۲ مدال برای افزودن به اهمیت تاریخی کشتی فرنگی ایران

داستان سنجاب پرنده ناکام، طلای گرایی، برنز ساروی و سالتو روی بنا

محمدرضا گرایی، برنده مدال طلای المپیک در کشتی فرنگی - Jack GUEZ / AFP

کشتی فرنگی در روزهای ناکامی ورزش ایران در المپیک توکیو، با دو مدال طلا و برنز، امید را به کاروان ایران برگرداند. گرایی و ساروی اجازه ندادند در جریان افتخارآمیز کشتی فرنگی ایران در دو دهه اخیر وقفه ایجاد شود.

کشتی فرنگی ایران اگرچه در المپیک ۱۹۶۰ رم با محمد پذیرایی مدال برنز و با رحیم علی‌آبادی در المپیک ۱۹۷۲ مونیخ مدال نقره برده بود اما پس از آن به مدت ۴۰ سال تا المپیک ۲۰۱۲ مدالی در المپیک به دست نیاورد و امیدی برای مدال‌آوری کشتی فرنگی برای ایران وجود نداشت.

از المپیک ۲۰۱۲، محمد بنا داستان تازه‌ای برای این ورزش نوشت. او از المپیک لندن قهرمانانی را در کشتی فرنگی ساخت که نتایج غافلگیرکننده‌ای گرفتند. ۳ طلای حمید سوریان، امید نوروزی و قاسم رضایی و مقام اول تیمی در المپیک لندن دستاورد بزرگی بود و یک نشان تاریخی برای ورزش ایران در المپیک‌ها محسوب می‌شود.

در المپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو کشتی فرنگی در اندازه توقعاتی که ساخته بود ظاهر نشد. سعید عبدولی و قاسم رضایی مدال برنز گرفتند اما کشتی فرنگی این انتظار را به وجود آورده بود که در المپیک به طلا برسد. همه شاید از یاد برده بودند که کشتی فرنگی ۴۰ سال در المپیک‌ها هیچ مدالی نداشت.

در المپیک توکیو کشتی فرنگی ایران دوباره به طلا رسید. طلایی که محمدرضا گرایی به دست آورد در کنار برنز محمدهادی ساروی برای بازیابی اعتبار کشتی فرنگی ایران کافی بود، اگرچه مدال‌های دیگری هم در دسترس کشتی فرنگی ایران در المپیک توکیو تصور می‌شد.

ایران در تاریخ ورزش کشتی تا امروز با محاسبه ۴ مدال طلای کشتی فرنگی، ۱۱ مدال طلا در المپیک‌ها دارد و این اهمیت تاریخی کشتی فرنگی در ۳ المپیک اخیر را نشان می‌دهد.

تیم ملی کشتی فرنگی ایران در ۶۰ کیلوگرم با علیرضا نجاتی، ۶۷ کیلوگرم با محمدرضا گرایی، ۷۷ کیلوگرم با محمدعلی گرایی، ۹۷ کیلو گرم با محمدهادی ساروی و ۱۳۰ کیلوگرم با امین میرزازاده در المپیک توکیو شرکت کرد.

علیرضا نجاتی در روز اول مسابقات کشتی فرنگی با شکست ۵-۵ مقابل آرمن ملکیان از ارمنستان، حذف شد. حریف امتیازات درشت‌تر کسب کرده بود و نتیجه تساوی ۵-۵ حکم به برتری ملکیان داد. با حذف نجاتی، تیم کشتی فرنگی ایران شروع ناامیدکننده‌ای داشت. نجاتی که وزن کم کرده بود، توان رقابت را در همان کشتی اول از دست داد، در حالیکه حتی از او توقع مدال وجود داشت.

امین میرزازاده در یک هشتم، مین سئوک کیم از کره جنوبی را ۶-صفر شکست داد، اما در مرحله بعد مقابل لوپز از کوبا با نتیجه ۸-صفر شکست خورد. میرزازاده خوش‌اقبال بود که لوپز به فینال رسید و بخت مجدد برایش ایجاد شد. در رقابت با آلن الکسیوس سیوراریو از رومانی، این میرزازاده بود که ۵-۱ پیروز شد و به رده‌بندی رسید. در رده‌بندی میرزازاده مقابل رضا کایالپ از ترکیه ۷-۲ شکست خورد و نتوانست به برنز برسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمدعلی گرایی، کاپیتان تیم ملی کشتی فرنگی ایران در کشتی اول مقابل یوسوانیس پنا فلورس از کوبا با نتیجه ۷-۳ به پیروزی رسید. او در این کشتی با یک سالتو بارانداز تماشایی نشان داد چقدر به طلا امیدوار است.

