ژاپن؛ کنترل کرونا به شیوه شرمنده‌ کردن عمومی شهروندان

به گزارش شبکه خبری ان‌اچ‌کی، ژاپن شاهد صعود شدیدی در موارد ابتلا به کرونا بوده است

ویروس به «مرحله جدیدی» رسیده است و چنین صعودی در موارد ابتلا «در گذشته بی‌سابقه بوده» است - Yuki IWAMURA / AFP

ژاپن شروع به نام بردن و شرمنده‌سازی عمومی افرادی کرده است که قوانین کووید را نقض می‌کنند. این رویکرد، تلاشی برای کنترل شیوع بی‌سابقه ویروس در کشوری است که تنها روز چهارشنبه، ۲۸ ژوئیه، ۱۴ هزار و ۲۰۷ مورد جدید ابتلا ثبت کرد.

وزارت بهداشت ژاپن همینک نیز نام گروهی از افرادی را که از خارج کشور برگشته‌اند و به گفته این وزارتخانه، قوانین کووید را نقض کرده‌اند، منتشر کرده است.

این در حالی است که دولت در بحبوحه انتقادات از خود به علت تصمیم به برگزاری بازی‌های المپیک، ناامیدانه سعی دارد با روند صعودی شیوع بیماری در کشور مقابله کند.

به گزارش بنگاه خبری ان‌اچ‌کی، ژاپن شاهد صعود شدیدی در موارد ابتلا بوده است و بیشترین موارد ابتلا در یک روز (بیش از ۱۴ هزار مورد)، روز چهارشنبه ثبت شد. توکیو، شهر میزبان المپیک که محل اقامت هزاران ورزشکار و کارکنان و کارگران مشغول در روند بازی‌ها است، شاهد رقم بی‌سابقه ۴۱۶۶ مورد ابتلای جدید بود.

گرچه موارد جدید ابتلا در میان ورزشکاران و دست‌اندرکاران بازی‌ها هنوز پایین است، مشاور پزشکی ارشد ژاپن گفت که میزبانی بازی‌ها بر رفتار مردم هم اثر گذاشته است و افراد بیشتری تصمیم گرفته‌اند از پیروی از قوانین کووید سر باز زنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نام دو ژاپنی بازگشته از کره جنوبی و شهروند دیگری که از هاوایی می‌آمد، روز ۲ اوت در بیانیه‌ای علنی از سوی وزارت بهداشت ژاپن منتشر شد.

در آن بیانیه آمده است که پاسخ آزمایش کووید هر سه نفر هنگام ورود به کشور منفی بود، اما آن‌ها طی روزهای بعدی وضعیت سلامت خود را به مقامات گزارش نکردند. آنان همچنین به تماس‌های ویدیویی از طرف مقامات بهداشتی پاسخ ندادند.

مقامات در ماه مه هشدار دادند که نام افراد خاطی را علنا منتشر خواهند کرد. بیانیه‌ای که روز دوشنبه منتشر شد، می‌گوید که مقامات در راستای همان هشدار عمل کرده‌اند.

صعود موارد ابتلا،  دولت ژاپن را مجبور کرده است که سیاست تازه بحث‌برانگیزی اتخاذ کند که از بیماران کوویدی که علایم ملایم بیماری را دارند، می‌خواهد به جای رفتن به بیمارستان، خود را در خانه قرنطینه کنند، چون به گفته نوریهیسا تامورا، وزیر بهداشت، «ظرفیت بیمارستان‌ها محدود» است.

بنا به اظهارات وی، ویروس به «مرحله جدیدی» رسیده است و چنین صعودی در موارد ابتلا، «در گذشته بی‌سابقه بوده» است. او از سیاست جدید حمایت کرد و آن را مانع فروپاشی نظام پزشکی کشور دانست. پیش‌تر در ماه آوریل،  بیماران متعددی در شهر اوساکا وقتی منتظر پذیرش در بیمارستان بودند، در خانه درگذشتند.

گفته می‌شود دلیل صعود جدید، شیوع سویه مسری‌تر «دلتا» است که نسبت به یک ماه، پیش منجر به افزایش ده برابری موارد ابتلا شده است.

از زمان شروع بازی‌های المپیک در ۲۳ ژوئیه، موارد ابتلا در توکیو سه برابر شده است. اما یوشیهیده سوگا، نخست‌ وزیر ژاپن، گفت هیچ مدرکی حاکی از ارتباط مستقیم صعود موارد ابتلا با بازی‌های المپیک وجود ندارد. رقابت‌های المپیک توکیو روز یکشنبه، ۸ اوت، به پایان می‌رسد.

© The Independent

بیشتر از جهان