واکنش‌ تند اسرائیل به نشستن نماینده اتحادیه اروپا در کنار رهبران گروه‌های جهادی

حضور انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی با مخالفت‌های بسیاری روبه‌رو شده است

زیاد النخاله، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه فلسطینی حماس و نعیم قاسم، نایب رئیس حزب‌الله لبنان (به‌ترتیب از چپ به راست) در ردیف اول میهمانان خارجی حاضر درتحلیف رئیسی- تصویر از وبسایت خبری مشرق‌نیوز

درپی حضور انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در مراسم تحلیف ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی، انتشار تصاویری حاکی از قرار گرفتن جایگاه او در این مراسم در ردیف پشت نمایندگان گروه‌‌های جهادی شبه‌نظامی فلسطینی و لبنانی خبرساز شد.

پیش از برگزاری مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی در روز پنجشنبه، ۱۴ مردادماه، از زمان انتشار خبر حضور انریکه مورا به‌عنوان نماینده اتحادیه اروپا در مراسم، این موضوع با انتقادهای گسترده فعالان و سازمان‌های مدافع حقوق بشر، شخصیت‌های سیاسی همچون رضا پهلوی و همچنین مقام‌های برخی کشورها ازجمله اسرائیل روبه‌رو شده بود.

منتقدان به‌دلیل نقش ابراهیم رئیسی در اعدام‌ جمعی زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷، حضور نماینده اروپا در مراسم رسمی آغاز ریاست جمهوری او را در تضاد با ارزش‌های حقوق بشری مورد پذیرش جامعه جهانی و اروپا می‌دانند و این کار را محکوم کرده‌اند.

همزمان با برگزاری مراسم تحلیف، وب‌سایت خبری مشرق‌نیوز و برخی از دیگر رسانه‌های نزدیک به اصول‌گرایان در ایران، با انتشار تصاویری مشابه تصویر بالا، نوشتند که انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، در مراسم تحلیف «پشت سر نمایندگان محور مقاومت» قرار گرفته است. در ادبیات سیاسی جمهوری اسلامی «محور مقاومت» در ابتدا به سه گروه حزب‌الله لبنان، گروه حماس و جهاد اسلامی فلسطین اطلاق می‌‌شد که البته با گذشت زمان گروه‌های سوری، عراقی و یمنی را نیز دربرگرفته است.   

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در تصویر مربوط به مراسم تحلیف رئیسی، زیاد النخاله، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه فلسطینی حماس و نعیم قاسم، نایب رئیس حزب‌الله لبنان در ردیف اول میهمانان خارجی حاضر در مجلس شورای اسلامی و انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در ردیف دوم و پشت سر آن‌ها جای داده شده است.

گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در ایالات متحده و سازمان ملل با انتشار تصویر مشابه در حساب توییتر خود، نوشت: «حزب‌الله، حماس و اتحادیه اروپا در یک عکس در مراسم تحلیف قصاب تهران. آن‌ها چگونه می‌توانند دم از حقوق بشر بزنند، درحالی‌که چند روز پس از حمله مرگبار ایران به یک کشتی نظامی و درست پیش از بررسی این موضوع در شورای امنیت سازمان ملل متحد، در کنار نمایندگان گروه‌های تروریستی نشسته‌اند؟»

سفارت اسرائیل در اتریش نیز با انتشار این تصویر در حساب توئیتر خود، حضور نمایندگان اتحادیه اروپا در کنار رهبران گروه‌های حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی را «عجیب اما واقعی» خوانده است. در این توئیت آمده است که این سه گروه، در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا قرار دارند. 

مسیح علینژاد، فعال حقوق بشر ایرانی ساکن آمریکا که پیش‌تر نیز از برنامه‌ریزی انریکه مورا برای حضور در مراسم تحلیف رئیسی انتقاد و ابراز خشم کرده بود، با انتشار همین تصویر، در حساب توییتر خود نوشت: «شرم‌آور است. انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا، در مراسم تحلیف رئیسی، رئیس جمهوری جدید ایران که مرتکب جنایت علیه بشریت شده است، در کنار نمایندگان دو سازمان تروریستی حزب‌الله و حماس نشسته است. من از غرب می‌خواهم که این تایید و حمایت اتحادیه اروپا از ایراهیم رئیسی را محکوم کند.»

نبیلا مسرالی، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اروپا، پیش‌تر ضمن اعلام حضور انریکه مورا در مراسم تحلیف رئیسی به نیابت از جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اولویت اصلی اروپا را «تسهیل راه بازگشت به اجرای کامل برجام» دانسته و گفته بود: «تعامل دیپلماتیک با دولت جدید [جمهوری اسلامی ایران] و ارسال مستقیم پیامهای مهم بسیار حیاتی است.» 

انریکه مورا در مذاکرات وین برای احیای برجام، نقش هماهنگ‌کننده و ریاست نشست‌های کمیسیون برجام را برعهده داشت. این مذاکرات پس از ششمین دور در هفته‌های اخیر متوقف شده و طرف ایرانی اعلام کرده بود که پس از روی کار آمدن دولت جدید در ایران به ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی ادامه خواهد یافت.