‌کشف ۲۸ ویروس ماقبل تاریخ در یخچال‌های طبیعی

ویروس‌های کشف‌شده برای انسان خطرناک نیستند زیرا با «فرایند استخراج اسیدهای نوکلئیک» غیرفعال شده‌اند

ذوب یخچال‌ها سرانجام ویروس‌هایی را آزاد می‌کند که ممکن است به انسان‌ها سرایت کنند - VYACHESLAV OSELEDKO / AFP

به‌تازگی ۲۸ ویروس جدید در یخچال‌های طبیعی کشف شده‌اند که تصور می‌شود ۱۵ هزار سال قدمت دارند.

این ویروس‌‌ها، که به گونه‌های شناخته‌شده علمی شباهتی ندارند، در نمونه‌های یخ حفاری‌شده از قله یخی گولیا در فلات تبت، در غرب چین یافته شده‌اند.

دانشمندان در مجموع ۳۳ ژنوم ویروس شناسایی کرده‌اند و به گفته آن‌ها، دست‌کم ۲۸ نمونه جدیدند. چهار نمونه از این ویروس‌ها شناخته‌شده‌اند و باکتری‌ها را آلوده می‌کنند. 

دانشمندان معتقدند ویروس‌های جدید برای انسان‌ها خطرناک نیستند و امیدوارند این ویروس‌ها به شناخت بیشتر روند تکامل ویروس و تغییر اقلیم کمک کنند.

در سال ۲۰۱۵، دو هسته یخ از این قله یخی در نقطه‌ای بسیار مرتفع در ارتفاع ۲۲ هزار پایی (۶۷۰۰ متری) از سطح دریا حفاری شد.

به گفته ژی پینگ ژونگ، نویسنده اصلی این پژوهش و محقق در مرکز پژوهشی قطبی و اقلیمی بِرد در دانشگاه ایالتی اوهایو، یخچال‌ها در دوره‌ای طولانی شکل گرفته‌اند و خاک، گاز و ویروس‌ها را در خود جمع کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه افزود: «یخچال‌های غرب چین به‌خوبی بررسی نشده‌اند و هدف ما استفاده از این داده‌ها برای بازتاب تصویری از محیط‌های طبیعی گذشته است.»

متیو سالیوان، دیگر نویسنده این پژوهش و استاد میکروب‌شناسی در دانشگاه ایالتی اوهایو، گفت روشی که آقای ژونگ برای «آلودگی‌زدایی هسته‌ها» استفاده کرد تا میکروب‌ها و ویروس‌ها را بررسی می‌کند می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا در «سایر محیط‌‌های طبیعی یخ‌زده با برودت دمای شدید» و مکان‌هایی مانند «مریخ، ماه، یا نزدیک‌تر در همین بیابان آتاکاما روی زمین» دنبال توالی‌های ژنتیکی مشابه بگردند.

او در ادامه افزود ویروس‌های کشف‌شده برای انسان خطرناک نیستند زیرا با «فرایند استخراج اسیدهای نوکلئیک» غیرفعال شده‌اند.

اما در نتیجه‌گیری این پژوهش آمده است ذوب یخچال‌ها سرانجام ویروس‌هایی را آزاد می‌کند که ممکن است به انسان‌ها سرایت کنند.

در این پژوهش آمده است: «یخچال‌ها این ظرفیت را دارند که شرایط زیست‌محیطی و میکروب‌های ده‌ها تا صدها هزار ساله را در خود حفظ و نگهداری کنند.»

«متاسفانه، یخچال‌های سراسر جهان، از جمله یخچال‌های فلات تبت و هیمالیا، به‌سرعت دارند کوچک می‌شوند، بیشتر به‌دلیل گرمایش سامانه اقیانوس‌ـ‌جو زمین که در اثر فعالیت‌های بشر تشدید شده است.»

«این ذوب نه تنها به از دست رفتن آن میکروب‌‌ها و ویروس‌های باستانی بایگانی‌شده منجر خواهد شد بلکه در آینده آن‌ها را در طبیعت رها خواهد کرد.»

پژوهش این دانشمندان ماه گذشته در نشریه مایکروبایوم (Microbiome) منتشر شد. 

به گزارش بی‌بی‌سی، در اوت ۲۰۱۶، در پی سرایت سیاه‌زخم از لاشه یک گوزن شمالی در شبه‌جزیره یامال در مدار شمالگان (مدار قطب شمال)،  یک پسر ۱۲ ساله جان باخت و دست‌کم ۲۰ نفر در بیمارستان بستری شدند.

تصور می‌شود در آن ماه یک موج گرما لایه‌های دایمی یخ که گوزن آلوده را بیش از ۷۵ سال منجمد کرده بود، ذوب کرد و به هاگ‌های باکتری امکان داد افراد را آلوده کند.

© The Independent

بیشتر از جهان