چرا روسیه از المپیک محروم شد و ماجرای کمیته المپیک روسیه چیست؟

کمیته المپیک روسیه در مجموع ۳۳۵ ورزشکار را در توکیو نمایندگی می‌کند

ورزشکاران روس به‌دلیل تشکیل کمیته المپیک روسیه همچنان در المپیک توکیو ۲۰۲۰ حضور دارند - AFP

روسیه در دسامبر ۲۰۱۹، پس از رسوایی دوپینگ که جهان ورزش را به لرزه درآورد، از شرکت در المپیک توکیو محروم شد.

محرومیت چهارساله اولیه در سال ۲۰۲۰ به دو سال کاهش پیدا کرد، اما همچنان اطمینان حاصل شد هیچ تیم رسمی از روسیه در بازی‌های المپیک ژاپن یا جام جهانی ۲۰۲۲ قطر حضور نداشته باشد.

با وجود این، ورزشکاران روس به‌دلیل تشکیل کمیته المپیک روسیه همچنان در المپیک توکیو ۲۰۲۰ حضور دارند.

تمام آنچه لازم است در مورد کمیته المپیک روسیه و پیشینه محرومیت روسیه بدانید در ادامه می‌آید.

چرا روسیه محروم شد؟

روسیه مقصر شناخته شد که با حمایت دولت اقدام به دوپینگ کرده بود، از جمله اینکه مقام‌های روسیه داده‌های سازمان ضد دوپینگ این کشور را دستکاری کرده‌اند.

در پی این اتفاق، ورزشکاران روس از رقابت در المپیک زمستانی پیونگ‌چانگ  در سال ۲۰۱۸ محروم شدند، و کشور روسیه از سال ۲۰۱۵، از رقابت در عرصه‌های ورزشی محروم شد.

روسیه هرگونه نقش و حمایت دولتی از برنامه دوپینگ را به‌شدت تکذیب کرده است و در مورد حکم اولیه سال ۲۰۱۹ مبنی بر محرومیت چهار ساله، درخواست تجدیدنظر کرد.

دادگاه حکمیت ورزش به این نتیجه رسید که سازمان ضد دوپینگ روسیه تخطی کرده است، هیئت سه نفره قضات به اتفاق آرا تایید کردند سازمان ضد دوپینگ روسیه (روسادا) داده‌های موثق و معتبر آزمایش را که سازمان جهانی ضد دوپینگ (وادا) درخواست کرده بود ارائه نداده است؛ وادا از همان ابتدا خواستار محرومیت چهار ساله شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این یعنی نام، پرچم و سرود ملی روسیه در المپیک توکیو ۲۰۲۰ یا پکن ۲۰۲۲ مجاز نخواهد بود، و اگر روسیه به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر راه یابد، باید با نامی بی‌طرف [که نماینده این کشور نباشد] رقابت کند.

روسیه تا ۱۶ دسامبر ۲۰۲۲ که این مجازات به پایان می‌رسد، از بازی‌های پارالمپیک توکیو در تابستان آینده، و همچنین هرگونه مسابقات قهرمانی که کشورهای عضو وادا برگزار کنند محروم خواهد بود.

دادگاه حکمیت ورزش در ادامه اضافه کرد روسیه پس از محرومیت، فقط در صورتی به وضعیت سابق برمی‌گردد که به مجازات‌های وضع‌شده احترام بگذارد و آن‌ها را رعایت کند، تمام جریمه‌های مرتبط را بپردازد، مشارکت‌های لازم را به عمل آورد و قوانین وادا را بپذیرد.

روسیه در مدت محرومیت مجاز نخواهد بود پیشنهاد میزبانی بدهد یا میزبان المپیک، پارالمپیک یا هرگونه مسابقات قهرمانی جهان باشد، و در این حکم آمده است هرگونه حق میزبانی که پیش‌تر به آن‌ها داده شده است در صورت عضویت هیئت رئیسه برگزاری در وادا، باید پس گرفته شود.

کمیته المپیک روسیه چیست؟

کمیته المپیک روسیه در مجموع ۳۳۵ ورزشکار را در توکیو نمایندگی می‌کند.

کمیته المپیک روسیه اجازه دارد ورزشکاران روس را نمایندگی کند زیرا محرومیت این کشور کامل نیست و فقط مجبورند در رویدادهای ورزشی از نام تیم و سرود ملی صرف‌نظر کنند.

نشان کمیته المپیک روسیه با پرچم روسیه فرق دارد، و تمام لوازم به‌جای روسیه یا کمیته المپیک روسیه، باید سرواژه آر.او.سی داشته باشند. بنا بر اعلام کمیته بین‌المللی المپیک، «تمام نشان‌های در معرض دید همراه با نام این تشکیلات باید از سرواژه آر.او.سی استفاده کند، نه نام کامل کمیته المپیک روسیه».

اگر کلمه «روسیه» هر جای لوازم دیده شود، باید «ورزشکار بی‌طرف» نیز به آن افزوده شود.

ورزشکارانی که برای کمیته المپیک روسیه رقابت می‌کنند گروهی‌اند که توانسته‌اند ثابت کنند با رسوایی دوپینگ هیچ‌گونه ارتباطی نداشته‌اند.

بر اساس دستور‌العمل کمیته بین‌المللی المپیک، در لباس ورزشکاران فقط می‌شود از رنگ‌های پرچم [و نه نشان پرچم] استفاده کرد.

© The Independent

بیشتر از ورزش