شانس پایین استخدام برای زنانی که می خواهند مادر شوند 

بله، این کار غیر قانونی است

Pixabay عکس تزئینی از 

طبق بررسی آماری جدیدی، یک هشتم کارفرمایان گفته‌اند که «تمایل ندارند» زنانی را استخدام کنند که خیال دارند بچه‌دار ‌شوند.

طبق مصاحبه‌‌ای که شرکت «یوگاو» با هم‌کاری سازمان «اعتماد زنان جوان» با بیش از ۸۰۰ تصمیم‌گیرنده در زمینه‌ی منابع انسانی در بریتانیا انجام داده است ۱۲ درصد تردید داشتند که زنانی را که در آینده بچه‌دار می‌شوند استخدام کنند.

البته این شاخص نسبت به سال ۲۰۱۸ بهبود چشم‌گیری داشته است زیرا در آن سال ۱۶ درصد مصاحبه‌شوندگان گفته بودند که تمایل ندارند زنانی را استخدام کنند که خیال بچه‌دار شدن دارند. این شاخص در سال ۲۰۱۷ نیز ۱۸ درصد بود.

«جو لونسون» از سازمان «اعتماد زنان جوان» روسای مخالف استخدام زنانی که ممکن است بچه‌دار شوند را «دایناسور» نامید.

آقای لونسون می‌گوید: «نمی‌توان آسوده‌خاطر بود وقتی که هنوز در بسیاری از کارها چنین «دایناسورهایی» ریاست می‌کنند و در فرایند استخدام‌ و ترفیعات شغلی در کمال بی‌انصافی زنان را نادیده می‌گیرند و قانون‌شکنی می‌کنند».

در گذشته این ارقام بزرگ‌تر هم بود و در سال ۲۰۱۷ یک چهارم پاسخ‌دهندگان گفتند که در شرکت‌شان آبستنی یا مادر بودن را عاملی منفی قلمداد می‌کنند و این خلاف قانون است.

در قانون برابری مصوب سال ۲۰۱۰ به صراحت آمده است خلاف قانون خواهد بود اگر با هر فردی در قیاس با فرد دیگر به دلیل ویژگی‌های شخصی مثل مادر بودن و آبستن بودن و هم‌چنین عوامل دیگری مثل جنسیت، نژاد، مذهب و تمایلات جنسی به طور غیرمنصفانه برخورد کنند یا به او بهای کم‌تری بدهند.

آقای لونسون به ایندیپندنت گفت: «این بررسی آماری را انجام دادیم چون زنان جوان بسیاری به ما گفته بودند در مصاحبه‌های استخدام از آن‌ها می‌پرسند آیا بچه دارند و آیا می‌توانند در کنار کار، بچه‌داری کنند؟ پرسش‌هایی که از مردان نمی‌پرسند».

طبق تحقیقی که «بنیاد عزم راسخ» انجام داده است حقوق دریافتی زنانی که در دهه‌ی ۳۰ عمرشان هستند ۹ درصد از همتایان مردشان کم‌تر است. در حالی که این اختلاف حقوق جنسیتی در دهه‌ی ۲۰ عمر زنان کم‌تر و برابر ۵ درصد است.

طبق گزارش موسسه‌ی مطالعات مالی نیز زنان بچه‌دار با پایین‌تر بودن حقوق مجازات می‌شوند. طبق تحقیقاتی که در آمریکا نیز انجام گرفته است در مورد مردان قضیه برعکس است و اگر بچه داشته باشند حقوق بیش‌تری دریافت می‌کنند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/life-style/

© The Independent

بیشتر از زندگی