بنیامین نتانیاهو: ما به پایگاه‌ نیروهای تحت حمایت ایران حمله کردیم

تهران در مورد حمله‌های مشابه در سوریه واکنشی نشان نداده بود

ABIR SULTAN / POOL / AFP

بنیامین نتانیاهو روز پنجشنبه با اشاره به اینکه به نیروی‌های تحت فرمان خود دستور داده در همه جا، به گفته او توطئه‌های ایران را خنثی کنند، اعلام کرد، اسرائیل مسئول حمله‌های یک ماه گذشته به پایگاه‌های شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی در عراق بوده است. در پنج هفته گذشته دست‌کم چهار انفجار در پایگاه‌های نظامی و انبارهای مهمات گروه‌های نزدیک به ایران در عراق اتفاق افتاده است. مقامات تهران هنوز نسبت به این ادعاها واکنش نشان نداده‌اند.

نخست‌وزیر اسرائیل در گفتگو با شبکه ۹ تلویزیون این کشور مدعی شد:«اجازه‌ نمی‌دهم امنیت ایران در هیچ جایی تضمین شده باشد». او در ادامه گفت: ایران کشوری است که قسم خورده اسرائیل را نابود می‌کند و می‌کوشد در همه جا از ایران و لبنان گرفته تا سوریه، عراق و یمن، پایگاه‌هایی علیه ما برقرار کند.

نتانیاهو در پاسخ به مجری تلویزیون که گفت، پس اگر لازم باشد در عراق دست به اقدام می‌زنیم،‌ گفت:«ما تنها اگر ضروری باشد اقدام نمی‌کنیم، ما در جبهه‌های متعددی علیه کشوری اقدام می‌کنیم که خواستار نابودی ما است».

این اظهارات نتانیاهو در واقع تکمیل کننده سخنان او در روز دوشنبه بود که با انتقاد از نقش توافق هسته‌ای در دامن‌زدن به اقدامات ماجراجویانه ایران، مدعی شد، اجازه نمی‌دهد ایران در هیچ جا امنیت داشته باشد.

اظهارات اخیر نخست‌وزیر اسرائیل در مقایسه با سکوت غیر معمول او در زمان اوج تنش‌ها در خلیج فارس بین ایران و آمریکا در چند‌ماه گذشته، نوعی تغییر موضع به‌شمار می‌رود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که اسرائیل پس از سال‌ها تمرکز بر جلوگیری از گسترش نفوذ ایران در سوریه، در هفته‌های اخیر در حمله به پایگاه‌های نیروهای تحت کنترل جمهوری اسلامی در عراق ، بسیار فعال بوده است.

مقامات اسرائیل از عراق به عنوان پایگاهی برای رشد عملیات نیروهای تحت حمایت ایران علیه اسرائیل نام می‌برند، اما تا قبل از اظهارات پنجشنبه نتانیاهو، حمله نیروهای اسرائیلی به این اهداف را تایید یا تکذیب نکرده بودند.

قبل از این، ایالات‌متحده به دلیل افزایش سطح تهدید‌های امنیتی ناشی از ایران در عراق، بخشی از نیروهای غیرضروری خود را از این کشور فراخوانده بود.

گزارشی که روز چهارشنبه به دست آسوشیتدپرس رسید، نشان می‌دهد که هفته گذشته، انفجار وسیعی در یک انبار مهمات متعلق به شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی، اتفاق افتاد است. در این گزارش به تشکیل کمیته حقیقت‌یاب از سوی دولت اشاره شده که مامور است، دلیل انفجار در این پایگاه نظامی را کشف کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عراق می‌گوید این حمله با یک پهپاد انجام شده و احتمال اتصالی کابل برق که قبلا مطرح شده بود، منتفی است.

این انفجار یک کشته و ۲۸ مجروح بر جا گذاشت و به خانه‌های مسکونی نزدیک پایگاه الصقر آسیب زد. این پایگاه محل نگهداری تسلیحات پلیس فدرال عراق و نیروی شبه نظامی بسیج مردمی عراق بود. حشدالشعبی از حمایت ایران برخوردار است و همراه با نیروهای مسلح عراق در نبرد علیه داعش شرکت کرده بود.

الصقر یکی از چهار پایگاهی است که در چند هفته گذشته هدف حمله قرار گرفته است. در ۲۸ تیرماه نیز یک پهپاد، پایگاهی را در آمرلی در شمال عراق منفجر کرد که در آن دو ایرانی کشته شدند. تازه‌ترین حمله نیز سه شنبه شب در شمال بغداد انجام شد.

رسانه‌های محلی اسرائیل، آمریکا و نیروهای رقیب داخل عراق را مسئول این حمله‌ها معرفی می‌کنند.  ابومهدی المهندس، جانشین رئیس سازمان حشدالشعبی نیز در بیانیه‌ای با مسئول دانستن آمریکا، تهدید کرد، از امروز به بعد، هر اتفاقی که برای نظامیان آمریکایی رخ دهد، مقصر آن، آمریکا خواهد بود.

اما در صورتی که اسرائیل مسئول این حمله‌ها باشد، به این معنی است که دولت نتانیاهو در حال گسترش کمپین خود در مبارزه با نفوذ ایران در منطقه است. اسرائیل بارها پایگاه‌های نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی را در سوریه موشک‌باران کرده و آن را علنی کرده بود. البته با وجود بیانیه‌های شفاف مقامات اسرائیلی در مورد اینکه پایگاه‌های  تحت حمایت ایران را در سوریه هدف گرفته‌اند، مقامات تهران دست‌کم به طور علنی واکنشی به آن نشان ندادند. همانگونه که در مورد انفجارهای اخیر در پایگاه‌های حشدالشعبی موضع‌گیری جدی نداشتند. 

یک مقام آمریکایی در هفته جاری گفت، آمریکا شواهد و برآوردهای اطلاعاتی مستندی در اختیار ندارد که ثابت کند، ‌اسرائیل پشت حمله‌های اخیر در عراق است. با این حال معاون سابق نخست‌وزیر عراق در توییتر خود، به طور تلویحی اسرائیل را عامل این انفجارها معرفی کرده بود. یک مقام عالی رتبه آمریکایی نیز امروز (جمعه) در گفتگو با نیویورک تایمز این نکته را خاطرنشان کرده که اسرائیل با پیش‌بردن مرزها در عراق به وسیله انجام این حمله‌ها، روند خروج نظامی ایالات‌متحده از عراق را با تهدید مواجه می‌کند. 

یک منبع دیپلماتیک غربی نیز در گفتگو با الشرق‌الاوسط مدعی شده است که اسرائیل با چراغ سبز آمریکا و روسیه به پایگاه‌های نظامی تحت حمایت ایران در عراق حمله کرده است. اما قرار نبوده که اسرائیل به طور علنی دست داشتن در این انفجارها را اعلام کند.