جانسون: طرح «چکش زرد» را کنار بگذارید

بحث کسری غذا، سوخت و دارو بهانه‌ای برای برگزیت است

Daniel LEAL-OLIVAS / AFP

بوریس جانسون اصرار دارد که کمبود مواد خوراکی، سوخت و دارو، ماه‌ها آشوب در بنادر و رکود اقتصادی احتمالی حاصل از برگزیت بدون توافق فقط «مانعی بر سر راه» است. 

نخست‌وزیر بریتانیا نگرانی‌ها درباره طرح وایتهال، معروف به عملیات چکش زرد، را بی‌اهمیت شمرد. این عملیات برای رویارویی با «بحران‌های احتمالی» پس از برگزیت طراحی شده است.

مدارک فاش شده حاوی برنامه‌هایی دقیق برای آمادگی مقابله با اوضاع بعد از برگزیت است و باعث بروز نگرانی در میان نمایندگان مجلس شده است. ولی نخست‌وزیر گفت: «تاریخ مصرف این طرح گذشته است» و بریتانیا در حال آماده‌سازی «تدارکات ضروری» برای مقابله با چنین وضعیتی است.

این اظهارات مصادف است با درخواست بیش از ۱۰۰ نماینده مجلس، با حمایت جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، از آ‌قای جانسون تا ایشان را به بحث درباره عواقب احتمالی برگزیت بدون توافق فرابخواند، که با عدم موافقت او مواجه شد.

قرار است نخست وزیر در دیدار هفته جاری خود با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، ایشان را از تعهد خویش به ترک – با یا بدون توافق – اتحادیه اروپا در تاریخ ۳۱ اکتبر مطمئن سازد. 

وقتی از آقای جانسون درباره مدارک فاش شده عملیات چکش زرد پرسیده شد، وی گفت: «من نمی‌خواهم بگویم که مشکلی نخواهد بود - همان‌طور که پیش از این هم اشاره کردم - ممکن است موانعی در این راه وجود داشته باشد ولی ما آماده خروج از اتحادیه اروپا در تاریخ ۳۱ اکتبر، با یا بدون توافق، هستیم. البته اکنون دوستان و شرکای ما در دیگر سر میز نسبت به تغییر موضع خود کمی بی‌میل به ‌نظر می‌رسند. ولی مشکلی نیست. من مطمئنم که آنها موضع خود را تغییر خواهند داد. اما درعین حال ما نیاز داریم که برای گزینه خروج بی‌توافق آماده باشیم. من می‌خواهم به توافق برسیم. ما آماده‌ایم که با دوستان و شرکای خود پای میز مذاکره بنیشینیم تا به توافق برسیم. ولی اگر ما بخواهیم به توافق خوبی برای بریتانیا دست یابیم باید در همان حال برای گزینه خروج بدون توافق هم آماده باشیم.»

در مدارک افشا شده توسط ساندی تایمز، اخطار داده شده که اگر بریتانیا بدون توافق از اتحادیه اورپا خارج شود بندرهای کشور با آشوبی سه‌ماهه مواجه می‌شوند؛ اوضاع در مرز ایرلند سخت‌تر می‌شود و کشور با کمبود خوراک و دارو روبرو خواهد شد. اما سخنگوی نخست‌وزیر گفت: «در طول هفته‌های اخیر ما در همه زمینه‌ها به شدت خود را برای خروج از اتحادیه اروپا آماده کرده‌ایم.»

در حالی که وب سایت‌های دولت تا برای پاسخگویی به موج گسترده مراجعات مردم در حال نوسازی هستند، قرار است یک «کارزار عظیم اطلاعاتی برای شهروندان» به زودی به راه افتد.

مایکل گوو، وزیری که مسئولیت برنامه‌ریزی خروج بی‌توافق را برعهده دارد، قرار است نمایندگان مجلس را هنگام بازگشت ایشان به کار در ماه سپتامبر از امور جاری و کارهای انجام‌یافته باخبر سازد.

در همین حال، قرار است نخست وزیر در هفته جاری به برلین و پاریس سفر کند تا پیش از نشست گروه هفت [G-7]در آخر هفته بعد، با خانم مرکل و آقای ماکرون ملاقات کند. 

دفتر نخست‌وزیر صراحتا گفته است که هرگونه مذاکره بر سر برگزیت تنها در صورتی ادامه پیدا خواهد کرد که ماجرای مرز ایرلند [موسوم به backstop]از روی میز مذاکره کنار گذاشته شود. [در صورت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، مرز بریتانیا با ایرلند تنها مرز زمینی این کشور با اتحادیه خواهد بود که تبعات خاص خود را برای این منطقه به همراه خواهد داشت.]

سخنگوی نخست‌وزیر گفت: «ما صراحتا گفته‌ایم که اگر اتحادیه اروپا می‌خواهد پای میز مذاکرات خروج بازگردد باید بحث مرز ایرلند کنار گذاشته شود وگرنه توافقی در میان نخواهد بود.»

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent

بیشتر از جهان