تزریق دوز سوم؛ آمریکا درخواست سازمان بهداشت جهانی را رد کرد 

سازمان بهداشت جهانی از کشورهای غربی خواسته بود تزریق دوز سوم واکسن را تا ماه سپتامبر متوقف کنند 

در صورت متوازن نبودن واکسیناسیون در کشورها، خطر شیوع سویه‌های جهش‌یافته واکسن‌گریز همه جهان را تهدید می‌کند - CHANDAN KHANNA / AFP

ایالات‌متحده درخواست سازمان بهداشت جهانی را مبنی بر توقف تزریق دوز سوم واکسن، رد کرد. تدروس ادهانوم، دبیر کل سازمان بهداشت جهانی از کشورهای ثروتمند خواسته بود که تزریق دوز سوم واکسن به شهروندان خود را دست‌کم تا پایان سپتامبر متوقف کنند و واکسن‌های خود را به کشورهای فقیر بفرستند.

کاخ سفید در واکنش به این درخواست، اعلام کرد که ایالات‌متحده می‌تواند هم‌زمان دوز سوم واکسن را به شهروندان خود تزریق کند و به تعهداتش برای تامین واکسن کشورهای فقیر نیز عمل کند. این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی پیش‌تر اعلام کرده بود که تا سال ۲۰۲۲ میلادی، ۱۱ میلیارد دوز واکسن کرونا برای واکسیناسیون کشورهای فقیر مورد نیاز است. 

تاکنون بالغ‌ بر ۲۰۰ میلیون نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و بیش از چهار میلیون نفر از آنان جان خود را از دست داده‌اند. روند ابتلا به بیماری همچنان فزاینده است و در شرایطی که برخی کشورها هنوز موفق نشده‌اند واکسیناسیون را شروع کنند، در برخی کشورها تزریق دوز سوم یا دوز تقویت‌کننده واکسن آغاز شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تدروس آدانوم، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت، روز سه‌شنبه، سوم اوت، با انتقاد شدید از نابرابری در توزیع واکسن، از کشورهای ثروتمند خواست، تزریق دوز سوم واکسن را دست‌کم تا پایان ماه سپتامبر امسال متوقف کنند. 

او گفت: «این اقدام کمک می‌کند که حداقل ۱۰ درصد مردم هر کشور واکسینه شوند.» دبیر کل سازمان بهداشت جهانی با بیان اینکه نگرانی دولت‌ها را در محافظت از شهروندانشان درک می‌کند، گفت: «ما نمی‌توانیم قبول کنیم برخی کشورها بیش از نیاز واکسن در اختیار داشته باشند، درحالی‌که آسیب‌پذیرترین افراد جهان از دریافت واکسن محروم شده‌اند.»  

به گفته آدانوم، میانگین تزریق واکسن در برخی کشورهای فقیر یک و نیم درصد است و در برخی مناطق مثل کشورهای آفریقایی، افراد سالمند که بیماری زمینه‌ای دارند حتی دوز اول واکسن را دریافت نکرده‌اند. 

سازمان جهانی بهداشت بارها اعلام کرده است که برای تحقق واکسیناسیون جهانی، همه کشورها به‌خصوص کشورهای ثروتمند باید همکاری کنند. آدانوم پایان همه‌گیری را در گرو «رهبری» اتحادیه اروپا دانسته است.

او در ماه ژوئن امسال نیز، پس از اینکه رهبران گروه هفت اعلام کردند یک میلیارد دوز واکسن در اختیار کشورهای فقیر قرار می‌دهند، گفت که اقدام کشورهای هفت، قابل‌تقدیر است اما برای پایان دادن به همه‌گیری، به صدها میلیون دوز واکسن نیاز است. 

متخصصان هشدار داده‌اند که در صورت متوازن نبودن واکسیناسیون در کشورها، خطر شیوع سویه‌های جهش‌یافته واکسن‌گریز همه جهان را تهدید می‌کند. با وجود این، ایالات‌متحده در واکنش به درخواست دبیر کل سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که تزریق دوز سوم واکسن را متوقف نمی‌کند. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جن ساکی سخنگوی کاخ سفید گفت: «ما قطعا احساس می‌کنیم توقف تزریق دوز سوم یک کار اشتباه است.»

او با بیان اینکه ایالات‌ متحده منابع کافی برای ادامه انتقال دوزهای واکسن به خارج از کشور را در اختیار دارد، گفت: «شهروندان آمریکایی نیز باید به طور کامل واکسینه شوند.» 

اقدام برای تزریق دوز سوم واکسن در آمریکا از ماه ژوییه امسال آغاز شد. شرکت تولیدکننده واکسن فایزر اعلام کرده‌ است که دوز سوم میزان پادتن را در بدن افراد ۱۱ برابر افزایش می‌دهد اما مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در ایالات‌متحده تاکنون ضرورت دریافت دوز سوم را تایید نکرده است.