محکومیت گسترده حضور نماینده اروپا در تحلیف رئیسی

«جنایت علیه بشریت بر مراسم تحلیف رئیسی سایه افکنده است»

انریکه مورا (نفر اول سمت چپ) و نماینده وزارت خارجه جمهوری اسلامی (وسط) در فرودگاه خمینی-عکس از ایران پرس

به دنبال انتشار خبر حضور نماینده اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی در روز پنجشنبه، گروه‌های حقوق بشری و اپوزیسیون، چهره‌های شاخص بین‌المللی و مقامات کشورها این اقدام را محکوم کردند. این در حالی است که ایرنا گزارش داده انریکه مورا وارد ایران شده و استفان کلمنته، سفیر اتحادیه اروپا در وین و برنو شول رییس میز اقدام ایران در اتحادیه اروپا، معاون دبیرکل را در این سفر همراهی می‌کنند.

انریکه مورا از چهره‌های حامی تعامل با جمهوری اسلامی است و در جریان اعتراض‌های مردمی مقابل هتل محل برگزاری مذاکرات احیای برجام در وین، ناراحتی مذاکره‌کنندگان جمهوری اسلامی را به پلیس اطلاع داده بود تا معترضان را متفرق کند.

روز چهارشنبه، عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «جنایت علیه بشریت» بر مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی سایه افکنده است.

عفو بین‌الملل پیش‌تر خواستار تحقیق کیفری درباره سوابق او مرتبط با جنایت علیه بشریت شده بود.

نام ابراهیم رئیسی که قرار است از روز پنجشنبه کار خود را به عنوان رئیس‌جمهوری ایران آغاز کند بیش از هرچیز با «هیات مرگ» و اعدام‌های دهه ۶۰ گره خورده است.

او پیروز انتخاباتی معرفی شده که از سوی اکثریت ایرانیان تحریم شده بود و حتی آمار حکومتی نشان می‌دهد مشارکت در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری پایین‌ترین میزان در تاریخ انقلاب اسلامی بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر نیز در نامه‌ای به انریکه مورا تاکید کرده که حضور او در تحلیف رئیسی کمک به بقای حکومت ایران است و ایرانیان این اقدام او را از یاد نخواهند برد. او در این نامه می‌نویسد: «آقای مورا، چرا حکومت اجازه ورود مقام غربی را به مراسم تحلیف رئیسی می‌دهد اما اجازه ورود واکسن غربی را نمی‌دهد؟ اجازه دهید من بگویم: چون اولی برای بقای حکومت است و دومی برای بقای مردم.»

روز سه‌شنبه شاهزاده رضا پهلوی، اقدام اتحادیه اروپا برای اعزام انریکه مورا به این مراسم را «خنجری از پشت به مردم ایران» توصیف کرد. وزارت امور خارجه اسرائیل خواستار لغو فوری حضور مورا در تحلیف «قصاب تهران» شد و نخست‌وزیر این کشور نیز از اتحادیه اروپا خواست حضور «شرم‌آور» خود را در این مراسم لغو کند.

این در حالی است که مقامات اتحادیه اروپا هنوز به این درخواست‌ها واکنشی نشان نداده‌اند. اروپا به طور معمولا دربرابر نقض آشکار حقوق بشر در ایران که نمونه روشن آن سرکوب خشن اعتراض‌های مسالمت‌آمیز مردمی است، سکوت می‌کند.

به گزارش ایرنا علاوه بر انریکه مورا و تیم همراه؛ معاون رئیس جمهوری ونزدئلا، وزیر ایالتی خارجه بنگلادش، قائم مقام وزیر امور خارجه کره جنوبی، معاون وزیر خارجه غنا، رهبر شیعیان ترکیه، معاون رئیس مجلس قزاقستان، رئیس شورای عالی قرقیزستان، روسای مجالس تاجیکستان، ازبکستان، زنگبار، سوریه، تانزانیا و نیجر، معاون رئیس مجلس مالزی، وزیر گردشگری غنا و وزیر امور خارجه بوسنی و هرزگووین و فرستاده ویژه رئیس جمهور سریلانکا برای شرکت در مراسم تحلیف وارد تهران شدند.