها می‌توانند یک‌سوم از عمر خود را در دوران «پس از یائسگی»‌ بگذرانند - PAUL ELLIS / AFP

یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که زرافه‌ها به اندازه فیل‌ها از نظر اجتماعی پییچیده‌اند و سازماندهی جمعی آنان به مراتب پیشرفته‌تر از آن چیزی است که قبلا گمان می‌شد.

محققان دانشگاه بریستول که تعامل جانوران آفریقایی را بررسی کرده‌اند، دریافته‌اند که زرافه‌ها مدت زیادی پس از تولید مثل زنده می‌مانند تا بتوانند به نگهداری از بچه‌ها در حلقه‌های بزرگ‌تر خانوادگی مانند خواهرزاده‌ها و برادرزاده‌ها و نوه‌ها کمک کنند.

قبلا گمان می‌شد که زرافه‌ها روابط ضعیف و با زرافه‌های دیگر پیوند کمتری دارند، اما در ۱۰ سال گذشته کشف شده است که زندگی زرافه‌ها در جوار سکونت‌گاه‌های انسان، به شبکه‌های اجتماعی آنان آسیب زده است.

دانشمندان دریافتند که زرافه‌ها می‌توانند یک‌سوم از عمر خود را در دوران «پس از یائسگی»‌ بگذرانند، و این امر آنان را با جانوران دیگری که ساختارهای بسیار پیچیده اجتماعی دارند، قابل مقایسه می‌کند. به عنوان مثال، فیل‌ها تنها یک‌چهارم از عمرشان (۲۳ درصد) را در دوران پس از یائسگی سر می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دلیلش می‌تواند «فرضیه مادربزرگ» باشد که می‌گوید انسان زن و انواع ماده پستانداران دیگر، به دلیل خدماتی که زنان در دوران پس از یائسگی به نوه‌های خود ارائه می‌دهند، تا مدت‌های طولانی پس از سن اوج باروری خود زنده می‌مانند.

این تحقیق که در نشریه «ممال ریویو» منتشر شده است، همچنین می‌گوید که ساختارهای اجتماعی حیوانات مادرمدار است؛ به این معنی که ماده‌ها اغلب غالب‌ هستند و موقعیت قدرتمندتری از نرها دارند.

زویی مولر، از دانشکده علوم بیولوژیک بریستول، گفت: «برایم باورنکردنی است که چطور چنین گونه بزرگ، شاخص و با جذبه‌ای از حیوانات آفریقایی، مدتی طولانی مطالعه نشده‌اند.»

او گفت:‌ «تحقیق اخیر همه شواهد را گردهم می‌آورد و پیشنهاد می‌کند که زرافه‌ها در واقع گونه‌های بسیار پیچیده اجتماعی و دارای سامانه‌های اجتماعی بسیار کاربردی و پیشرفته‌اند، که بالقوه با فیل‌ها، پستانداران دریایی، و شامپانزه‌ها قابل مقایسه‌‌‌‌اند.»

او افزود: «امیدوارم که این تحقیق خطی را ترسیم کند که از آن به بعد، زرافه‌ها پستاندارانی هوشمند و دارای زندگی گروهی تلقی شوند که جوامعی بسیار موفق و پیچیده را تشکیل داده‌اند؛ جوامعی که بقای آنان را در اکوسیستم‌های دشوار و آکنده از شکارچی تسهیل می‌کند.»

خانم مولر گفته است که تحقیقات بیشتر درباره نقش زرافه‌های مسن‌تر و آن‌هایی که در سن پس از باروری‌اند در جامعه و فایده‌ای که برای بقای گروه دارند، باید انجام گیرد.

او افزود: «به رسمیت شناختن این که زرافه‌ها دارای یک سیستم پیچیده همکاری اجتماعی‌اند و در جوامع مادرسالار زندگی می‌کنند، فهم ما را از بوم‌شناسی رفتاری و نیازهای حفاظت از آنان بیشتر می‌کند.»

او گفت: «اگر درک دقیق‌تری از این گونه جانور داشته باشیم، تمهیدات حفاظتی از آنان موفق‌تر خواهد بود.»

خانم مولر افزود: «اگر ما زرافه‌ها را به عنوان گونه‌های بسیار پیچیده اجتماعی در نظر بگیریم، به ارتقای وضعیت آنان به عنوان یک پستاندار پیچیده‌‌تر و باهوش‌تر که شدیدا نیازمند مراقبت و حفاظت است، کمک می‌شود.»

گزارش‌های بیشتر از اس‌دبلیوان‌اس

© The Independent

بیشتر از علوم