رئیسی می‌گوید جمهوری اسلامی خواستار دوستی با کشورهای منطقه است

ابراهیم رئیسی در انتخاباتی رئیس جمهور شد که بزرگترین تحریم انتخاباتی در تاریخ جمهوری اسلامی رخ داد

عکس از ایرنا

ابراهیم رئیسی عصر پنجشنبه به وقت محلی به عنوان هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران سوگند یاد کرد و در سخنانی پس از ادای سوگند، با بیان این که بحران‌های منطقه باید از طریق گفت‌وگوهای واقعیِ «درون منطقه‌ای» حل و فصل شود، گفت دخالت‌های بیگانگان نه موجب رفع مشکل، که خود مشکل است.

وی قدرت جمهوری اسلامی در منطقه را «امنیت ساز» توصیف کرد و گفت ظرفیت‌های منطقه‌ای ایران «حامی صلح و ثبات» در کشورهاست و صرفا برای مقابله با آنچه او «تهدید قدرت‌های سلطه‌گر و ظالم» خواند به‌کار گرفته می‌شود. او در ادامه گفت «من دست دوستی و برادری به سوی همه کشورهای منطقه، بخصوص همسایگان، دراز می‌کنم.» 

این سخنان رئیسی تنها چند روز پس از حمله  به یک شناور در منطقه بیان می‌شود. حمله‌ای که به سپاه پاسداران منتسب شده است.

آقای رئیسی برنامه هسته‌ای ایران را نیز «کاملا صلح آمیز» دانست و گفت، «نظام جمهوری اسلامی ایران سلاح اتمی را شرعا به فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی حرام می‌داند و این سلاح، هیچ جایگاهی در استراتژی دفاعی کشور ندارد ... سیاست فشار و تحریم، موجب انصراف ملت ایران از پیگیری حقوق قانونی خود از جمله حق توسعه، نخواهد شد.»

در حالی که جامعه بین‌المللی در مورد صلح‌آمیز بودن ماهیت فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ابراز تردید کرده است، رئیس دولت جدید ایران تحریم‌های اعمال شده در این ارتباط را «علیه ملت ایران» دانست و خواستار لغو آنها شد و تاکید کرد هر «طرح دیپلماتیک» که این هدف را محقق کند، مورد حمایت ماست. 

مراسم تحلیف و ادای سوگند ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی که از او با عنوان «رئیس هیئت مرگ» یاد می‌شود، عصر پنجشنبه در مجلس شورای اسلامی در تهران برگزار شد. شرکت و پیروزی او در انتخابات اخیر به عنوان فردی که در اعدام‌های سال ۱۳۶۷ نقش‌ عمده‌ای داشته، با انتقادهای گسترده‌ای روبرو بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این مراسم علاوه بر مقام‌های ارشد نظام جمهوری اسلامی ایران، شماری از مقام‌های خارجی نیز حضور داشتند.

روسای‌جمهوری عراق و افغانستان، روسای مجلس تاجیکستان، پاکستان، ازبکستان، قرقیزستان، سوریه، ترکیه و جمهوری آذربایجان و همچنین رئیس مجلس دومای روسیه، رئیس مجلس بلاروس‎‎‎‎ و شیخ نعیم قاسم، نایب رئیس حزب‌الله لبنان، از جمله مقام‌های خارجی حاضر در این مراسم‌اند.
بر اساس گزارش‌ها، رئیس دولت جدید ایران پیش از آغاز مراسم امروز با تعدادی از مقام‌های خارجی که به همین منظور به تهران سفر کرده‌اند، به صورت جداگانه دیدار و گفت‌وگو کرده است؛ از جمله با برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق و اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، دو کشور همسایه ایران.

یکی دیگر از افرادی که نام او در گزارش‌ رسانه‌های ایران به عنوان مقام خارجی حاضر در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی آمده و با اعتراض گسترده‌ مخالفان جمهوری اسلامی و مدافعان حقوق بشر روبه‌رو شده، انریکه مورا، معاون جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا است.

سازمان عفو بین‌الملل روز چهارشنبه در رشته پیامی در توییتر  تحقیقات مستقل در مورد نقش آقای رئیسی در کشتار سال ۱۳۶۷ را خواستار شد.

مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی در میان تدابیر شدید امنیتی برگزار شد. استانداری تهران پیش‌تر اعلام کرده بود که امروز تمامی ادارات دولتی، بانک‌ها و بخش خصوصی تعطیل خواهند بود و فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز اعلام کرده است که تمامی نیروهای این مجموعه در تهران در آماده‌باش کامل به سر می‌برند. رئیسی در انتخاباتی رئیس جمهور شد که بزرگترین تحریم انتخاباتی در تاریخ جمهوری اسلامی رخ داد

سازمان هواپیمایی کشوری نیز اعلام کرده است که فعالیت فرودگاه‌های پایتخت در جریان برگزاری مراسم تحلیف متوقف خواهد شد.

رهبر جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه حکم ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی را تایید کرد. آیت‌الله خامنه‌ای از او خواست در تشکیل دولت شتاب به خرج دهد. آقای رئیسی طبق قانون ۱۵ روز فرصت دارند فهرست اعضای کابینه خود را برای تایید به مجلس ارائه کند.