محمدعلی گرایی در یک چهارم با استارچویچ از کرواسی یک کشتی زیبا را برگزار کرد. او با فن سنجاب پرنده به چهره محبوب تیم کشتی فرنگی ایران تبدیل شد. اجرای این فن جلوه‌ای زیبا از کشتی فرنگی را به رخ کشید. از زمان کشتی فقط ۱۰ ثانیه باقی مانده بود و گرایی عقب بود و تنها راه را در اجرای این فن عجیب پیدا کرد، به هوا پرید و سنجاب پرنده را اجرا کرد تا کشتی ۵-۵ مساوی شود. گرایی چون امتیاز آخر را ثبت کرده بود، برنده این رقابت شد.

گرایی اما در نیمه نهایی مقابل تاماس لورینچ از مجارستان ۶-۵ باخت و به رده‌بندی رفت. او سعی کرد بازهم سنجاب پرنده را اجرا کند اما این‌بار موفق نبود. محمدعلی گرایی در رده‌بندی مقابل شوهی یابیکو از ژاپن ۱۳-۳ شکست خورد و با اجرای ناموفق سنجاب پرنده در لحظات پایانی کشتی، آن فن زیبایش را در تصویر شکست جا داد.

محمدهادی ساروی در اولین کشتی مقابل آدم بوجملین از الجزایر با نتیجه ۹-صفر پیروز شد. ساروی سپس در یک چهارم با کریل میلوف از بلغارستان کشتی گرفت و این‌بار ۶-صفر به پیروزی رسید. در نیمه نهایی به دیدار آرتور الکسانیان از ارمنستان رفت و ۴-یک بازنده شد. او در این کشتی فن نخورد اما با اخطارهای داور مواجه شد. ساروی در رده‌بندی مقابل آروی ساوولاینن از فنلاند با نتیجه ۹-۲ پیروز شد و به مدال برنز رسید.

نوبت اما به مرد طلایی کشتی فرنگی ایران رسید. محمدرضا گرایی، برادر کوچک محمدعلی گرایی از اولین کشتی برای طلا جنگید. محمدرضا در یک هشتم مقابل هورتا از کلمبیا با نتیجه ۸-صفر به پیروزی رسید. سپس در یک چهارم مقابل استابلر از آلمان به نتیجه ۵-۵ رسید، چون امتیازات پایانی را مال خود کرده بود. گرایی در نیمه نهایی مقابل راماز زوئیدزه از گرجستان با پیروزی ۶-یک به فینال رفت. محمدرضا گرایی در فینال مقابل پرویز نصیب‌اف از اوکراین با نتیجه ۹-یک و پیش از پایان ۶ دقیقه کشتی به مدال طلا رسید.

محمد بنا در پایان رقابت‌های کشتی فرنگی المپیک درباره کاپیتان تیمش گفت: "من ناراحت علی گرایی کاپیتان تیم ملی هستم زیرا اکنون وقت آن بود که در توکیو طلا یا حتی برنز کسب کند."

بنا درباره کشتی‌گیر طلایی ایران گفت: "رضا گرایی گروهش سخت بود و دلاوری کرد. قابلیت‌های او را می شناختیم اما او میدان بزرگی را ندیده بود. او باهوش و کشتی‌گیر بزرگی است و درود به شرف گرایی آن هم با قرعه سختی که داشت. من که سرمربی تیم ملی بودم و همه کارشناسان و کادر فنی برای او شانس کمی متصور بودند، اما رضا گرایی دلاوری را به همه ثابت کرد. کسی که طلا را بخواهد اصلا قرعه برایش مهم نیست و با تمام وجود می‌جنگد."

محمدرضا گرایی وقتی برنده فینال شد، روی تشک با اجرای یک سالتو روی محمد بنا، سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی، در واقع به اهمیت فنی که از او آموخته است اشاره کرد و این صحنه‌ای از قدردانی کشتی‌گیر از مربی‌اش بود.

بیشتر از ورزش